Šio gido tikslas yra supažindinti suinteresuotus asmenis su Lietuvos banko atliekamu perdraudimo įmonės licencijavimo procesu, steigiamoms (dar neįsteigtiems juridiniams asmenims) ar licencijuotoms (jau įsteigtiems juridiniams asmenims) perdraudimo įmonėms keliamais reikalavimais, atskleisti Lietuvos banko požiūrį į naujus rinkos dalyvius, pateikti dokumentų, kurie turi būti teikiami kartu su prašymu išduoti licenciją, sąrašą ir nurodyti kitus svarbiausius licencijavimo aspektus.
[[#ex]]
Perdraudimo įmonės licencija
Perdraudimo įmonė turi teisę vykdyti perdraudimo veiklą, t. y. ūkinę komercinę veiklą, kuria prisiimama draudiko ar perdraudiko perduodama rizika. Perdraudimo veikla taip pat yra veikla, kai draudimo ar perdraudimo įmonė, išskyrus Lloyd’s draudikų asociaciją, prisiima riziką, perduodamą bet kurio Lloyd’s nario. Lietuvos Respublikoje perdraudimo veiklą turi teisę vykdyti Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įsteigtos perdraudimo įmonės: akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės arba Europos bendrovės (Societas Europaea), Draudimo įstatymo nustatyta tvarka gavusios perdraudimo veiklos licenciją.
Licencijavimo procesas
Lietuvos banko požiūris į perdraudimo įmonių, kaip ir kitų įstaigų, licencijavimo procesą yra kiek įmanoma atviras ir paprastai pradedamas taikyti dar iki prašymo išduoti licenciją pateikimo. Mes skatiname visus perdraudimo įmonės licencijos aktyviai siekiančius asmenis dar vykstant planavimui kuo anksčiau kreiptis į Lietuvos banką, kad galėtume kartu diskutuoti ir padėti įvertinti interesantų veiklos planus. Tai mums padeda geriau paaiškinti licencijavimo procesą ir jo reikšmę, mūsų pageidavimus, reikalavimus, lūkesčius ir visus kitus svarbiausius aspektus, darančius įtaką licencijavimo procesui.
Galima išskirti šiuos esminius licencijavimo proceso etapus:
- išankstinis vertinimas – potencialios perdraudimo įmonės susipažinimas su Lietuvoje taikomu reglamentavimu, išankstiniai susitikimai ir diskusijos su Lietuvos banko specialistais, glaustas pateiktų dokumentų sąrašo ir jų turinio aptarimas;
- prašymo išduoti perdraudimo licenciją pateikimas Lietuvos bankui – Lietuvos bankas per 5 darbo dienas įvertina, ar pateikti visi būtini dokumentai ir, jei nenustato formalių trūkumų, priima prašymą nagrinėti;
- prašymo išduoti banko licenciją ir kartu pateiktų dokumentų vertinimas – jei yra pateikti visi reikalaujami dokumentai ir nėra akivaizdžių formalių trūkumų, Lietuvos bankas nagrinėja prašymą ir dokumentų turinį. Patirtis rodo, kad pateiktieji dokumentai tik išimtinais atvejais neturi vienokių ar kitokių trūkumų, todėl paprastai Lietuvos bankas teikia licencijos prašančiam asmeniui pastabas dėl papildomos informacijos ar papildomų dokumentų (informacijos) pateikimo. Tokiu atveju nagrinėjimo terminas pratęsiamas;
- licencijos išdavimas arba atsisakymas ją išduoti – baigus vertinti pateiktus dokumentus, Lietuvos banko valdyba nagrinėja pateiktą apibendrintą informaciją ir priima sprendimą dėl licencijos išdavimo arba atsisakymo ją išduoti.
Įstatymu nustatyti terminai
Per 6 mėnesius nuo prašymo išduoti perdraudimo veiklos licenciją ir visų reikiamų dokumentų pateikimo dienos priežiūros institucija priima sprendimą dėl perdraudimo veiklos licencijos išdavimo ir apie tai raštu praneša pareiškėjui.
