Lietuvos bankas
2019-03-29
  • Fotolia_251784361_Subscription_Monthly_M.jpg
     
11

Lietuvos bankas per metus išnagrinėjo kiek daugiau nei pusę tūkstančio vartotojų ginčų su finansų įstaigomis – beveik 80 proc. nagrinėtų ginčų kilo su draudikais ir tai 15 proc. daugiau nei ankstesniais metais. O ginčų su bankais ir kitomis finansų įstaigomis skaičius, palyginti su ankstesniais metais, sumažėjo. 

„Šias tendencijas stebime keletą pastarųjų metų ir tam yra kelios priežastys. Pirma, gyventojai tiesiog sudaro daugiau įvairių draudimo sutarčių. Nemažą įtaką daro pati draudimo paslaugos prigimtis, taip pat painios draudimo sutarčių sąlygos, kurių žmonės nesupranta arba išvis net neperskaito, o susigriebia tik kai įvyksta koks nors įvykis. Kita vertus, pastebime, kad nustačius aiškesnį ir griežtesnį reglamentavimą dėl paskolų, kyla vis mažiau ginčų dėl būsto ir vartojimo paskolų – tai lemia, kad su bankais nesutarimų mažėja“, – sako Lietuvos banko Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktorius Mindaugas Šalčius. 

Per praėjusius metus Lietuvos bankas išnagrinėjo 411 vartotojų ginčų su draudikais. Nesutarimų skaičius šiek tiek didėjo ne gyvybės draudimo ir šoktelėjo gyvybės draudimo sektoriuose. Ginčų skaičius dėl privalomojo automobilių draudimo pernai reikšmingai nepakito, kaip ir ankstesniais metais, jis sudarė maždaug trečdalį visų Lietuvos banke nagrinėtų nesutarimų, susijusių su draudimu. Draudimo bendrovės įgyvendino 91 proc. Lietuvos banko rekomendacijų dėl išnagrinėtų ginčų. Pastebima, kad pastaraisiais metais draudimo bendrovės yra linkusios vis dažniau su vartotojais kylančius nesutarimus spręsti taikiai. 

Pernai kilo 86 vartotojų ginčai su bankais ir tai buvo 14 proc. mažiau nei ankstesniais metais. Ginčų dėl mokėjimo paslaugų skaičius jau trečius metus iš eilės yra stabilus, tačiau pernai mažiau nesutarimų kilo dėl kreditavimo paslaugų, ypač būsto kredito. Ši priežastis ir lėmė vartotojų ginčų su bankais mažėjimą.

Praėjusiais metais mažiau ginčytasi ir su kitais finansų rinkos dalyviais – tokie ginčai sudarė 7 proc. visų išnagrinėtų ginčų. Ankstesniais metais didžiąją dalį šioje kategorijoje sudarydavo ginčai dėl vartojimo kreditų, tačiau jų skaičius pernai sumažėjo net dviem trečdaliais. Tai sietina tiek su griežtesniu vartojimo kreditų reglamentavimu, tiek su mažėjančiu vartojimo sutarčių skaičiumi. 

Iš viso Lietuvos bankas per 2018 m. išnagrinėjo 535 vartotojų ginčus su finansų įstaigomis. Tai yra maždaug 6 proc. daugiau nei ankstesniais metais. Pernai vidutinė ginčų nagrinėjimo trukmė sutrumpėjo nuo 74 iki 68 kalendorinių dienų. Bendrai finansų rinkos dalyviai įgyvendino 89 proc. Lietuvos banko pateiktų rekomendacijų. 

Ką svarbu žinoti vartotojui apie ginčų nagrinėjimą?
•    Prieš kreipdamasis dėl ginčo nagrinėjimo į Lietuvos banką, vartotojas turi raštu kreiptis į finansų rinkos dalyvį, nurodydamas ginčo aplinkybes ir savo reikalavimą.
•    Finansų rinkos dalyvis, gavęs kreipimąsi, vartotojui turi atsakyti per 15 darbo dienų.
•    Jei gautas atsakymas vartotojo netenkina arba per 15 darbo dienų finansų rinkos dalyvis nepateikia jokio atsakymo, vartotojas turi teisę kreiptis į mus raštu ar elektroniniu būdu. 

Vartojimo ginčų neteisiminio sprendimo ataskaita 2018 m.