Grynieji pinigai tebėra dažniausiai naudojama mokėjimo priemonė. Jų išsiėmimo paslaugos Lietuvoje teikiamos per bankomatus, kredito įstaigų skyriuose, mažmeninės prekybos vietose ir kt., tačiau bankomatai yra pagrindinis grynųjų pinigų prieinamumo kanalas , o alternatyvūs grynųjų pinigų išsiėmimo būdai šiuo metu nėra lygiaverčiai bankomatų teikiamoms paslaugoms. Atsižvelgdamas į tai, Lietuvos bankas inicijavo finansų rinkos dalyvių dialogą ir 2021 m. birželio mėn. kartu su Lietuvos bankų asociacija, AS „Citadele banka“ Lietuvos filialu, „Luminor Bank“, AS, Lietuvos skyriumi, AB SEB banku, „Swedbank“, AB, AB Šiaulių banku ir Lietuvos centrine kredito unija pasirašė Tarpusavio supratimo memorandumą. Šiuo memorandumu rinkos dalyviai įsipareigojo plėsti grynųjų pinigų prieigos tinklą regionuose, gerinti prieigos vartotojams sąlygas, be kita ko, tobulinti ir kitose nei bankomatai grynųjų pinigų prieigos vietose teikiamas paslaugas.
2022 m. iš esmės pagerintas grynųjų pinigų prieinamumas Lietuvos regionų gyventojams. Finansų rinkos dalyviams pagal Memorandumą šalies regionuose įrengus 100 bankomatų, apie 250 tūkst. gyventojų 40 šalies savivaldybių grynuosius pinigus gali išsiimti greičiau ir patogiau.
Lietuvos bankas nuolatos vykdo stebėseną ir vertina grynųjų pinigų prieinamumą šalyje, o prireikus imsis iniciatyvų, kad jis būtų pagerintas.
Būdamas Eurosistemos dalimi, Lietuvos bankas dalyvauja priimant sprendimus dėl euro zonos grynųjų pinigų politikos ir juos įgyvendina. Viena iš pagrindinių Eurosistemos funkcijų yra užtikrinti nenutrūkstamą grynųjų pinigų pasiūlą ir sudaryti sąlygas vykdyti mokėjimus grynaisiais pinigais.
[[#ex]]
Memorandumo dėl grynųjų pinigų prieinamumo nuostatos
Tarpusavio supratimo memorandumas siekiant užtikrinti grynųjų pinigų prieinamumą Lietuvoje (205.8 KB download icon).
Daugiau apie Memorandumo nuostatas:
- Pagrindinės šalies finansų ir kredito įstaigos įsipareigojo 2022 m. padvigubinti vietovių, kuriose galima išsiimti grynųjų pinigų, skaičių. Iki Memorandumo pasirašymo bankomatai buvo 91 vietovėje, o įgyvendinus Memorandumą galimybė išsigryninti pinigus turi būti užtikrinta ne mažiau kaip 191 vietovėje.
- Finansų rinkos dalyviai įsipareigojo užtikrinti, kad ne mažiau kaip 90 proc. Lietuvos gyventojų pinigų išgryninimo vieta (bankomatas ar jam lygiavertė vieta) būtų pasiekiama iki 10 km atstumu realiu keliu* nuo gyventojų deklaruotos gyvenamosios vietos, o 99 proc. gyventojų – iki 20 km atstumu.
- Grynųjų pinigų prieigos tinklo plėtra sutelkta į gyvenamąsias vietoves, kuriose gyvena iki 4 tūkst. gyventojų. Finansų įstaigos įsipareigojo grynųjų pinigų prieinamumą užtikrinti per bankomatus arba alternatyvias grynųjų pinigų prieigos vietas (pvz., bankų partnerių teikiamas pinigų išgryninimo paslaugas prekybos vietose), pastarosiose užtikrinant lygiavertes bankomatams pinigų išgryninimo paslaugų sąlygas. Jei vietovėje gyvena daugiau nei 2 tūkst. gyventojų ir 10 km atstumu realiu keliu nėra pinigų išsigryninimo vietos, turi būti įrengtas bankomatas. Bankomatai turi būti įrengti ne mažiau kaip 50 vietovių, kitose vietovėse galimi ir kiti sprendimai.
*Realus kelias – tai kelias, kurį gyventojui įprastomis sąlygomis reikėtų įveikti, kad pasiektų grynųjų pinigų prieigos vietą. Pavyzdžiui, jei reikėtų kirsti upę, apskaičiuojant realų kelią atsižvelgiama į tai, kad gyventojui reikia keliauti iki artimiausio tilto.
Be to, finansų įstaigos įsipareigojo pagerinti grynųjų pinigų prieigos sąlygas:
- grynųjų pinigų prieigos vietose užtikrinti pakankamą grynųjų pinigų pasiūlą, jas aprūpinant ne tik stambaus, bet ir smulkaus nominalo (10, 20 ar 50 eurų) banknotais;
- užtikrinti, kad grynųjų pinigų prieigos vietose išsigryninti lėšų būtų galima mažiausiai 12 val. per parą – nuo 6.00 iki 24.00 val. arba, jei prieigos vieta įrengta uždaroje erdvėje, tuo metu, kai ši erdvė yra prieinama visuomenei.
