Lietuvos banko 2020 ir 2019 m. išlaidos finansų rinkos priežiūrai
Pateikiame duomenis apie Lietuvos banko planuojamas 2020 m. finansų rinkos priežiūros išlaidas ir palyginamąją informaciją apie 2019 m. planuotas bei tais metais patirtas faktines išlaidas ir atitinkamus duomenis apie rinkos dalyvių įmokas.
1 lentelė (tūkst. Eur)
I. |
Finansų rinkos priežiūros išlaidos |
2020 m. planas |
2019 m. faktas |
2019 m. planas |
---|---|---|---|---|
1. |
Darbo užmokestis ir socialinis draudimas |
4 675 |
3 789 |
3 772 |
2. |
Tarnautojų komandiruotės ir mokymas |
422 |
389 |
319 |
3. |
Narystė tarptautinėse organizacijose |
1 521 |
1 292 |
1 295 |
4. |
Administracinės išlaidos (ryšio, informacijos, informacinių technologijų, komunikacijos, įrangos, inventoriaus ir kt.) |
2 336 |
1 213 |
1 099 |
5. |
Turto (pastatų ir kt.) nusidėvėjimo ir išlaikymo išlaidos |
701 |
529 |
623 |
6. |
Aptarnaujančių padalinių ir Valdybos išlaikymo išlaidų alokacija |
2 672 |
1 996 |
2 403 |
|
Iš viso |
12 327 |
9 208 |
9 511 |
II. |
Rinkos dalyvių įmokos |
6 170 |
5 648 |
5 751 |
III. |
Lietuvos banko lėšomis dengiamos finansų rinkos priežiūros išlaidos |
6 104 |
3 560 |
3 760 |
[[#ex]]
Detalesnė informacija
Lietuvos bankas finansų rinkos priežiūros išlaidas, kaip ir kitų Lietuvos banko veiklų išlaidas, skaičiuoja taikydamas „pilnųjų“ kaštų skaičiavimo principą, vadovaudamasis visuotinai pripažintu veikla grindžiamu kaštų skaičiavimo (angl. activity based costing) metodu, kurio taikymą reglamentuoja Europos centrinių bankų sistema (ECBS). Taikant šį metodą, įvertinus kiekvienos paslaugos panaudojimo apimtį, paskirstome pagalbinių (arba kitaip – horizontaliųjų) funkcijų išlaidas visoms Lietuvos banko vykdomoms pagrindinėms funkcijoms (žr. 1 ir 2 lentelių 6 eilutes „Aptarnaujančių padalinių ir Valdybos išlaikymo išlaidų alokacija“).
Rinkos dalyvių įmokomis dengiamos tik šios Lietuvos banko finansų rinkos priežiūros veiklai priskirtinų funkcijų išlaidos: riziką ribojančios priežiūros, finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros, priežiūrinės statistikos rengimo, su pinigų plovimo prevencija susijusios funkcijos ir su Bendru priežiūros mechanizmu susiję finansinio stabilumo darbai.
Informacija apie 2020 m. planuojamas išlaidas parengta pagal 2019 m. pabaigoje Lietuvos banko valdybos patvirtintą biudžetą ir joje neatsispindi COVID-19 pandemijos įtaka. Visi Lietuvos banko ištekliai telkiami pandemijos pasekmėms Lietuvos ekonomikai mažinti, kartu Lietuvos bankas neketina atsisakyti planuotų informacinių sistemų vystymo ir kitų infrastruktūros plėtros projektų.
