Šis aprašymas parengtas siekiant įgyvendinti Europos bankininkystės institucijos gaires (EBA/GL/2023/01) pertvarkymo institucijoms dėl nurašymo ir konvertavimo ir gelbėjimo privačiomis lėšomis mechanizmo paskelbimo. Jose nurodoma informacija, kurią pertvarkymo institucijos turi paskelbti viešai apie tai, kaip bus taikomas nurašymas ir konvertavimas, visų pirma atsižvelgiant į gelbėjimo privačiomis lėšomis priemonę (toliau – bail-in priemonė).
Be to, šiuo aprašymu siekiama prisidėti prie kredito įstaigų pasirengimo sėkmingam pertvarkymui ir informuoti akcininkus, kreditorius, kuriems būtų taikoma bail-in priemonė, finansų rinkos infrastruktūros teikėjus (pvz., centrinį vertybinių popierių depozitoriumą) ir kitus bail-in priemonės įgyvendinimo dalyvius bei suinteresuotus asmenis, kaip nacionalinė pertvarkymo institucija1 galėtų įgyvendinti bail-in priemonę Lietuvoje.
Bail-in priemonė yra tik viena iš keturių pertvarkymo priemonių, kurią pertvarkymo institucija gali taikyti, kai kredito įstaiga pripažįstama žlungančia (galinčia žlugti) ir tai yra būtina, siekiant užtikrinti kritinių funkcijų (pvz., indėlių priėmimą) tęstinumą ir (arba) sumažinti poveikį ekonomikai bei finansų sistemai. Taikant bail-in priemonę2 kredito įstaigos nuostoliai padengiami nurašant (anuliuojant) nuosavybės ir atitinkamas kapitalo priemones, tinkamus įsipareigojimus, ir ji vėl rekapitalizuojama likusias po nurašymo kapitalo priemones, tinkamus įsipareigojimus konvertuojant į šios įstaigos nuosavybės priemones. Vienas pagrindinių principų taikant šią priemonę – pirmiausia nuostolius dengia kredito įstaigos akcininkai, o tik po jų – kreditoriai.
Nacionalinė pertvarkymo institucija yra tiesiogiai atsakinga už pertvarkymo sprendimų priėmimą dėl Lietuvoje įsteigtų kredito įstaigų, kurios, remiantis Reglamento (ES) Nr. 806/20143 7 straipsnio 3 dalimi, nepatenka į Bendros pertvarkymo valdybos tiesioginę kompetenciją, ir atsako už Bendros pertvarkymo valdybos priimtos pertvarkymo schemos įgyvendinimą dėl kredito įstaigų, priklausančių Bendros pertvarkymo valdybos kompetencijai, kaip nurodyta Reglamento (ES) Nr. 806/2014 7 straipsnio 2 dalyje.
Čia pateikiamas bendro pobūdžio aprašymas4, kaip nacionalinė pertvarkymo institucija galėtų įgyvendinti bail-in priemonę Lietuvoje, kai pati priima sprendimą dėl kredito įstaigos pertvarkymo arba įgyvendina Bendros pertvarkymo valdybos patvirtintą pertvarkymo schemą. Tai pirmoji šio aprašymo versija, kuri gali būti bet kada atnaujinta. Joje identifikuoti svarbiausi bail-in priemonės įgyvendinimo Lietuvoje dalyviai (žr. 1 lentelę), pateiktas iliustratyvus jos įgyvendinimo tvarkaraštis (žr. 2 lentelę) ir išdėstyti pagrindiniai veiksmai skirtingais šios priemonės įgyvendinimo etapais (žr. 3 lentelę). Bail-in priemonės įgyvendinimas faktiniu kredito įstaigos pertvarkymo atveju, atsižvelgiant į jo tikslus, konkretaus atvejo pobūdį, sudėtingumą, skubą ir kitas aplinkybes, gali skirtis nuo čia aprašytojo.
[[#ex]]
1 lentelė. Bail-in priemonės įgyvendinimo Lietuvoje dalyviai
Subjektas |
Pavadinimas |
Centrinis vertybinių popierių depozitoriumas (CVPD) |
Nasdaq CSD SE Lietuvos filialas |
Daugiašalės prekybos sistemos (DPS) operatorius |
AB Nasdaq Vilnius, administruojantis daugiašalę prekybos sistemą Lietuvoje – First North rinką. |
Kredito įstaiga |
Bankas5, kuriam taikomi pertvarkymo veiksmai (pertvarkytinas subjektas) |
Nacionalinė numeravimo agentūra (suteikianti ISIN kodą6) |
Nasdaq CSD SE Lietuvos filialas |
Pertvarkymo institucija |
Lietuvos bankas arba Bendra pertvarkymo valdyba, atitinkamai pagal Reglamente (ES) Nr. 806/2014 nustatytą funkcijų paskirstymą |
Priežiūros institucija |
Europos Centrinis Bankas arba Lietuvos bankas, atitinkamai pagal Reglamente (ES) Nr. 1024/20137 nustatytą funkcijų paskirstymą |
Reguliuojamos rinkos operatorius |
AB Nasdaq Vilnius |
Organizuotos prekybos sistemos (OPS8) operatorius |
Finansų maklerio įmonės ir rinkos operatoriai, turintys teisę administruoti organizuotas prekybos sistemas |
Sąskaitų tvarkytojai |
Juridiniai asmenys, kurie turi teisę atidaryti ir tvarkyti finansinių priemonių sąskaitas (finansų maklerio įmonės, kredito įstaigos ir centriniai depozitoriumai) |
Specialusis valdytojas |
Pertvarkymo institucijos paskirtas fizinis ar juridinis asmuo, pakeičiantis kredito įstaigos valdymo organus |
Bail-in priemonės įgyvendinimo Lietuvoje etapai:
- pasirengimo pertvarkymui laikotarpis;
- pertvarkymo laikotarpis;
- pertvarkymo proceso pabaiga.