Memorandumą pasirašė AS „Citadele banka“ Lietuvos filialas, „Luminor Bank“, AS, Lietuvos skyrius, „Swedbank“, AB, AB SEB bankas, AB Šiaulių bankas ir Lietuvos centrinė kredito unija, taip pat Lietuvos bankas ir Lietuvos bankų asociacija. Kviečiami prisijungti ir kiti finansų rinkos dalyviai, teikiantys paslaugas, susijusias su grynaisiais pinigais.
Grynųjų pinigų prieinamumo žemėlapis
Grynųjų pinigų prieinamumo galimybėms Lietuvoje stebėti sukurtas interaktyvus žemėlapis ir švieslentė.
Lietuvoje veiklą vykdžiusių bankų bankomatai pažymėti skirtingomis spalvomis, priklausomai nuo banko. Priartinus matyti konkretūs bankomatai. Paspaudus ant bankomato žemėlapyje, rodomas bankas ir bankomato adresas.
Grynųjų pinigų prieinamumas matuojamas dalimi gyventojų, kurie nuo savo deklaruotos gyvenamosios vietos pasiekia grynųjų pinigų prieigos vietą tam tikru atstumu realiu keliu. Prieinamumo rodiklių rezultatai pavaizduoti žemėlapio dešinėje.
Skirtingo atstumo prieinamumo plotai žemėlapyje pavaizduoti atitinkamomis spalvomis: iki 5 km atstumu nuo grynųjų pinigų prieigos vietos – geltonai, iki 10 km atstumu – tamsiai geltonai, iki 15 km atstumu – pilkai, iki 20 km atstumu – tamsiai pilkai. Prieinamumo sluoksnį galima matyti paspaudus ant sluoksnių piktogramos, esančios žemėlapio viršutiniame dešiniajame kampe, ir pasirinkus sluoksnį „Bankomatų pasiekiamumas tam tikru atstumu“. Norimą prieinamumo atstumą (iki 5, 10, 15, 20 km) galima pasirinkti virš žemėlapio esančiame filtre („Prieinamumas“).
Paspaudus ant sluoksnių piktogramos, žemėlapyje galima matyti ir gyventojų tankumą.
Aktualią gyvenamąją vietovę galima susirasti pasinaudojus paieška, esančia žemėlapio viršutiniame dešiniajame kampe.
Šaltiniai:
Gyventojų skaičius – 2020 m. bandomojo Lietuvos statistikos departamento gyventojų surašymo duomenys.
Deklaruotų gyvenamųjų vietų ir gyvenamųjų vietovių informacija – aktualūs Registrų centro adresų ir gyventojų registrų duomenys.
Kelių ir gatvių tinklo duomenys – Registrų centras, Lietuvos automobilių kelių direkcija, UAB „HNIT-BALTIC“.
Gyventojų tankumo duomenys – Lietuvos statistikos departamentas.
Bankomatų adresai (atviri duomenys)
Teritoriniai grynųjų pinigų pasiekiamumo duomenys (atviri duomenys)
Grynųjų pinigų išgryninimo galimybė iš bankomato užtikrinta 192 gyvenamosiose vietovėse.
Paskutinė atnaujinimo data: 2024-09-30.
Memorandumo įgyvendinimas
2022 m. įgyvendinta grynųjų pinigų prieigos vietų tinklo plėtra Lietuvoje sudarė sąlygas regionų gyventojams grynuosius pinigus išsiimti greičiau ir patogiau. Grynųjų pinigų prieinamumas pagerintas apie 250 tūkst. gyventojų 40 šalies savivaldybių.
Kredito įstaigoms 2022 m. rugsėjo 13 d. įgyvendinus Memorandumą:
- įrengta 100 bankomatų gyvenamosiose vietovėse, kuriose gyvena mažiau nei 4 000 gyventojų ir kuriose niekada nebuvo bankomato;
- dvigubai daugiau gyvenamųjų vietovių užtikrinta galimybė pinigus išsigryninti bankomate: iki Memorandumo įgyvendinimo bankomatai buvo įrengti 91 gyvenamojoje vietovėje, įgyvendinus Memorandumą – 191;
- artimiausią bankomatą iki 10 km atstumu pasiekia 91 %, iki 20 km – 99 % gyventojų (iki Memorandumo įgyvendinimo – 82 % ir 95 %).
Lietuvos bankas stebi Memorandumo įsipareigojimų įgyvendinimą, konsultuoja susitarimo dalyvius, skelbia žemėlapį, kuriame nurodomos grynųjų pinigų prieigos vietos, taip pat kartą per metus skelbia apžvalgą apie grynųjų pinigų prieinamumą Lietuvoje.