Lietuvos banko išlaidų pokyčius 2019 ir 2020 m. lemiantys veiksniai
- Tarnautojų darbo užmokestis ir socialinis draudimas
2019 m. faktinės darbo užmokesčio išlaidos praktiškai atitiko planuotas. 2020 m. tarnautojų, vykdančių priežiūros funkcijas, išlaikymo išlaidos gali padidėti 19 proc., palyginant su 2019 m. faktinėmis išlaidomis, ir sudaryti iki 4 675 tūkst. Eur. Šių išlaidų augimą lemia keletas veiksnių:- Atsižvelgiant į didėjantį finansų rinkos dalyvių skaičių, sudėtingus teikiamų finansinių paslaugų modelius (naudojant finansų technologijas ir įvairias mokėjimo pavedimų schemas), didėjantį Europos priežiūros institucijų spaudimą stiprinti priežiūrines priemones pinigų plovimo ir teroristų finansavimo (PPTF) rizikai suvaldyti, Europos Tarybos Kovos su pinigų plovimu ir terorizmo finansavimu priemonių įvertinimo ekspertų komiteto (toliau – MONEYVAL) rekomendacijas stiprinti rizika pagrįstą pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikų priežiūrą finansų sistemoje, 2019 m. stiprintos įvairios finansų rinkos priežiūros sritys, ypač PPTF prevencijos ir FinTech rinkos dalyvių (elektroninių pinigų mokėjimo įstaigų ir specializuotų bankų) prudencinės ir finansinių paslaugų priežiūros sritys. Šiems tikslas darbo ištekliai buvo didinami visus 2019 m., todėl šių pokyčių finansinę išraišką visu mastu rodo 2020 m. finansiniai rodikliai.
- Siekiant, kad tarnautojų darbo užmokesčio pokyčiai atitiktų finansų rinkos, su kuria lyginasi Lietuvos bankas, darbo užmokesčio kitimo tempą, Lietuvos banko tarnautojų darbo užmokestis kasmet peržiūrimas pagal darbo rezultatus. 2020 m. planuojamas vidutiniškai 5 proc. esamų tarnautojų darbo užmokesčio išlaidų augimas.
- Tarnautojų komandiruotės ir mokymas
2019 m. faktinės išlaidos buvo 18 proc. didesnės, nei planuotos. Padidėjimas susijęs su išaugusiomis atstovavimo ECBS komandiruočių išlaidomis. Atsižvelgus į tai, buvo suplanuotos didesnės komandiruočių išlaidos 2020 m., kurios, tikėtina, nepasitvirtins dėl kelionių ribojimo dėl COVID-19 pandemijos. - Narystė tarptautinėse institucijose
Lietuvos bankas, vykdydamas priežiūros funkcijas, dalyvauja Europos bankininkystės institucijos (EBI), Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos (ESMA), Europos draudimo ir profesinių pensijų institucijos (EIOPA), Tarptautinės draudimo įstaigų priežiūros asociacijos (IAIS) ir kitų tarptautinių institucijų veikloje.
2019 m. faktinės išlaidos atitiko planuotas. 2020 m. numatomas šių išlaidų augimas dėl didėsiančių kai kurių narystės įmokų ir naujos narystės Tarptautinėje finansų vartotojų apsaugos organizacijoje (FinCoNet). - Administracinės išlaidos (ryšio, informacijos, informacinių technologijų, komunikacijos, įrangos, inventoriaus ir kt.)
2019 m. 9 proc. padidėjo ryšio, informacijos, informacinių technologijų, komunikacijos ir susijusios infrastruktūros palaikymo išlaidos, palyginti su planuotomis. Didžioji šių išlaidų dalis skirta priežiūrinei veiklai būtinų projektų būdu kuriamoms informacinėms sistemoms plėtoti ir palaikyti. Šiomis sistemomis siekiama sumažinti ir optimizuoti iš rinkos dalyvių renkamos informacijos apimtį ir jos naudojimą. Dėl augančios šių sistemų vystymo technologijų ir kompetencijų kainos, 2020 m. planuojamos šio straipsnio išlaidos gali būti beveik du kartus didesnės nei 2019 m. faktinės. - Turto (pastatų ir kt.) nusidėvėjimo ir išlaikymo išlaidos
2019 m. šio straipsnio išlaidos buvo 15 proc. mažesnės dėl vėlesnio, nei planuota, priežiūros veiklą vykdančių Lietuvos banko tarnautojų darbo vietų perkėlimo į nuomojamas patalpas. 2020 m. numatoma, kad šios išlaidos padidės 172 tūkst. Eur – daugiausia dėl patalpų nuomos išlaidų visus kalendorinius metus, taip pat dėl pastatų komplekso Žirmūnuose nekapitalizuojamų pasirengimo rekonstrukcijai išlaidų. - Aptarnaujančių padalinių ir Valdybos išlaidų alokacija
Aptarnaujančių padalinių ir Valdybos išlaidos apima tokias pagalbines veiklas kaip ryšiai su visuomene, viešųjų pirkimų proceso organizavimas, kompiuterinių darbo vietų aptarnavimas, tarptautinių renginių organizavimas, personalo valdymas, finansinė apskaita ir kt.