5 Šis dokumentas apima tik tuos bankus, kurių teisinė forma yra akcinė bendrovė.
6 ISIN kodas – finansinių priemonių tarptautinis identifikacinis numeris.
7 2013 m. spalio 15 d. Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1024/2013, kuriuo Europos Centriniam Bankui pavedami specialūs uždaviniai, susiję su rizikos ribojimu pagrįstos kredito įstaigų priežiūros politika.
8 Šio aprašymo rengimo metu Lietuvoje nėra organizuotos prekybos sistemos.
2 lentelė. Bail-in priemonės įgyvendinimo Lietuvoje veiksmų tvarkaraštis*
1. Pasirengimo pertvarkymui laikotarpis | 2. Pertvarkymo laikotarpis (1) | 2. Pertvarkymo laikotarpis (2) | 3. Pertvarkymo proceso pabaiga |
1.1. Atliekamas kredito įstaigos turto ir įsipareigojimų vertinimas (-ai), būtinas (-ini) sprendimui dėl pertvarkymo priimti
1.2. Pateikiama informacija ir duomenys
1.3. Priimamas sprendimas dėl pertvarkymo
1.4. Perimama kredito įstaigos kontrolė |
2.1. Informuojama apie priimtą sprendimą dėl pertvarkymo, paskelbiama šis sprendimas ir, kai taikytina, viešai neatskleistos informacijos pranešimas
2.2. Sustabdoma prekyba reguliuojamoje rinkoje ir kitose prekybos vietose (kai taikytina)
2.3. Sustabdomi atsiskaitymai (kai taikytina)
2.4. Identifikuojami finansinių priemonių savininkai (turėtojai)
2.5. Sudaromas naujų akcininkų sąrašas
2.6. Parengiamos ir pateikiamos CVPD instrukcijos dėl nurašymo ir konvertavimo įgyvendinimo, naujos akcijų emisijos išleidimo ir įregistravimo
2.7. Bail-in priemonė techniškai įgyvendinama CVPD sistemose, sąskaitų tvarkytojų ir jų klientų sąskaitose
2.8. Akcijos pervedamos į laikiną techninę vertybinių popierių sąskaitą (kai taikytina)
2.9. Informuojami kreditoriai, atidaromos asmeninės finansinių priemonių sąskaitos ir į jas pervedamos akcijos (kai taikytina)
2.10. Atnaujinami atsiskaitymai (kai taikytina)
2.11. Atnaujinama prekyba (kai taikytina)
2.12. Naujos akcijos įtraukiamos į reguliuojamos rinkos prekybos sąrašus (kai taikytina) |
2.13. Atliekamas galutinis antras vertinimas (jei jis nebuvo atliktas priimant sprendimą dėl pertvarkymo) ir bail-in priemonės taikymo koregavimai (kai taikytina) 2.14. Parengiamas ir patvirtinamas verslo reorganizavimo planas |
3.1. Pakeisti įstatai įregistruojami Juridinių asmenų registre
3.2. Atliekamas trečias vertinimas 3.3. Įgyvendinamas verslo reorganizavimo planas ir vykdoma jo stebėsena |
* Detalesnis bail-in priemonės įgyvendinimo veiksmų aprašymas pateikiamas 3-ioje lentelėje. Būtina pažymėti, kad faktiniu kredito įstaigos pertvarkymo atveju bail-in priemonės įgyvendinimo veiksmai ir jų atlikimo eiliškumas gali skirtis nuo nurodytų šiame dokumente.
3 lentelė. Bail-in priemonės įgyvendinimo veiksmai, atliekami skirtingais jos įgyvendinimo etapais
1. VEIKSMAI, ATLIEKAMI PASIRENGIMO PERTVARKYMUI LAIKOTARPIU
Šiame etape pertvarkymo institucija atlieka pasirengimo pertvarkymui veiksmus, pavyzdžiui: susisiekia su vertintoju ir inicijuoja pirmą ir antrą vertinimus, surenka iš kredito įstaigos duomenis ir informaciją, atlieka pertvarkymo sąlygų atitikties vertinimą, rengia ir priima sprendimą dėl pertvarkymo, kuriuo nusprendžiama taikyti pertvarkymo veiksmus, ir kt. Kredito įstaiga savo ruožtu pateikia pertvarkymo institucijai reikalingą informaciją ir duomenis bei atlieka kitus parengiamuosius veiksmus. |
||
Veiksmas |
Atsakingi subjektai |
Veiksmo vykdymo aprašymas |
1.1. Atliekamas kredito įstaigos turto ir įsipareigojimų vertinimas (-ai), būtinas (-ini) sprendimui dėl pertvarkymo priimti |
Nepriklausomas vertintojas / pertvarkymo institucija |
Prieš taikydama pertvarkymo priemones, tarp jų ir bail-in priemonę, pertvarkymo institucija turi užtikrinti, kad būtų atliktas teisingas, ekonomiškai pagrįstas ir faktinę padėtį atitinkantis kredito įstaigos turto ir įsipareigojimų vertinimas:
Tokį vertinimą atlieka nuo pertvarkymo institucijos ir kitų viešųjų institucijų, taip pat nuo kredito įstaigos nepriklausomas asmuo.