Pagal Memorandumą įrengti bankomatai
Eil. Nr. |
Gyvenamoji vietovė |
Savivaldybė |
Eil. Nr. |
Gyvenamoji vietovė |
Savivaldybė |
1 |
Butrimonys |
Alytaus r. |
51 |
Alsėdžiai |
Plungės r. |
2 |
Daugai |
52 |
Plateliai |
||
3 |
Simnas |
53 |
Balbieriškis |
Prienų r. |
|
4 |
Kavarskas |
Anykščių r. |
54 |
Jieznas |
|
5 |
Svėdasai |
55 |
Stakliškės |
||
6 |
Vabalninkas |
Biržų r. |
56 |
Veiveriai |
|
7 |
Leipalingis |
Druskininkų |
57 |
Išlaužas |
|
8 |
Didžiasalis |
Ignalinos r. |
58 |
Pakuonis |
|
9 |
Dūkštas |
59 |
Šiaulėnai |
Radviliškio r. |
|
10 |
Išorai |
Jonavos r. |
60 |
Girkalnis |
Raseinių r. |
11 |
Upninkai |
61 |
Nemakščiai |
||
12 |
Žeimiai |
62 |
Viduklė |
||
13 |
Skaistgirys |
Joniškio r. |
63 |
Juodupė |
Rokiškio r. |
14 |
Viešvilė |
Jurbarko r. |
64 |
Obeliai |
|
15 |
Smalininkai |
65 |
Pandėlys |
||
16 |
Klausučiai |
66 |
Mosėdis |
Skuodo r. |
|
17 |
Rumšiškės |
Kaišiadorių r. |
67 |
Ylakiai |
|
18 |
Žiežmariai |
68 |
Gelgaudiškis |
Šakių r. |
|
19 |
Ežerėlis |
Kauno r. |
69 |
Griškabūdis |
|
20 |
Kulautuva |
70 |
Kudirkos Naumiestis |
||
21 |
Piliuona |
71 |
Baltoji Vokė |
Šalčininkų r. |
|
22 |
Babtai |
72 |
Jašiūnai |
||
23 |
Kačerginė |
73 |
Dieveniškės |
||
24 |
Pabaliai, Daugėliškių k. |
74 |
Gruzdžiai |
Šiaulių r. |
|
25 |
Vandžiogala |
75 |
Kužiai |
||
26 |
Šėta |
Kėdainių r. |
76 |
Meškuičiai |
|
27 |
Labūnava |
77 |
Kaltinėnai |
Šilalės r. |
|
28 |
Užventis |
Kelmės r. |
78 |
Pajūris |
|
29 |
Kretingalė |
Klaipėdos r. |
79 |
Kvėdarna |
|
30 |
Dercekliai |
80 |
Laukuva |
||
31 |
Pyktiškė |
81 |
Saugos |
Šilutės r. |
|
32 |
Veiviržėnai |
82 |
Švėkšna |
||
33 |
Darbėnai |
Kretingos r. |
83 |
Vainutas |
|
34 |
Kartena |
84 |
Žemaičių Naumiestis |
||
35 |
Subačius |
Kupiškio r. |
85 |
Adutiškis |
Švenčionių r. |
36 |
Seirijai |
Lazdijų r. |
86 |
Tryškiai |
Telšių r. |
37 |
Igliauka |
Marijampolės |
87 |
Paluknys |
Trakų r. |
38 |
Viekšniai |
Mažeikių r. |
88 |
Rūdiškės |
|
39 |
Alanta |
Molėtų r. |
89 |
Aukštadvaris |
|
40 |
Bijutiškis |
90 |
Matuizos |
Varėnos r. |
|
41 |
Rukai |
Pagėgių r. |
91 |
Merkinė |
|
42 |
Linkuva |
Pakruojo r. |
92 |
Pilviškiai |
Vilkaviškio r. |
43 |
Rozalimas |
93 |
Maišiagala |
Vilniaus r. |
|
44 |
Žeimelis |
94 |
Sudervė |
||
45 |
Miežiškiai |
Panevėžio r. |
95 |
Šumskas |
|
46 |
Naujamiestis |
96 |
Mickūnai |
||
47 |
Ramygala |
97 |
Mostiškės |
||
48 |
Pumpėnai |
Pasvalio r. |
98 |
Paberžė |
|
49 |
Joniškėlis |
99 |
Pagiriai |
||
50 |
Saločiai |
100 |
Rukainiai |
Paskutinė atnaujinimo data: 2023-10-13.
Grynųjų pinigų prieinamumo Lietuvoje apžvalgos
- Grynųjų pinigų prieinamumo Lietuvoje apžvalga (2023 m.) (168.9 KB download icon)
- Grynųjų pinigų prieinamumo Lietuvoje apžvalga (2022 m.) (456.1 KB download icon)
- Grynųjų pinigų prieinamumo Lietuvoje apžvalga (2022 m. spalis) (559.6 KB download icon)
[[#ex]]