Lietuvos bankas

Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjai

Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas – juridinis asmuo, kuris teikia sutelktinio finansavimo paslaugas, t. y. naudodamas sutelktinio finansavimo platformą derina investuotojų ir projektų savininkų verslo finansavimo interesus.

Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų veiklą ir licencijavimo procedūrą reglamentuoja Sutelktinio finansavimo reglamentas.

[[#ex]]

Reikalavimai, kaip gauti sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjo licenciją

Juridinis asmuo, kuris ketina teikti sutelktinio finansavimo paslaugas, turi pateikti Lietuvos bankui prašymą išduoti sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjo licenciją.

Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų veiklai keliami reikalavimai nustatyti Sutelktinio finansavimo reglamente, detalizuojami Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos (ESMA) paskelbtame techninių reguliavimo standartų projekte.

Prašyme išduoti sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjo licenciją turi būti visi Sutelktinio finansavimo reglamento 12 straipsnio 2 dalyje nustatyti elementai.

Standartinė prašymo forma nustatyta ESMA paskelbtame techninių reguliavimo standartų projekte (žr. APPLICATION FOR AUTHORISATION AS CROWDFUNDING SERVICE PROVIDER).

Reikalavimai:

  • pareiškėjo veiklos programoje turi būti nustatytos sutelktinio finansavimo paslaugų, kurias jis ketina teikti, rūšys ir sutelktinio finansavimo platforma, kurią jis ketina administruoti, įskaitant tai, kur ir kaip bus prekiaujama sutelktinio finansavimo pasiūlymais;
  • pareiškėjas turi nurodyti, kaip jam teikiant sutelktinio finansavimo paslaugas bus teikiamos mokėjimo paslaugos;
  • pareiškėjas turi būti parengęs valdymo tvarkos ir vidaus kontrolės mechanizmų, kuriais užtikrinamas Sutelktinio finansavimo reglamento laikymasis, įskaitant rizikos valdymo ir apskaitos procedūras, veiklos rangos aprašymus;
  • pareiškėjas turi būti parengęs sistemų, išteklių ir procedūrų, skirtų duomenų tvarkymo sistemų kontrolei ir apsaugai, taip pat operacinės rizikos aprašymus;
  • pareiškėjas turi būti parengęs prudencinių apsaugos priemonių aprašymą ir pateikti įrodymus, kad šių priemonių laikysis;
  • pareiškėjas turi būti parengęs procedūrų, pagal kurias tikrinamas pagrindinės informacijos apie investiciją dokumente pateiktos informacijos išsamumas ir aiškumas, aprašymą;
  • pareiškėjas turi būti parengęs procedūrų, susijusių su investicijų apribojimais, taikomais patirties neturintiems investuotojams, aprašymą;
  • pareiškėjas turi būti parengęs veiklos tęstinumo plano aprašymą, kuriame, atsižvelgiant į pareiškėjo ketinamų teikti sutelktinio finansavimo paslaugų pobūdį, mastą ir sudėtingumą, nustatytos priemonės ir procedūros, kuriomis užtikrinama, kad pareiškėjo įsipareigojimų nevykdymo atveju būtų toliau teikiamos ypatingos svarbos paslaugos, susijusios su esamomis investicijomis, ir tinkamai administruojami pareiškėjo ir jo klientų susitarimai;
  • pareiškėjas turi pateikti informaciją apie asmenis, atsakingus už pareiškėjo valdymą, ir įrodymus, kad šie asmenys yra geros reputacijos ir turi tinkamų žinių, įgūdžių bei patirties;
  • pareiškėjas turi pateikti pagrindinę informaciją apie savo akcininkus, turinčius 20 proc. ar daugiau pareiškėjo įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių, ir įrodymus, kad šie asmenys yra geros reputacijos;
  • pareiškėjas turi būti parengęs tinkamą vidaus taisyklių, užkertančių kelią pareiškėjo akcininkams, vadovams, darbuotojams ar su šių asmenų kontroliuojamiems fiziniams ar juridiniams asmenims, kaip projektų savininkams, naudotis pareiškėjo siūlomomis sutelktinio finansavimo paslaugomis, aprašymą;
  • pareiškėjas turi būti parengęs klientų skundų nagrinėjimo procedūrų aprašymus.

Lietuvos bankui teikiami dokumentai turi pagrįsti pareiškėjo atitiktį Sutelktinio finansavimo reglamente nustatytiems reikalavimams ir pasirengimą teikti sutelktinio finansavimo paslaugas.


Reikalavimai perlicencijuojamiems sutelktinio finansavimo paslaugų operatoriams

2022 m. lapkričio 10 d. į Lietuvos banko tvarkomą Viešąjį sutelktinio finansavimo platformų operatorių sąrašą įrašyti sutelktinio finansavimo platformų operatoriai neteks teisės teikti sutelktinio finansavimo paslaugas ir neturės teisės suteikti galimybę sudaryti naujus finansavimo sandorius per savo administruojamą sutelktinio finansavimo platformą, taip pat privalės toliau vykdyti finansuotojams ir projektų savininkams duotus įsipareigojimus, išskyrus atvejus, kai sutelktinio finansavimo platformos operatoriaus įsipareigojimai teisės aktų nustatyta tvarka yra perduoti kitiems asmenims. Į Viešąjį sutelktinio finansavimo platformų operatorių sąrašą įrašyti sutelktinio finansavimo platformų operatoriai, ketinantys teikti sutelktinio finansavimo paslaugas pagal Sutelktinio finansavimo reglamentą, nuo 2022 m. sausio 1 d., bet ne vėliau kaip iki 2022 m. lapkričio 9 d., privalo pateikti Lietuvos bankui Sutelktinio finansavimo reglamento 12 straipsnio 1–3 dalyse nurodytus dokumentus, duomenis ir (arba) informaciją, išskyrus atvejus, kai šie dokumentai, duomenys ir (arba) informacija jau yra pateikti Lietuvos bankui, įvertinus, ar jie atitinka Sutelktinio finansavimo reglamente nustatytus reikalavimus.