Skubiais atvejais, kai prieš priimant sprendimą dėl pertvarkymo nėra galimybės atlikti visus teisės aktų reikalavimus atitinkantį ar nepriklausomą vertinimą, atliekamas preliminarus antras vertinimas, į kurį įtraukiamas rezervas galimiems papildomiems nuostoliams atlyginti10. Šis vertinimas yra pakankamas pagrindas priimti sprendimą taikyti bail-in priemonę, tačiau pertvarkymo institucija privalo užtikrinti, kad kiek įmanoma skubiau būtų atliktas galutinis antras vertinimas. |
1.2. Pateikiama informacija ir duomenys |
Kredito įstaiga / nacionalinė priežiūros institucija11 |
Kredito įstaiga pertvarkymo institucijos prašymu pateikia jai bail-in duomenų sąraše12 nurodytus duomenis, kurie laikomi būtinais bail-in priemonei įgyvendinti, taip pat kitą pertvarkymo tikslais reikalingą informaciją (duomenis), įskaitant duomenis, kurie yra būtini norint įvertinti kredito įstaigos turtą ir įsipareigojimus pertvarkymo atveju13..
Kredito įstaiga (emitentas), kurios finansinės priemonės yra įtrauktos į prekybą reguliuojamoje rinkoje, privalo nuolat užtikrinti, kad bus vykdomos viešai neatskleistos informacijos paskelbimo pareigos pagal MAR14, t. y. tiek prieš priimant sprendimą dėl pertvarkymo, tiek ir jį priėmus. Pažymėtina, kad kredito įstaiga, siekdama užtikrinti finansų sistemos stabilumą, vadovaudamasi MAR nuostatomis, gali prašyti nacionalinės priežiūros institucijos atidėti viešai neatskleistos informacijos apie kredito įstaigos planuojamą pertvarkymą paskelbimą iki pranešimo apie priimtą sprendimą dėl pertvarkymo ar apie priimtą įgyvendinamąjį sprendimą gavimo ir atitinkamo viešai neatskleistos informacijos pranešimo paskelbimo. |
1.3. Priimamas sprendimas dėl pertvarkymo |
Pertvarkymo institucija / priežiūros institucija
|
Pertvarkymo institucija priima sprendimą dėl pertvarkymo, kai tenkinamos šios pertvarkymo sąlygos:
Pertvarkymo tikslai yra šie:
Sprendimą dėl kredito įstaigos, priklausančios nacionalinės pertvarkymo institucijos kompetencijai, pertvarkymo priima nacionalinė pertvarkymo institucija. Sprendimas turi atitikti Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo (FTĮ) 97 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus.
Sprendimą dėl kredito įstaigos, priklausančios Bendros pertvarkymo valdybos kompetencijai, pertvarkymo schemos priima Bendra pertvarkymo valdyba, o nacionalinė pertvarkymo institucija įgyvendina šį Bendros pertvarkymo valdybos sprendimą priimdama įgyvendinamąjį sprendimą.
Nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimas dėl pertvarkymo ar įgyvendinamasis sprendimas turi būti vykdomas nedelsiant17. Gavusi pranešimą apie nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimą kredito įstaiga įgyvendina bail-in priemonę savo vidinėse sistemose (vadinamasis vidinis bail-in priemonės įgyvendinimas, angl. internal bail-in execution of the bail-in), o kitos suinteresuotosios šalys, visų pirma, finansų rinkos infrastruktūros, gavusios atitinkamą informaciją ir nurodymus, – savo sistemose (vadinamasis išorinis bail-in priemonės įgyvendinimas (angl. external bail-in execution of the bail-in). |
1.4. Perimama kredito įstaigos kontrolė |
Pertvarkymo institucija / specialusis valdytojas |
Pertvarkymo institucija, įvertinusi konkrečias aplinkybes ir galimybes kuo veiksmingiau pritaikyti pertvarkymo priemones, gali nuspręsti:
Tuo atveju, kai pasitelkiamas specialusis valdytojas, jis turi visus kredito įstaigos dalyvių susirinkimo ir valdymo organų įgaliojimus. Nuo sprendimo skirti specialųjį valdytoją priėmimo dienos (nebent tame sprendime numatyta vėlesnė data) kredito įtaigos valdymo organų įgaliojimai sustabdomi.
Pertvarkymo veiksmų vykdymo laikotarpiu kredito įstaigos akcininkai negali naudotis nuosavybės priemonių suteiktomis balsavimo teisėmis.
