ESMA: „Reikia tobulinti informacijos finansinėse ataskaitose atskleidimą“
Europos vertybinių popierių ir rinkų institucija paskelbė 2012 m. biržinių finansų institucijų finansinių ataskaitų, parengtų pagal tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus, palyginamumo ir informacijos atskleidimo kokybės apžvalgą.
Apžvalgoje pateikiamos rekomendacijos, kaip padidinti finansinių ataskaitų skaidrumą gerinant informacijos atskleidimą kredito rizikos, likvidumo ir finansavimo rizikos, turto įkeitimo ir finansinių priemonių tikrosios vertės nustatymo srityse. ESMA taip pat nustatė didelius skirtumus tarp teikiamos informacijos kokybės ir užfiksavo keletą atvejų, kai informacija buvo nepakankama ar nepakankamai struktūrizuota palyginimui tarp finansų institucijų atlikti.
ESMA tikisi, kad finansų institucijos ir jų auditoriai, rengdami 2013 m. finansines ataskaitas pagal IFRS, atsižvelgs į Apžvalgoje teikiamas rekomendacijas.
Apžvalga
ESMA, siekdama įvertinti Europos Sąjungos (ES) biržinių finansų institucijų skelbiamų finansinių ataskaitų palyginamumą ir informacijos atskleidimo kokybę, nusprendė parengti finansinių ataskaitų kai kurių dalių apžvalgą. Apžvalga parengta vadovaujantis 39 didžiausių finansų institucijų iš 16 ES šalių finansinėmis ataskaitomis. Didesnę šių institucijų dalį sudaro bankai, įtraukti Europos bankininkystės institucijai (angl. European Banking Authority, EBA) atliekant testavimą nepalankiausiomis sąlygomis (angl. stress-test exercise), daugelis šių bankų 2014 m. bus perduoti Europos Centrinio Banko (angl. European Central Bank, ECB) priežiūrai.
Apžvelgiant finansines ataskaitas, dėmesys buvo skiriamas šioms sritims:
- pajamų ataskaitos struktūrai ir turiniui;
- likvidumo ir finansavimo rizikai;
- apsidraudimo ir išvestinių finansinių priemonių naudojimui;
- kredito rizikai ir jos valdymui, neveiksnioms (angl. non-performing) paskoloms ir koncentracijos rizikai;
- kriterijams, kurie taikomi įvertinti nuosavybės vertybinių popierių, laikomų parduoti, galimą vertės sumažėjimą.
Išvados ir rekomendacijos
Nustatyta, kad kai kurių finansų institucijų atskleista informacija nepakankamai konkreti, trūksta sąsajų tarp kiekybinės ir aprašomosios informacijos arba atskleista informacija nesuderinama su pirminėmis finansinėmis ataskaitomis. ESMA konstatavo:
- finansų institucijų teikiamas pajamų ataskaitas sudėtinga palyginti dėl jų struktūros skirtumų, finansinių ataskaitų turinio ir išsamaus apskaitos politikos atskleidimo stokos;
- daugeliu atveju finansinėse ataskaitose nepateikiama pakankamai informacijos apie išvestines finansines priemones. Sąsaja tarp verslo tikslų ir jų klasifikacijos finansinėse ataskaitose dažnai būna neaiški;
- esama didelių skirtumų tarp reikšmingų ar ilgai trunkančių kriterijų taikymo, kai vertinamas laikomų parduoti nuosavybės vertybinių popierių vertės sumažėjimas.
Tolesni žingsniai
ESMA tikisi, kad kompetentingos nacionalinės šalių priežiūros institucijos imsis tam tikrų priežiūros veiksmų nustatant Apžvalgoje nurodytus IFRS reikalavimų pažeidimus ir stebės pažangą šiuos pažeidimus taisant. ESMA teiks pasiūlymus Tarptautinių apskaitos standartų tarybai (angl. International Accounting Standards Board, IASB) dėl tų IFRS sričių, kurios galėtų pagerinti finansinių ataskaitų kokybę ir skaidrumą.
Susipažinti su ESMA parengta apžvalga galima čia (1.3 MB download icon)