Aptarnaujančių padalinių ir Valdybos išlaidos 2019 m. buvo mažesnės, nei planuotos, tačiau 2020 m. jos gali padidėti.
[[#ex]]
Lietuvos banko 2019 m. finansų rinkos priežiūros išlaidos pagal priežiūros sritis
2 lentelė (tūkst. Eur)
I. |
Finansų rinkos priežiūros išlaidos |
Kredito rinka |
Draudimo rinka |
Mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigos |
Kita reguliuojama rinka |
---|---|---|---|---|---|
1. |
Darbo užmokestis ir socialinis draudimas |
1 841 |
490 |
556 |
834 |
2. |
Tarnautojų komandiruotės ir mokymas |
213 |
45 |
42 |
84 |
3. |
Narystė tarptautinėse organizacijose |
766 |
377 |
– |
149 |
4. |
Administracinės išlaidos (ryšio, informacijos, informacinių technologijų, komunikacijos, įrangos, inventoriaus ir kt.) |
587 |
125 |
103 |
385 |
5. |
Turto (pastatų ir kt.) nusidėvėjimo ir išlaikymo išlaidos |
255 |
67 |
84 |
115 |
6. |
Aptarnaujančių padalinių ir Valdybos išlaikymo išlaidų alokacija |
978 |
265 |
280 |
439 |
Iš viso |
4 641 |
1 370 |
1 065 |
2 006 |
|
II. |
Rinkos dalyvių įmokos |
3 563 |
1 482 |
238 |
365 |
III. |
Lietuvos banko lėšomis dengiamos išlaidos |
1 077 |
–112 |
828 |
1 641 |
Viena iš Lietuvos banko strateginių veiklos krypčių, kurias, atsižvelgdama į Lietuvos banko misiją, viziją ir remdamasi institucinėmis vertybėmis, nustatė Lietuvos banko valdyba, – kurti konkurencingą ir pažangią mokėjimų rinką Lietuvoje. Šios strateginės krypties įgyvendinimas daro pastebimą įtaką tam, kaip paskirstomi Lietuvos banko finansų rinkos priežiūros veikloje dalyvaujančių tarnautojų darbo ištekliai atskiriems finansų rinkos sektoriams.
2020 m. įmokų dydžiai ir įmokų sumų prognozė pagal prižiūrimų finansų rinkos dalyvių grupes
Draudimo sektoriaus finansų rinkos dalyvių įmokos 2019 m. viršijo šios sektoriaus dalyvių priežiūros kaštus 112 tūkst. Eur. Visų šio sektoriaus finansų rinkos dalyvių 2020 m. įmokos bus sumažintos proporcingai jų įmokos dydžiui, pagal Lietuvos banko Valdybos nutarimu Nr. 03-73 patvirtinto „Prižiūrimų finansų rinkos dalyvių įmokų apskaičiavimo metodikos ir mokėjimo tvarkos aprašo“ nuostatas. Kitų finansų rinkos sektorių dalyvių įmokų dydžiai nesikeis ir bus tokie, kokius Lietuvos banko valdyba nustatė 2019 m. spalio 19 d. nutarimu Nr. 03-192 „Dėl prižiūrimų finansų rinkos dalyvių įmokų dydžių 2020 metams patvirtinimo“.