Specialiojo valdytojo įgaliojimai, funkcijos, veiksmai, kuriuos jis gali atlikti tik pertvarkymo institucijai iš anksto pritarus, ir kitos veiklos sąlygos nustatomi specialiojo valdymo veiklos sutartyje. |
2. VEIKSMAI, ATLIEKAMI PERTVARKYMO LAIKOTARPIU (1)
Tai pirmasis bail-in priemonės įgyvendinimo laikotarpis, kuriame, be nacionalinės pertvarkymo institucijos, dalyvauja ir kiti išorės dalyviai (pvz., CVPD, sąskaitų tvarkytojai, reguliuojamos rinkos ir kitų prekybos vietų operatoriai), savo veiksmais prisidedantys prie bail-in priemonės įgyvendinimo. Nacionalinei pertvarkymo institucijai viešai paskelbus savo sprendimą dėl pertvarkymo arba įgyvendinamąjį sprendimą ir informavus apie tai kredito įstaigą, nedelsiant sustabdoma prekyba kredito įstaigos išleistomis finansinėmis priemonėmis reguliuojamoje rinkoje ir kitose prekybos vietose, taip pat atsiskaitymai už tokias finansines priemones, o kredito įstaiga paraleliai paskelbia viešai neatskleistos informacijos pranešimą18. Siekdama tinkamai identifikuoti finansinių priemonių, kurioms taikoma bail-in priemonė, savininkus (turėtojus) (toliau šiame dokumente – savininkai), kredito įstaiga iš sąskaitų tvarkytojų tiesiogiai ar per CVPD gauna informaciją apie finansinių priemonių savininkus bei sudaro naujų akcininkų sąrašą, kuriems nustatyta tvarka priskiria dėl jų reikalavimų konvertavimo gautas akcijas. Be to, siekdama tinkamai ir veiksmingai įgyvendinti sprendimą dėl pertvarkymo arba įgyvendinamąjį sprendimą, nacionalinė pertvarkymo institucija ar jos pavedimu kredito įstaiga parengia ir pateikia atitinkamas instrukcijas CVPD dėl naujos akcijų emisijos išleidimo ir įregistravimo, taip pat dėl finansinių priemonių nurašymo ir (arba) konvertavimo vykdymo, kurių pagrindu CVPD įgyvendina bail-in priemonę aukščiausiu apskaitos lygiu, o sąskaitų tvarkytojai – žemesniu apskaitos lygiu, t. y. savo klientų (kredito įstaigos akcininkų ir kreditorių) asmeninėse finansinių priemonių sąskaitose. Šis laikotarpis užbaigiamas atnaujinant finansinių priemonių atsiskaitymus, prekybą jomis ir naujai išleistas akcijas įtraukiant į reguliuojamos rinkos prekybos sąrašus, kai taikytina. |
||
Veiksmas |
Atsakingi subjektai
|
Veiksmo vykdymo aprašymas |
2.1. Informuojama apie priimtą sprendimą dėl pertvarkymo, paskelbiama šis sprendimas ir, kai taikytina, viešai neatskleistos informacijos pranešimas |
Nacionalinė pertvarkymo institucija / kredito įstaiga |
Priėmusi sprendimą dėl pertvarkymo ar įgyvendinamąjį sprendimą, nacionalinė pertvarkymo institucija nedelsdama informuoja kredito įstaigą. Nacionalinė pertvarkymo institucija taip pat informuoja FTĮ 98 straipsnio 1 dalyje nurodytas institucijas, pateikdama sprendimo kopiją ir nurodydama, nuo kada vykdomi pertvarkymo veiksmai, bei kitus subjektus, kaip, pavyzdžiui, CVPD, kurie prisideda prie bail-in priemonės įgyvendinimo.
Be to, sprendimo kopija (nekonfidenciali versija) arba pranešimas, kuriame apibendrintai nurodomas pertvarkymo veiksmų poveikis, paskelbiamas Lietuvos banko interneto svetainėje. Siekiama, kad sprendimas būtų paskelbtas ne prekybos valandomis19.
Nacionalinė pertvarkymo institucija informaciją apie priimtą sprendimą dėl pertvarkymo paskelbia ir Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje bei kiekvienos Europos Sąjungos valstybės narės, kurioje kredito įstaiga vykdo veiklą neįsteigusi filialo ar yra toje šalyje įsteigusi filialą, dviejuose šalies laikraščiuose.
Gavusi pranešimą apie nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimą dėl pertvarkymo arba įgyvendinamąjį sprendimą, kredito įstaiga (emitentas), kurios finansinės priemonės yra įtrauktos į prekybą reguliuojamoje rinkoje, vadovaudamasi MAR nuostatomis20, nedelsdama paskelbia viešai neatskleistos informacijos pranešimą apie kredito įstaigos pertvarkymą per pasirinktą informacijos skleidėją ir įkelia jį į Centrinę reglamentuojamos informacijos bazę. |
2.2. Sustabdoma prekyba reguliuojamoje rinkoje ir kitose prekybos vietose (kai taikytina)
|
Nacionalinė priežiūros institucija / prekybos vietų operatoriai
|
Paskelbus nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimą dėl pertvarkymo ar įgyvendinamąjį sprendimą, nacionalinė priežiūros institucija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymu (FPRĮ)21, nedelsdama priima sprendimą duoti privalomą nurodymą prekybos vietų (reguliuojamos rinkos, OPS ir DPS) operatoriams sustabdyti ar nutraukti prekybą (išbraukti iš sąrašų) kredito įstaigos išleistais vertybiniais popieriais nurodytam laikui (priklausomai nuo sprendimo dėl pertvarkymo – iki konkrečios datos, iki atskiro sprendimo atnaujinti prekybą priėmimo ar nutraukti neribotai). Siekiama, kad prekybos sustabdymo ar nutraukimo pradžia būtų nustatoma ne prekybos valandomis.
Apie priimtą sprendimą nacionalinė priežiūros institucija nedelsdama elektroniniu būdu informuoja atitinkamus prekybos vietų (reguliuojamos rinkos, OPS ir DPS) operatorius. Jei priimamas sprendimas stabdyti ar nutraukti prekybą (išbraukti iš sąrašų) ne visais, o tik tam tikrais kredito įstaigos išleistais vertybiniais popieriais, pateikiamas ir vertybinių popierių, kurių prekyba stabdoma ar nutraukiama, sąrašas su ISIN kodais. Sprendimas taip pat nedelsiant paskelbiamas Lietuvos banko interneto svetainėje.
Gavę nacionalinės priežiūros institucijos privalomą nurodymą reguliuojamos rinkos, OPS ir DPS operatoriai, vadovaudamiesi savo vidaus taisyklėmis, nedelsdami priima sprendimą dėl prekybos kredito įstaigos išleistais vertybiniais popieriais stabdymo ar nutraukimo (išbraukimo iš sąrašų) ir apie jo vykdymą informuoja nacionalinę priežiūros instituciją.
