Lietuvos bankas

Kokiuose teisės aktuose įtvirtinta finansų rinkos dalyvių (FRD) teisė atmesti ir (arba) nevykdyti mokėjimo operacijų, jei jiems kyla pagrįstų įtarimų dėl mokėjimo operacijos atitikties tarptautinių sankcijų reikalavimams?

Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo 43 straipsnio 3 dalyje nustatyta galimybė nevykdyti mokėjimo operacijų, kai tai draudžia kiti teisės aktai. Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo (TSĮ) 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad būtina imtis veiksmų, privalomų dėl Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų, ir (arba) susilaikyti nuo bet kokių veiksmų, jeigu dėl to būtų nesilaikoma ar išvengiama Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis tarptautinėmis sankcijomis nustatytų apribojimų ir įpareigojimų.

Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (PPTFPĮ) 16 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta prievolė FRD ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo tokių žinių ar įtarimų atsiradimo pranešti Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT) apie mokėjimo operacijas, kai FRD žino ar įtaria, kad bet kokios vertės turtas yra tiesiogiai arba netiesiogiai gautas iš nusikalstamos veikos. Taigi, įtariant tarptautinių sankcijų pažeidimo ar apėjimo atvejį, FRD kyla prievolė pranešti FNTT ir mokėjimo operacijos nevykdyti ir (arba) ją atmesti, nes Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų arba Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimas laikomas nusikalstama veika ir už ją yra numatyta baudžiamoji atsakomybė pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 1231 straipsnį.

Lietuvos banko vertinimu, FRD galėtų atmesti ir (arba) nevykdyti tarptautinių sankcijų prasme įtartinų mokėjimo operacijų vadovaudamiesi PPTFPĮ 9 straipsnio 18 dalies ir Galimo pinigų plovimo ir įtartinų piniginių operacijų ar sandorių atpažinimo kriterijų sąrašo (toliau – Sąrašas) normomis. Sąrašo 4 punkte įtvirtinta, kad pinigų plovimo ir įtartinų piniginių operacijų ar sandorių atpažinimo kriterijų sąrašas nėra baigtinis. Įtartinos piniginės operacijos ar sandoriai objektyviai nustatomi FRD atkreipiant dėmesį į tokią klientų veiklą, kuri, jų nuomone, dėl savo pobūdžio gali būti susijusi su pinigų plovimu ir (arba) teroristų finansavimu, vykdant kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymą ir nuolatinę kliento dalykinių santykių stebėseną, įskaitant sandorių, kurie buvo sudaryti tokių santykių metu, tyrimą.

Papildomai pažymime, kad vadovaujantis Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo tvarkos aprašo 10 punktu, fiziniai ir juridiniai asmenys, pagal tarptautines sankcijas nustatančių teisės aktų reikalavimus apriboję subjektų disponavimą lėšomis ar ekonominiais ištekliais, apie tai per 2 darbo dienas informuoja FNTT.

Neradote atsakymo į Jums rūpimą klausimą?
Klauskite