Lietuvos bankas

Kokias priemones finansų rinkos dalyviai (FRD) turėtų taikyti įgyvendindami tarptautines finansines ir ekonomines (sektorines) sankcijas? Ar, įgyvendindami tarptautines sankcijas, FRD privalo sustabdyti ir patikrinti kiekvieną klientų atliekamą operaciją (sandorį)?

Nustatydami priemones tarptautinių sankcijų įgyvendinimui, FRD visais atvejais pirmiausia turėtų vadovautis tarptautines sankcijas įtvirtinančių teisės aktų nuostatomis, pavyzdžiui, Europos Sąjungos reglamentais, kuriais įtvirtinamos tarptautinės sankcijos ir pan. Be to, FRD taikomi tarptautinių sankcijų įgyvendinimo reikalavimai yra nustatyti Finansų rinkos dalyviams skirtuose nurodymuose dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo (toliau – Nurodymai). Pažymėtina, kad Nurodymai taikomi įgyvendinant tiek tarptautines finansines, tiek ekonomines (sektorines) sankcijas, kurioms įgyvendinti skirtos priemonės skiriasi.

Nors Nurodymų V skyriaus nuostatos įtvirtina pagrindines FRD pareigas, veiksmus, kuriuos FRD taikomos tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priemonės turėtų apimti, tačiau dėl galimų tarptautinių sankcijų nesilaikymo, pažeidimo, apėjimo ar išvengimo atvejų įvairovės, taip pat dėl skirtingų FRD tipų, jų veiklos pobūdžio ir masto, klientų profilio ir kt. aplinkybių teisės aktuose nėra pateikiamas konkretus ir baigtinis sąrašas priemonių, kurias FRD turėtų taikyti siekdami užtikrinti tinkamą tarptautines sankcijas reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimą. FRD turėtų įsivertinti ir nustatyti taikomas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priemones kiekvienu konkrečiu atveju, atsižvelgdami į tarptautinių sankcijų turinį ir konkretaus FRD klientų bazę, vykdomas operacijas (sandorius), teikiamus produktus (paslaugas), geografinį veiklos mastą, veiklos pobūdį ir t. t. FRD tarptautinių sankcijų įgyvendinimo vidaus politika, vidaus kontrolės procedūros ir atitinkamai tarptautinių sankcijų įgyvendinimui užtikrinti taikomos priemonės turi būti nustatomos atsižvelgiant, be kita ko, į FRD tarptautinių sankcijų rizikos vertinimo rezultatus (Nurodymų 8 punktas) ir taikomos kiekvienu konkrečiu atveju atsižvelgiant į faktinių aplinkybių visumą. Taigi, kiekvienas FRD, atsižvelgdamas į teisės aktuose nustatytus reikalavimus ir įvertinęs aplinkybių visumą, nusistato objektyviai pagrįstas tarptautinių sankcijų įgyvendinimui taikomas priemones, atitinkančias Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų turinį.

Tarptautines sankcijas ar jų įgyvendinimą nustatančiuose teisės aktuose, taip pat Nurodymuose nėra įtvirtintos nuostatos, kuriomis remdamiesi FRD turėtų sustabdyti kiekvieną klientų atliekamą mokėjimo operaciją (sandorį), kai tam nėra pagrįsto pagrindo (pvz., nėra įtarimo, kad operacija yra pažeidžiamos, apeinamos tarptautinės sankcijos ar siekiama išvengti tarptautinių sankcijų taikymo). FRD, atlikęs tarptautinių sankcijų rizikos vertinimą, turėtų nustatyti vidaus politiką, vidaus kontrolės procedūras ir priemones, kurios leistų identifikuoti, ar kliento vykdomi sandoriai ir operacijos nepatenka į Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų apimtį.

Neradote atsakymo į Jums rūpimą klausimą?
Klauskite