Kai kredito įstaigos (emitento) finansinės priemonės įtrauktos į prekybą reguliuojamoje rinkoje, nacionalinė priežiūros institucija nustatyta tvarka praneša apie atitinkamą sustabdymą Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijai (ESMA) ir kitų valstybių narių nacionalinėms priežiūros institucijoms. Pranešimas teikiamas per SARIS sistemą (angl. Suspension and Restoration Information System). Per šią sistemą taip pat teikiami pranešimai apie prekybos finansinėmis priemonėmis atnaujinimą ir išbraukimą iš sąrašų. |
2.3. Sustabdomi atsiskaitymai (kai taikytina) |
CVPD / sąskaitų tvarkytojai / nacionalinė priežiūros institucija |
Vertybinių popierių atsiskaitymai gali būti stabdomi teisės aktų nustatyta tvarka (pvz., sustabdomi vertybinių popierių atsiskaitymai, finansinių priemonių įvykių vykdymas ar vertybiniai popieriai blokuojami atsiskaitymų sistemoje). |
2.4. Identifikuojami finansinių priemonių savininkai |
Kredito įstaiga / nacionalinė priežiūros institucija / CVPD / sąskaitų tvarkytojai |
Kredito įstaiga turi teisę bet kada pareikalauti, kad sąskaitų tvarkytojai pateiktų jos išleistų finansinių priemonių savininkų, kurių vardu atidarytos asmeninės finansinių priemonių sąskaitos, sąrašus22 (toliau – finansinių priemonių savininkų sąrašas). Ši teisė taip pat gali būti įgyvendinama pateikiant prašymą CVPD, o šis kredito įstaigos pasirinkimu FPRĮ nustatyta tvarka pateikia sąskaitų tvarkytojų arba finansinių priemonių savininkų sąrašą.
Analogišką teisę turi nacionalinė priežiūros institucija.
Sąraše užfiksuojami finansinių priemonių savininkai, kuriems taikoma bail-in priemonė. |
2.5. Sudaromas naujų akcininkų sąrašas |
Kredito įstaiga |
Kredito įstaiga, vadovaudamasi nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimu dėl pertvarkymo ar įgyvendinamuoju sprendimu, finansinių priemonių savininkų sąrašu ir kita turima informacija, sudaro kreditorių, kurių reikalavimai konvertuojami23 į kredito įstaigos akcijas, sąrašą (toliau – naujų akcininkų sąrašas).
Naujų akcininkų sąraše pateikiami duomenys apie naujus akcijų savininkus, jiems nuosavybės teise priklausančių akcijų skaičių ir kita FPRĮ 891 straipsnyje nurodyta informacija (duomenys). |
2.6. Parengiamos ir pateikiamos CVPD instrukcijos dėl nurašymo ir konvertavimo įgyvendinimo, naujos akcijų emisijos išleidimo ir įregistravimo
|
Nacionalinė pertvarkymo institucija / kredito įstaiga |
Siekdama tinkamai ir efektyviai įgyvendinti sprendimą dėl pertvarkymo ar įgyvendinamąjį sprendimą, nacionalinė pertvarkymo institucija (jeigu to nenurodė atlikti kredito įstaigai) parengia ir pateikia CVPD suderintos formos atitinkamas instrukcijas.
Atsižvelgdama į taikytiną bail-in priemonės įgyvendinimo scenarijų, taip pat CVPD taisykles ir Finansinių priemonių įvykių vykdymo taisykles24, nacionalinė pertvarkymo institucija suderina ir pateikia CVPD atitinkamą instrukciją (-as) dėl bail-in priemonės įgyvendinimo:
Jeigu minėtas instrukcijas nacionalinės pertvarkymo institucijos nurodymu rengia kredito įstaiga, jos turi būti prieš tai suderintos su ja ir CVPD. |
2.7. Bail-in priemonė techniškai įgyvendinama CVPD sistemose, sąskaitų tvarkytojų ir jų klientų sąskaitose
|
CVPD / sąskaitų tvarkytojai ir jų klientai |
CVPD, gavęs nacionalinės pertvarkymo institucijos instrukciją dėl finansinių priemonių dalinio ar visiško nurašymo (anuliavimo) ir (arba) konvertavimo, naujų finansinių priemonių išleidimo ar kitų veiksmų, atitinkamai finansines priemones nurašo, konvertuoja ar išleidžia naujas finansines priemones pagal CVPD ir Finansinių priemonių įvykių vykdymo taisykles.
CVPD dalyviai (sąskaitų tvarkytojai) informaciją apie vykdomus veiksmus ir finansinių priemonių įvykį gauna nustatytos formos standartizuotu pranešimu ir CVPD sistemoje. Atsižvelgdami į gautus pranešimus, CVPD dalyviai padaro atitinkamus įrašus kredito įstaigos finansinių priemonių savininkų asmeninėse finansinių priemonių sąskaitose, taip pat apie tai juos informuoja CVPD taisyklėse nustatyta tvarka.
Jeigu kredito įstaigos kreditoriai, kurių reikalavimai buvo konvertuoti į naujas akcijas (nauji akcininkai), turi asmenines finansinių priemonių sąskaitas ir yra pateikta informacija apie jų sąskaitų tvarkytojus, tai CVPD ir sąskaitų tvarkytojai nustatyta tvarka perveda jiems priklausančias akcijas į šias sąskaitas. |
2.8. Akcijos pervedamos į laikiną techninę vertybinių popierių sąskaitą (kai taikytina) |
Nacionalinė pertvarkymo institucija / CVPD / laikinos techninės vertybinių popierių sąskaitos tvarkytojas |
Jeigu kredito įstaigos kreditoriai, kurių reikalavimai buvo konvertuoti į naujas akcijas (nauji akcininkai), neturi asmeninių finansinių priemonių sąskaitų, į kurias būtų galima pervesti akcijas, ir (arba) nėra nurodyta informacija apie jų sąskaitų tvarkytojus, CVPD perveda šias akcijas į CVPD atidarytą laikinąją techninę vertybinių popierių sąskaitą.