Jeigu priežiūros institucija pareikalavo papildomų dokumentų ir informacijos, terminai skaičiuojami nuo tos dienos, kurią gauti visi sprendimui priimti reikalingi dokumentai ir informacija.
Jeigu kyla įtarimas, kad įstatinis kapitalas, organizacinis fondas ir (arba) minimalus garantinis fondas gali būti apmokėti pinigais, kurių kilmė neteisėta, terminų eiga sustabdoma ir atnaujinama tik gavus Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento išvadą.
Perdraudimo įmonės licencijos mokestis
Prieš pateikiant prašymą dėl perdraudimo įmonės licencijos išdavimo būtina į Valstybinės mokesčių inspekcijos sąskaitą sumokėti valstybės rinkliavą už perdraudimo įmonės licencijos išdavimą, kuri šiuo metu yra 2904 Eur (rinkliavų dydžiai nustatyti 2000 m. gruodžio 15 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1458).
Pavedimų, atliekamų į VMI biudžeto surenkamąsias sąskaitas, formavimo internetinėje bankininkystėje tvarką ir surenkamųjų sąskaitų numerius galite rasti VMI internetiniame puslapyje. Dokumentas, įrodantis, kad sumokėta rinkliava turi būti pateikiamas Lietuvos bankui kartu su prašymu suteikti perdraudimo įmonės licenciją.
Svarbiausi steigiamai ar licencijuojamai perdraudimo įmonei keliami reikalavimai
Atsižvelgdamas į tai, kad licencijos išdavimo metu steigiama ar licencijuojama perdraudimo įmonė turi būti pasirengusi vykdyti visus jai, kaip jau veikiančiai perdraudimo įmonei, keliamus reikalavimus, Lietuvos bankas pageidauja, kad jau teikiant prašymą būtų pateikiami išsamūs dokumentai. Vis dėlto, vertinant kritinius aspektus, galinčius nulemti perdraudimo įmonės licencijos suteikimą, galima išskirti šiuos esminius elementus:
- pateiktų dokumentų tinkamumas – pateikti dokumentai turi atitikti perdraudimo įmonės veiklą ir jos priežiūrą reglamentuojančių teisės aktų nustatytus reikalavimus, turi būti pateikti visi teisės aktų nustatyti ar papildomai pareikalauti teisingi duomenys;
- perdraudimo įmonės įstatinis kapitalas negali būti mažesnis kaip 1 000 000 Eur, o perdraudimo įmonės akcijos gali būti tik vardinės, jos privalo būti apmokėtos tik pinigais ir negali būti apmokėtos skolintais pinigais ar pinigais, kurių kilmė neteisėta;
- perdraudimo įmonės steigėjai ir akcininkai privalo būti nepriekaištingos reputacijos;
- bendrovės vadovų tinkamumas – vadovai turi būti nepriekaištingos reputacijos, turėti kvalifikaciją ir patirtį, leidžiančią tinkamai eiti pareigas;
- verslo planas turi atitikti perdraudimo įstaigos steigėjų (akcijų ir (ar) balsavimo teisių turėtojų) galimybes nurodomus planus įgyvendinti, o būsima perdraudimo įmonė licencijos išdavimo metu turi būti pasirengusi saugiai ir patikimai teikti perdraudimo paslaugas.
Perdraudimo įmonė turi atitikti kitus Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo ir įgyvendinančių teisės aktų nustatytus reikalavimus.
Pateiktų dokumentų vertinimas
Pateiktus dokumentus pagal kompetenciją tikrina ir vertina įvairių skyrių Lietuvos banko specialistai, kurie formuoja bendrą nuomonę ir išvadas dėl licencijos suteikimo. Vertinimo laikotarpiu taip pat atliekami šie procesai:
- Reguliari komunikacija ir pagal poreikį rengiami susitikimai su prašymą pateikusios bendrovės atstovais;
- Lietuvos banko pastabų bendrovei teikimas, pagal kurias ji turi pašalinti nustatytus trūkumus. Paprašius papildomos informacijos ar duomenų, sprendimas turi būti priimamas per 6 mėn. nuo papildomų dokumentų ir duomenų gavimo.