3 lentelė
Eil. nr. |
Rinkos dalyviai |
Įmokų bazė |
Lietuvos banko nustatytas maksimalus įmokų dydis 2020 m. |
Įmokų sumų prognozė 2020 m., tūkst. Eur |
---|---|---|---|---|
1. |
Kredito įstaigos; kitose negu Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų užsienio bankų filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Vidutinis metinis turtas |
0,0153 % |
3 278,18 |
2. |
Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų užsienio bankų filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Vidutinis metinis turtas |
0,00513 % |
430,45 |
3. |
Vartojimo kredito davėjai, išskyrus kredito įstaigas ir jų filialus Lietuvos Respublikoje |
Vidutinė metinė likusi grąžinti išmokėtų vartojimo kreditų suma |
0,01125 % |
63,20 |
4. |
Elektroninių pinigų įstaigos; kitose negu Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų elektroninių pinigų įstaigų filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Metinės su elektroninių pinigų leidimu ir (arba) mokėjimo paslaugų teikimu susijusios pajamos |
0,585 % |
263,92 |
5. |
Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų elektroninių pinigų įstaigų filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Metinės su elektroninių pinigų leidimu ir (arba) mokėjimo paslaugų teikimu susijusios pajamos |
0,585 % |
– |
6. |
Mokėjimo įstaigos |
Metinės su mokėjimo paslaugų teikimu susijusios pajamos |
0,585 % |
130,08 |
7. |
Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų mokėjimo įstaigų filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Metinės su mokėjimo paslaugų teikimu susijusios pajamos |
0,585 % |
2,49 |
8. |
Draudimo ir perdraudimo įmonės; kitose negu Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų draudimo ir perdraudimo įmonių filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Draudimo ir perdraudimo įmokos pagal Lietuvos Respublikoje sudarytas sutartis |
0,234 % |
937,39 |
9. |
Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų draudimo ir perdraudimo įmonių filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Draudimo ir perdraudimo įmokos pagal Lietuvos Respublikoje sudarytas sutartis |
0,117 % |
574,36 |
10. |
Finansų maklerio įmonės |
Metinės pajamos |
0,27 % |
19,24 |
11. |
Kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse licencijuotų finansų maklerio įmonių filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Metinės pajamos |
0,135 % |
0,9 |
12. |
Valdymo įmonės, investicinės bendrovės, kurių valdymas neperduotas valdymo įmonėms, ir šių subjektų filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje |
Valdomų neprofesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų ir papildomo savanoriško pensijų kaupimo fondų grynųjų aktyvų vertė |
0,045 % |
311,00 |
Valdomų informuotiesiems ir profesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų grynųjų aktyvų vertė |
0,018 %
|
|||
13. |
Reguliuojamos rinkos operatoriai |
– |
19 549 Eur |
19,55 |
14. |
Centrinis vertybinių popierių depozitoriumas |
– |
27 000 Eur |
– |
15. |
Emitentai, kurių nuosavybės vertybiniai popieriai įtraukti į prekybą reguliuojamoje rinkoje Lietuvos Respublikoje ir (arba) kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje ir kurių priežiūrą atlieka Lietuvos bankas |
– |
781 Eur |
21,09 |
16. |
Emitentai, kurių ne nuosavybės vertybiniai popieriai įtraukti į prekybą reguliuojamoje rinkoje Lietuvos Respublikoje ir (arba) kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje ir kurių priežiūrą atlieka Lietuvos bankas |
– |
391 Eur |
1,56 |
17. |
Draudimo brokerių įmonės |
– |
391 Eur |
35,31 |
18. |
Finansų patarėjo įmonės |
– |
391 Eur |
1,17 |
19. |
Valiutos keityklų operatoriai |
– |
391 Eur |
9,78 |
20. |
Sutelktinio finansavimo platformos operatoriai |
– |
2 700 Eur |
31,95 |
21. |
Kredito davėjai, išskyrus kredito įstaigas ir jų filialus Lietuvos Respublikoje |
Vidutinė metinė likusi grąžinti išmokėtų kreditų suma |
0,01125 % |
0,46 |
22. |
Tarpusavio skolinimo platformos operatoriai |
– |
2 700 Eur |
16,88 |
23. |
Nepriklausomi kredito tarpininkai |
– |
195 Eur
|
0,20 |
24. |
Nepriklausomi vartojimo kredito tarpininkai |
– |
195 Eur |
2,16 |
25. |
Centrinio vertybinių popierių depozitoriumo filialas |
|
13 500 Eur |
13,50 |
26. |
Finansų maklerio įmonės priklausomi tarpininkai |
|
195 Eur |
– |
27. |
Lyginamojo indekso administratorius |
|
195 Eur |
– |
28. |
Informacijos apie sandorius paslaugų teikėjai |
|
195 Eur |
– |
29. |
Prižiūrimi duomenų teikėjai |
|
195 Eur |
– |
30. |
Nacionalinės plėtros įstaigos |
|
1 800 Eur |
5,40 |
Iš viso: | 6 170,22 |