Šioje techninėje vertybinių popierių sąskaitoje laikinai fiksuojamas bendras visiems šiems kreditoriams ir kiekvienam atskirai priskirtų akcijų skaičius. Šią sąskaitą nacionalinės pertvarkymo institucijos prašymu atidaro ir tvarko CVPD, jeigu nacionalinė pertvarkymo institucija nepaveda šios sąskaitos tvarkyti kredito įstaigai. |
2.9. Informuojami kreditoriai, atidaromos asmeninės finansinių priemonių sąskaitos ir į jas pervedamos akcijos (kai taikytina) |
Nacionalinė pertvarkymo institucija / kredito įstaiga / kredito įstaigos kreditoriai (nauji akcininkai) / CVPD / sąskaitų tvarkytojai |
Jeigu kredito įstaigos kreditoriai, kurių reikalavimai buvo konvertuoti į naujas akcijas (nauji akcininkai), neturi asmeninių finansinių priemonių sąskaitų ir (arba) nėra nurodyta informacija apie jų sąskaitų tvarkytojus, nacionalinė pertvarkymo institucija arba jos pavedimu kredito įstaiga raštu informuoja šiuos kreditorius apie jiems priskirtas akcijas bei paprašo jų per nurodytą terminą atsidaryti asmenines finansinių priemonių sąskaitas (jeigu jie jų neturi) tam, kad į jas būtų pervestos jiems priklausančios akcijos.
Kai kredito įstaigos kreditoriai (nauji akcininkai) atsidaro asmenines finansinių priemonių sąskaitas, kreditoriaus (naujo akcininko) sąskaitų tvarkytojas pateikia CVPD instrukciją pervesti naujam akcininkui priklausantį nurodytą akcijų kiekį, kurį sąskaitų tvarkytojas atitinkamais įrašais įskaito į kreditoriaus (naujo akcininko) asmeninę finansinių priemonių sąskaitą. |
2.10. Atnaujinami atsiskaitymai (kai taikytina) |
CVPD / sąskaitų tvarkytojai / nacionalinė priežiūros institucija |
CVPD teisės aktų nustatyta tvarka atnaujina vertybinių popierių atsiskaitymus. |
2.11. Atnaujinama prekyba (kai taikytina) |
Nacionalinė priežiūros institucija / prekybos vietų operatoriai |
Nacionalinė priežiūros institucija priima ir pateikia sprendimą dėl privalomo nurodymo prekybos vietų operatoriams (reguliuojamos rinkos, DPS, OPS) dėl vertybinių popierių, kurių prekyba bail-in priemonės įgyvendinimo metu buvo laikinai sustabdyta, prekybos atnaujinimo, jeigu sprendime dėl prekybos sustabdymo nebuvo nurodyta konkreti prekybos sustabdymo pabaigos data.
Prekybos vietų operatoriai, atnaujinę prekybą vertybiniais popieriais, nedelsdami informuoja apie tai nacionalinę priežiūros instituciją. |
2.12. Naujos akcijos įtraukiamos į reguliuojamos rinkos prekybos sąrašus (kai taikytina) |
Nacionalinė pertvarkymo institucija / reguliuojamos rinkos operatorius |
Nacionalinė pertvarkymo institucija (jeigu to nepavedė kredito įstaigai) pateikia paraišką dėl naujų akcijų įtraukimo į reguliuojamos rinkos prekybos sąrašus, jeigu iki nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimo dėl pertvarkymo ar įgyvendinamojo sprendimo priėmimo kredito įstaigos akcijos buvo įtrauktos į tokius sąrašus. Vertybiniams popieriams, gaunamiems pertvarkymo institucijai konvertavus kitus vertybinius popierius, nuosavas lėšas arba tinkamus įsipareigojimus, įtraukti į prekybos reguliuojamoje rinkoje sąrašą prievolė skelbti prospektą netaikoma25.
Reguliuojamos rinkos operatorius, išnagrinėjęs gautą paraišką ir priėmęs sprendimą dėl naujų akcijų įtraukimo į reguliuojamos rinkos prekybos sąrašus, informuoja apie tai kredito įstaigą, nacionalinę pertvarkymo instituciją ir paskelbia šią informaciją per savo informacijos atskleidimo sistemą. |
Veiksmas |
Atsakingi subjektai |
Veiksmo vykdymo aprašymas |
2.13. Atliekamas galutinis antras vertinimas (jei jis nebuvo atliktas priimant sprendimą dėl pertvarkymo) ir bail-in priemonės taikymo koregavimai (kai taikytina) |
Nepriklausomas vertintojas / pertvarkymo institucija |
Jeigu bail-in priemonė taikoma remiantis preliminaraus antro vertinimo rezultatais, atlikus galutinį antrą vertinimą gali būti reikalingi bail-in priemonės taikymo koregavimai:
|
2.14. Parengiamas ir patvirtinamas verslo reorganizavimo planas |
Kredito įstaiga / specialusis valdytojas / pertvarkymo institucija / nacionalinė priežiūros institucija |
Jei bail-in priemonė taikoma siekiant rekapitalizuoti kredito įstaigą, kredito įstaigos valdymo organas arba nacionalinės pertvarkymo institucijos paskirtas asmuo (specialusis valdytojas) turi parengti ir ne vėliau kaip per 1 mėnesį (išimtiniais atvejais terminas gali būti pratęstas, bet ne daugiau kaip iki 2 mėnesių) nuo bail-in priemonės taikymo pradžios nacionalinei pertvarkymo institucijai pateikti verslo reorganizavimo planą. Jame nustatomos priemonės, kuriomis siekiama atkurti ilgalaikį kredito įstaigos gyvybingumą.