Lietuvos bankas, atlikęs išsamią Sutelktinio finansavimo reglamento 12 straipsnio 1–3 dalyse nurodytų dokumentų, duomenų ir (arba) informacijos poreikio analizę, parengė Supaprastintų reikalavimų gaires (246.6 KB download icon), skirtas perlicencijuojamiems sutelktinio finansavimo platformų operatoriams. Siekiant užtikrinti perlicencijavimo proceso efektyvumą, sutelktinio finansavimo platformų operatoriai, planuojantys teikti sutelktinio finansavimo paslaugas pagal Sutelktinio finansavimo reglamentą, kviečiami nedelsiant teikti prašymus išduoti sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjo licenciją ir išbraukti iš Lietuvos banko tvarkomo Viešojo sutelktinio finansavimo platformų operatorių sąrašo vadovaujantis minėtomis gairėmis.

Lietuvos bankui teikiami dokumentai turi pagrįsti pareiškėjo atitiktį Sutelktinio finansavimo reglamente nustatytiems reikalavimams ir pasirengimą teikti sutelktinio finansavimo paslaugas.


Pateiktų dokumentų vertinimas

Pateiktus dokumentus pagal savo kompetenciją vertina Lietuvos banko padalinių specialistai, kurie formuoja bendrą nuomonę ir išvadas dėl licencijos išdavimo. Nustatę paraiškos trūkumų, atsakingi specialistai gali kreiptis į pareiškėją dėl jų ištaisymo.

Dokumentų vertinimo trukmė priklauso nuo paraiškos apimties ir kokybės.

Visu vertinimo laikotarpiu vyksta reguliari komunikacija ir pagal poreikį rengiami susitikimai su pareiškėju. Pareiškėjai galimi tiesiogiai bendrauti su pateiktus dokumentus vertinančiais Lietuvos banko specialistais. Lietuvos bankas yra pasirengęs suteikti visą su licencijavimo procesu susijusią informaciją, informuoti apie proceso eigą ir siekia kurti bendradarbiavimu pagrįstus Lietuvos banko ir finansų rinkos dalyvių santykius tiek licencijavimo metu, tiek vėliau.


Reglamente nustatyti licencijos išdavimo terminai

Lietuvos bankas per 25 darbo dienas nuo paraiškos gavimo dienos įvertina, ar paraiška yra išsami, patikrindamas, ar pateikta visa nustatyta informacija. Jeigu paraiška neišsami, Lietuvos bankas gali nustatyti terminą, iki kurio pareiškėjas turi pateikti trūkstamą informaciją. Jei pasibaigus nurodytam terminui paraiška nepapildoma trūkstama informacija, Lietuvos bankas gali atsisakyti peržiūrėti paraišką ir pateiktus dokumentus grąžinti pareiškėjui.

Lietuvos bankas per 3 mėnesius nuo išsamios paraiškos gavimo dienos įvertina, ar pareiškėjas atitinka Sutelktinio finansavimo reglamente nustatytus reikalavimus, ir priima visapusiškai pagrįstą sprendimą išduoti sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjui licenciją arba atsisakyti ją išduoti, jeigu pareiškėjas neatitinka Sutelktinio finansavimo reglamente nustatytų reikalavimų, taip pat, jei dėl pareiškėjo valdymo organo galėtų kilti grėsmė jo veiksmingam, patikimam ir apdairiam valdymui bei veiklos tęstinumui ir galimybėms skirti pakankamai dėmesio klientų interesams ir rinkos vientisumui.


Reikalavimai sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjams, norintiems paslaugas teikti kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse

Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas, turintis Lietuvos banko išduotą licenciją, norėdamas teikti paslaugas kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, Lietuvos bankui turi pateikti šią informaciją:

  • valstybių narių, kuriose sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas ketina teikti sutelktinio finansavimo paslaugas, sąrašą ir konkrečias tose valstybėse narėse ketinamas teikti paslaugas, kurioms taikomas Sutelktinio finansavimo reglamentas;
  • fizinių ir juridinių asmenų, atsakingų už sutelktinio finansavimo paslaugų teikimą tose valstybėse narėse, tapatybės duomenis;
  • sutelktinio finansavimo paslaugų, kurias ketina teikti sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas, teikimo pradžios datą;
  • visų kitų sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjo vykdomų veiklų, kurioms netaikomas Sutelktinio finansavimo reglamentas, sąrašą.

Kad gautą informaciją perdavė valstybės narės, kurioje sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas ketina teikti sutelktinio finansavimo paslaugas, kompetentingai institucijai ir ESMA, Lietuvos bankas nedelsdamas informuoja sutelktinio finansavimo paslaugų teikėją.

Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas gali pradėti teikti sutelktinio finansavimo paslaugas kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, kai gauna Lietuvos banko pranešimą, kad toji valstybė narė ir ESMA buvo informuotos apie sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjo ketinimus, arba po 15 kalendorinių dienų nuo informacijos Lietuvos bankui pateikimo dienos.


Teisės aktai, reglamentuojantys sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų veiklą ir licencijavimą

[[#ex]]

Paskutinė atnaujinimo data: 2022-01-28