Visi prašymą išduoti draudimo įmonės licenciją pateikę asmenys turi galimybę tiesiogiai bendrauti su pateiktus dokumentus vertinančiais Lietuvos banko specialistais. Mes esame pasirengę suteikti visą su licencijavimo procesu susijusią informaciją, informuoti apie proceso eigą ir siekiame kurti bendradarbiavimo pagrindu paremtus Lietuvos banko ir finansų rinkos dalyvių santykius tiek licencijavimo metu, tiek ir po jo.
Lietuvos bankui teikiami dokumentai ir informacija
Remiantis Draudimo įstatymo 15 str., kartu su prašymu gauti draudimo įmonės licenciją turi būti pateikiami:
- įmonės įstatai, steigimo sutartis (aktas);
- priežiūros institucijos nustatyto turinio ir formos draudimo ar perdraudimo įmonės verslo planas;
- dokumentai, kuriais įrodoma, kad įmonės tinkamos pagrindinės nuosavos lėšos minimalaus kapitalo reikalavimui padengti yra ne mažesnės negu šio įstatymo 40 str. 4 d. nustatyta minimalaus kapitalo reikalavimo absoliuti mažiausioji riba. Organizacinio fondo lėšos neįtraukiamos apskaičiuojant minimalų kapitalą. Pareiškėjai privalo pateikti dokumentus, kuriais įrodomas minimalaus kapitalo suformavimas pinigais, ir duomenis apie šių pinigų gavimo šaltinius;
- dokumentai, kuriais įrodoma, kad įmonė ir toliau turės tinkamų nuosavų lėšų mokumo kapitalo reikalavimui padengti (finansiniai dokumentai, banko pažymos, sutartys ar kt.);
- dokumentai, kuriais įrodoma, kad įmonė ir toliau turės tinkamų pagrindinių nuosavų lėšų minimalaus kapitalo reikalavimui padengti (finansiniai dokumentai, banko pažymos, sutartys ar kt.);
- dokumentai, kuriais įrodoma, kad įmonė galės laikytis valdymo sistemai keliamų reikalavimų, nurodytų šio skyriaus antrajame skirsnyje ir kituose teisės aktuose (tvarkos, politikos, strategijos aprašai ar kt.);
- priežiūros institucijos nustatytos formos informacija apie draudimo ar perdraudimo įmonę kontroliuojančius asmenis, šioje įmonėje dalyvaujančias įmones, kitus asmenis ir pakankamą akcijų paketą valdančius akcininkus. Be to, pateikiama priežiūros institucijos nustatytos formos informacija apie kontroliuojančiųjų juridinių asmenų ir dalyvaujančiųjų įmonių priežiūros ir valdymo organų narius;
- priežiūros institucijos nustatytos formos informacija apie draudimo ar perdraudimo įmonės stebėtojų tarybos pirmininką ir kitus stebėtojų tarybos narius, valdybos pirmininką ir kitus valdybos narius, vadovą;
- dokumentai, kuriais patvirtinamas draudimo ar perdraudimo įmonės organizacinio fondo sukaupimas pinigais, organizacinio fondo naudojimas ir jo likutis;
- dokumentai, kuriais patvirtinamas steigiamos draudimo ar perdraudimo įmonės akcijų apmokėjimas pinigais;
- informacija apie organizacinio fondo ir lėšų, kuriomis apmokėtos steigiamos draudimo ar perdraudimo įmonės akcijos ar suformuotas draudimo ar perdraudimo įmonės įstatinis kapitalas, gavimo šaltinius;
- draudimo ar perdraudimo įmonės vardu sudarytos veiklos rangos sutartys, kuriomis yra perduotas esminės ar svarbios funkcijos ar veiklos vykdymas;
- jei draudimo įmonė ketina vykdyti Draudimo įstatymo 7 str. 3 d. 10 p. numatytos draudimo grupės (išskyrus vežėjų civilinės atsakomybės draudimą) veiklą, – dokumentai, kuriais įrodoma, kad draudimo įmonė kiekvienoje kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje yra paskyrusi atstovą pretenzijoms nagrinėti (ir pateikiamas atstovo vardas, pavardė arba pavadinimas ir adresas).