Nacionalinė pertvarkymo institucija per 1 mėnesį nuo verslo reorganizavimo plano pateikimo dienos, konsultuodamasi su nacionaline priežiūros institucija, įvertina, ar plano įgyvendinimas padėtų atkurti ilgalaikį kredito įstaigos gyvybingumą26.
Jeigu nustatoma, kad įgyvendinus planą kredito įstaigos gyvybingumas bus atkurtas, nacionalinė pertvarkymo institucija patvirtina planą. Nustačiusi, kad plane numatytos priemonės netinkamos ar jų nepakanka kredito įstaigos gyvybingumui atkurti, nacionalinė pertvarkymo institucija pateikia kredito įstaigos valdymo organui arba nacionalinės pertvarkymo institucijos paskirtam asmeniui (specialiajam valdytojui) pastabas ir reikalauja į jas atsižvelgti bei atitinkamai pakeisti27 planą. |
3. VEIKSMAI, ATLIEKAMI PERTVARKYMO PROCESO PABAIGOJE
Tai baigiamasis bail-in priemonės įgyvendinimo laikotarpis, kurio metu Juridinių asmenų registre įregistruojami28 pakeisti kredito įstaigos įstatai, įgyvendinamos kredito įstaigos verslo reorganizavimo plane numatytos priemonės ir vykdoma plano įgyvendinimo stebėsena, atliekamas trečias vertinimas, prireikus sprendžiama dėl kompensacijų išmokėjimo ir atliekami kiti baigiamieji veiksmai. |
||
Veiksmas |
Atsakingi subjektai
|
Veiksmo vykdymo aprašymas |
3.1. Pakeisti įstatai įregistruojami Juridinių asmenų registre29
|
Kredito įstaiga / specialusis valdytojas |
Dėl įstatinio kapitalo sumažinimo ir (arba) padidinimo pakeisti kredito įstaigos įstatai Juridinių asmenų registre įregistruojami Juridinių asmenų registrų nuostatų30 nustatyta tvarka ir terminais31.
Pakeisti įstatai turi būti pateikti Juridinių asmenų registrui per 12 mėnesių nuo sprendimo pakeisti kredito įstaigos įstatus priėmimo dienos32. |
3.2. Atliekamas trečias vertinimas |
Nepriklausomas vertintojas / pertvarkymo institucija / kredito įstaigos akcininkai ir kreditoriai |
Atlikus pertvarkymo veiksmus, pertvarkymo institucija turi užtikrinti, kad kuo greičiau būtų atliekamas nepriklausomas vertinimas33, siekiant nustatyti, ar kredito įstaigos akcininkai ir kreditoriai, kurių reikalavimai buvo nurašyti ar konvertuoti į nuosavybės vertybinius popierius, nepatyrė didesnių nuostolių negu nuostoliai, kuriuos jie būtų patyrę, jeigu tuo metu, kai buvo priimtas sprendimas kredito įstaigą pertvarkyti, būtų priimtas sprendimas kredito įstaigą likviduoti iškeliant jai bankroto bylą (šis vertinimas dar vadinamas trečiu vertinimu (angl. valuation 3).
Nustačius, kad pertvarkomos kredito įstaigos akcininkai, kreditoriai patyrė didesnių nuostolių, negu būtų patyrę įstaigą likviduojant iškeliant jai bankroto bylą, jiems išmokamas susidaręs skirtumas, lygus jų faktiškai patirtų nuostolių ir nuostolių, kuriuos jie būtų patyrę įstaigą likviduojant iškeliant jai bankroto bylą, skirtumui. Susidaręs skirtumas išmokamas iš Bendro pertvarkymo fondo. Kompensacijos suma nustatoma Bendros pertvarkymo valdybos sprendimu. |
3.3. Įgyvendinamas verslo reorganizavimo planas ir vykdoma jo stebėsena |
Kredito įstaiga / specialusis valdytojas |
Kredito įstaigos valdymo organas arba pertvarkymo institucijos paskirtas asmuo (specialusis valdytojas) turi įgyvendinti pertvarkymo institucijos patvirtintą reorganizavimo planą ir ne rečiau kaip kas 6 mėnesius pertvarkymo institucijai pateikti šio plano įgyvendinimo ataskaitą. Pertvarkymo institucija gali bet kuriuo metu pareikalauti jai pateikti informaciją, susijusią su verslo reorganizavimo plano įgyvendinimu. |
9 Konvertavimo kursas – koeficientas, pagal kurį nustatomas akcijų ar kitų nuosavybės priemonių, į kurias bus konvertuojamas konkrečios klasės įsipareigojimas, skaičius nurodant arba vienintelę tos klasės priemonę, arba tam tikrą skolinio reikalavimo vertės vienetą.
10 Tokį vertinimą gali atlikti nepriklausomas vertintojas arba pertvarkymo institucija.
11 Lietuvos banko struktūriniai padaliniai, vykdantys, kai taikytina, kredito įstaigų ar, kai taikytina, kapitalo rinkos priežiūros funkciją.
12 Žr. https://www.srb.europa.eu/en/content/operational-guidance-bail-implementation for the SRB’s Operational guidance on bail-in playbooks, as well as the Bail-in data list and related instructions.
13 Žr. https://www.srb.europa.eu/en/content/valuation-data-set.
14 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 596/2014 dėl piktnaudžiavimo rinka (Piktnaudžiavimo rinka reglamentas) ir kuriuo panaikinama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/6/EB ir Komisijos direktyvos 2003/124/EB, 2003/125/EB ir 2004/72/EB (MAR) 17 straipsnio 5 dalis.
15 Šią sąlygą įvertina priežiūros arba pertvarkymo institucija.
16 Žr. Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą.
17 Žr. FTĮ 88 straipsnio 1 dalį ir 97 straipsnio 3 dalį.
