Lietuvos bankas

Ar finansų rinkos dalyviai (FRD), vykdydami klientų mokėjimo operacijas, gali remtis kompetentingų valstybės institucijų (pvz., Muitinės departamento) atliktais patikros veiksmais siekdami įsitikinti, kad sandoriu nesiekiama apeiti ar išvengti tarptautinių sankcijų?

Remiantis Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo (TSĮ) 4 straipsnio nuostatomis, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų TSĮ ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka privalo laikytis ir jas įgyvendinti visi fiziniai bei juridiniai asmenys. Be to, FRD taikomi tarptautinių sankcijų įgyvendinimo reikalavimai yra nustatyti Finansų rinkos dalyviams skirtuose nurodymuose dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo (toliau – Nurodymai). Pažymėtina, kad Nurodymai taikomi įgyvendinant tiek tarptautines finansines, tiek ekonomines (sektorines) sankcijas.

FRD, atlikdami mokėjimo operacijos vertinimą (ar vidinį tyrimą) dėl atitikties tarptautinėms sankcijoms (ar sankcijų vengimo, apėjimo atvejų), turėtų vertinti visą FRD atliekamam tyrimui aktualią informaciją. Atitinkamai FRD atliekamo tyrimo metu turėtų būti vertinami ir iš kliento gauti valstybės institucijų išduoti dokumentai, pavyzdžiui, deklaracijos, leidimai, sprendimai ir pan.

TSĮ ir Nurodymų nuostatos nenustato specifinių išimčių, kuriomis remdamiesi FRD galėtų netaikyti priemonių, skirtų tarptautinėms sankcijoms įgyvendinti. Kaip įtvirtinta Nurodymų 11 punkte, FRD taikomos tarptautinių sankcijų rizikos valdymo (mažinimo) priemonės ir (arba) tarptautinių sankcijų įgyvendinimui taikomos priemonės turi būti objektyviai pagrįstos, atitikti Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų turinį, nustatytą tarptautines sankcijas įtvirtinančiuose teisės aktuose. Taigi, nors valstybės institucijų išduoti ir (arba) patvirtinti dokumentai, atliekant kliento ir (arba) mokėjimo operacijos (sandorio) vertinimą (ar vidinį tyrimą), įprastai laikomi patikimais, nepriklausomais šaltiniais, tačiau, kaip ir kitų dokumentų (duomenų) atžvilgiu, FRD, atlikdami tyrimą, turėtų atlikti šiuose dokumentuose pateiktų duomenų ir informacijos vertinimą, pavyzdžiui, įvertinti, ar konkretūs pateikti duomenys ir (ar) informacija yra susiję būtent su vykdoma mokėjimo operacija (sandoriu), ar pateikti duomenys ir (ar) dokumentai atitinka mokėjimo operacijos turinį ir pan. FRD, nustatę, kad kliento pateiktoje informacijoje yra neatitikimų, įtartinos operacijos ir (arba) galimos nusikalstamos veikos požymių (pvz., jei kyla įtarimų dėl dokumentų klastojimo), turėtų imtis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme nustatytų priemonių ir spręsti dėl pranešimo apie įtartiną operaciją Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos.

Neradote atsakymo į Jums rūpimą klausimą?
Klauskite