Kai draudimo ar perdraudimo įmonės steigėjas yra juridinis asmuo, papildomai turi būti pateikta:
- steigėjo – juridinio asmens registravimo pažymėjimo ar kito jį atitinkančio dokumento nuorašas;
- steigėjo – juridinio asmens paskutinių finansinių metų audituotas finansinių ataskaitų rinkinys kartu su auditoriaus išvada. Ši nuostata netaikoma, jei steigėjas nėra steigiamą draudimo įmonę kontroliuojanti ar joje dalyvaujanti įmonė.
Kai juridinis asmuo arba juridiniai asmenys reorganizuojami į naują juridinį asmenį – draudimo įmonę ar kai akcinė bendrovė, uždaroji akcinė bendrovė ar Europos bendrovė (Societas Europaea) keičia vykdytą veiklą į draudimo ar perdraudimo veiklą, nereikia pateikti Draudimo įstatymo 15 str. 2 d.10 p. nurodytų dokumentų, tačiau reikia papildomai pateikti:
- reorganizavimo sąlygų aprašą, sprendimą reorganizuoti juridinį asmenį ar keisti jo veiklos rūšį;
- kiekvieno juridinio asmens registravimo pažymėjimo ar kito jį atitinkančio dokumento nuorašą, ankstesnės veiklos aprašymą, paskutinių finansinių metų audituotą finansinių ataskaitų rinkinį kartu su auditoriaus išvada;
- priežiūros institucijos nustatytos formos informaciją apie kiekvieną juridinį asmenį kontroliuojančius asmenis, jame dalyvaujančias įmones ar asmenis ir pakankamą akcijų paketą valdančius akcininkus;
- dokumentus, kuriais patvirtinama, kad draudimo ar perdraudimo įmonės pinigai yra ne mažesni kaip šiame įstatyme nustatytas organizacinis fondas ir įstatinis kapitalas, taip pat duomenis apie šių pinigų gavimo šaltinius;
- duomenis apie kiekvieno juridinio asmens mokesčių sumokėjimą ir skolas kreditoriams.
Kai trečiosios valstybės draudimo ar perdraudimo įmonė yra patronuojamosios draudimo ar perdraudimo įmonės steigėja, ji privalo papildomai pateikti:
- trečiosios valstybės priežiūros institucijos išduotą draudimo ar perdraudimo veiklos licenciją ar ją atitinkantį dokumentą;
- trečiosios valstybės priežiūros institucijos leidimą steigti draudimo ar perdraudimo įmonę Lietuvos Respublikoje ar informaciją, kad trečiosios valstybės priežiūros institucija neprieštarauja patronuojamosios draudimo ar perdraudimo įmonės steigimui Lietuvos Respublikoje.
Įstatymai ir teisės aktai, reglamentuojantys perdraudimo įmonių veiklą ir licencijavimą
- Lietuvos Respublikos draudimo įstatymas
- Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymas
- Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymas
- Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimas Nr. 1458 „Dėl Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių ir šios rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“
- 2012 m. gruodžio 13 d. Lietuvos banko valdybos nutarimas Nr. 03-259 „Dėl Draudimo veiklos ir perdraudimo veiklos licencijavimo taisyklių, Leidimų užsienio valstybės draudimo įmonės filialo ir užsienio valstybės perdraudimo įmonės filialo veiklai išdavimo taisyklių ir Įsipareigojimo teikti informaciją formos patvirtinimo“
- Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymas
- 2013 m. lapkričio 14 d. Lietuvos banko valdybos nutarimas Nr. 03-181 „Dėl Lietuvos banko prižiūrimų finansų rinkos dalyvių vadovų ir pagrindines funkcijas atliekančių asmenų vertinimo nuostatų patvirtinimo“
- Lietuvos banko valdybos 2017 m. rugsėjo 12 d. nutarimas Nr. 03-138 „Dėl Pranešimo apie Lietuvos banko prižiūrimų finansų rinkos dalyvių kvalifikuotosios įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalies įsigijimą ir perleidimą teikimo taisyklių patvirtinimo“
[[#ex]]