18 Nurodyto veiksmų eiliškumo turėtų būti laikomasi tik tuo atveju, jeigu nurodyti veiksmai vyktų ne prekybos valandomis. Kitu atveju prekyba būtų sustabdoma prieš paskelbiant nacionalinės pertvarkymo institucijos sprendimą
19 Siekiant sudaryti sąlygas investuotojams įvertinti prekybos sustabdymo priežastis ir susidariusią situaciją, 2.1–2.3 papunkčiuose nurodytų veiksmų vykdymas numatomas ne prekybos valandomis.
20 MAR 17 straipsnio 1 dalis.
21 FPRĮ 102 straipsnio 4 dalies 3 punktas.
22 Žr. FPRĮ 891 straipsnio 1–3 dalių nuostatas.
23 Jeigu pritaikius konvertavimo kursą gaunamos dalinės akcijos (ne visos akcijos), akcijų apvalinimas vykdomas pagal finansinių priemonių įvykiams taikomą apvalinimo principą (angl. rounding – down), reiškiantį, kad apvalinama iki paskutinio viso vieneto (minimalaus nominalaus kiekio), o dalys atmetamos.
24 Taisyklės skelbiamos CVPD interneto svetainėje: https://nasdaqcsd.com/rules-regulations-and-compliance/
25 2017 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2017/1129 dėl prospekto, kuris turi būti skelbiamas, kai vertybiniai popieriai siūlomi viešai arba įtraukiami į prekybos reguliuojamoje rinkoje sąrašą, ir kuriuo panaikinama Direktyva 2003/71/EB, 1 straipsnio 5 dalies c punktas.
26 Jei kredito įstaiga pagal Reglamento (ES) Nr. 806/2014 7 straipsnio 2 dalį patenka į Bendros pertvarkymo valdybos kompetenciją, pateikiant kredito įstaigos verslo reorganizavimo planą ir jį tvirtinant taikoma Reglamento (ES) Nr. 806/2014 27 straipsnio 16 dalyje nustatyta procedūra.
27 Kredito įstaigos valdymo organas arba nacionalinės pertvarkymo institucijos paskirtas asmuo turi pateikti nacionalinei pertvarkymo institucijai atitinkamai pakeistą verslo reorganizavimo planą per dvi savaites nuo pastabų gavimo dienos. Nacionalinė pertvarkymo institucija įvertina atitinkamai pakeistą planą ir per savaitę praneša valdymo organui ar nacionalinės pertvarkymo institucijos paskirtam asmeniui, ar, jos nuomone, buvo tinkamai atsižvelgta į pateiktas pastabas, ar reikia papildomų pakeitimų (FTĮ 84 straipsnio 8 dalis).
28 Pagal FTĮ 46 straipsnio 2 dalies 2 punktą, atliekant pertvarkymo veiksmus, pertvarkymo institucijai netaikomi reikalavimai pranešti kitiems asmenims, paskelbti pranešimą ar prospektą arba kitai institucijai pateikti dokumentą arba jį užregistruoti prieš atliekant pertvarkymo veiksmus.
29 Šis veiksmas gali būti atliekamas ir ankstesniame pertvarkymo proceso etape.
30 Juridinių asmenų registro nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1407 „Dėl Juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“.
31 Pagal FTĮ 88 straipsnio 2 dalies 1 punktą, pertvarkymo institucija turi teisę atlikti arba reikalauti, kad pertvarkomas subjektas ar kiti asmenys nedelsdami, tai yra prireikus greičiau negu per kituose teisės aktuose nustatytus terminus, atliktų visus administracinius ir procedūrinius veiksmus, būtinus kapitalo priemonių nurašymui ir konvertavimui veiksmingai vykdyti, įskaitant įrašus visuose atitinkamuose registruose ar privalomuose sąrašuose.
32 Pagal Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 5 straipsnio 1 dalį, banko įstatų pakeitimai netenka galios, jei jie nepateikiami Juridinių asmenų registrui per 12 mėnesių nuo sprendimo pakeisti banko įstatus priėmimo dienos.
33 Nors šis vertinimas atliekamas po pertvarkymo (ex post vertinimas), vertinant naudojama ataskaitinė data – sprendimo dėl pertvarkymo data.
[[#ex]]
1 Nacionalinė pertvarkymo institucija – Lietuvos banko struktūrinis padalinys, vykdantis finansų sektoriaus subjektų pertvarkymo institucijai priskirtas funkcijas.
2 Teisiniu požiūriu bail-in priemonė ir kapitalo priemonių nurašymas ir konvertavimas skiriasi. Bail-in priemonę, kaip vieną iš pertvarkymo priemonių, nacionalinė pertvarkymo institucija taiko siekdama nurašyti ir (arba) konvertuoti kredito įstaigos įsipareigojimus, o kredito įstaigos kapitalo priemonių nurašymą ir (arba) konvertavimą – naudodamasi jai suteiktu įgaliojimu, nurodytu Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo (FTĮ) 58 straipsnyje. Tačiau šio dokumento supaprastinimo tikslais bail-in priemonės sąvoka apima ir kapitalo priemonių nurašymą ir (arba) konvertavimą.
3 2014 m. liepos 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 806/2014, kuriuo nustatomos kredito įstaigų ir tam tikrų investicinių įmonių pertvarkymo vienodos taisyklės ir vienoda procedūra, kiek tai susiję su bendru pertvarkymo mechanizmu ir Bendru pertvarkymo fondu, ir iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 1093/2010 (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 806/2014).
4 Šis bendro pobūdžio aprašymas negali būti laikomas oficialiu Lietuvos ar Europos Sąjungos teisės aktų aiškinimu, oficialia Lietuvos banko pozicija ar Lietuvos banko sprendimu konkrečiu atveju.