Lietuvos banko valdyba išklausė Kredito įstaigų priežiūros departamento pateiktą informaciją apie neseniai atliktą AB banko „Hansabankas“ inspektavimą.
1. Dėl AB banko ,,Hansabankas“ inspektavimo rezultatų
Lietuvos banko valdyba išklausė Kredito įstaigų priežiūros departamento pateiktą informaciją apie neseniai atliktą AB banko „Hansabankas“ inspektavimą. Inspektavimo metu buvo tikrintas banko valdymas ir vidaus kontrolė, kredito, likvidumo, operacinės ir rinkos rizikos valdymas.
Inspektavimo ataskaitos pristatymo metu pažymėta, kad AB bankas Hansabankas išlieka antras pagal turto (aktyvų) dydį šalies bankas. Jis sparčiai didino veiklos apimtis. Plėtros finansavimui trūkstant vietinių finansavimo šaltinių, vis daugiau lėšų buvo pritraukiama iš pagrindinio Hansabank grupės akcininko Swedbank.
Atsižvelgdamas į pokyčius rinkoje, bankas atidžiau stebėjo ir vertino prisiimamos rizikos lygį. Inspektavimo metu padaryta išvada, kad nuo 2007 m. antrojo pusmečio banko priimti sprendimai kredito rizikos valdymo srityje rodo nuosaikesnį požiūrį į plėtrą bei prisiimamą riziką. Buvo imtasi veiksmų, siekiant sumažinti galimų neigiamų rinkos kitimo tendencijų poveikį banko kreditavimo veiklai ateityje. Banke daug dėmesio buvo skiriama ne tik verslo plėtrai, bet ir veiklos efektyvumo didinimui, įvairių rizikos rūšių valdymo sistemų tobulinimui.
Inspektavimo ataskaitoje yra pastabų dėl kai kurių AB banko Hansabankas veiklos sričių tobulinimo, kurias siūloma realizuoti iki 2008 m. spalio 1 d. Tuo tikslu turi būti parengtas priemonių planas ir pateiktas Lietuvos bankui.
2. Dėl leidimo AB SEB bankui grąžinti subordinuotąją paskolą anksčiau paskolos sutartyje nustatyto termino
Lietuvos banko valdyba leido AB SEB bankui anksčiau paskolos sutartyje nustatyto termino grąžinti pagal 2000 m. birželio 30 d. subordinuotos paskolos sutartį iš Šiaurės Europos finansų grupės Skandinaviska Enskilda Banken AB gautą 15 000 000 eurų (tai atitinka 51 792 000 litų) subordinuotą paskolą.
Šios paskolos gražinimo terminas pagal sutartį baigiasi 2013 m. birželio 30 d. AB SEB bankas norėtų pasinaudoti išankstinio sutarties nutraukimo galimybe ir paskolą gražinti 2008 m. birželio 30 d., tai leistų sumažinti banko išteklių skolinimosi išlaidas.
Pagal galiojančias Subordinuotų paskolų ir jų įtraukimo į banko kapitalo bendrąsias nuostatas Lietuvos banko valdyba duoda leidimą grąžinti subordinuotą paskolą anksčiau sutartyje dėl paskolos nustatyto termino, jeigu tai neturi neigiamos įtakos banko mokumui ir veiklos riziką ribojančių normatyvų vykdymui.
3. Dėl banko licencijos AB bankui „FINASTA“ išdavimo
Lietuvos banko valdyba nutarė išduoti banko licenciją AB bankui ,,FINASTA“, suteikiančią teisę teikti Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nustatytas licencines finansines paslaugas, išskyrus tauriųjų metalų prekybą.
Bankas, pradėjęs veiklą, galės teikti tokias finansines paslaugas: indėlių ar kitų grąžintinų lėšų priėmimas iš neprofesionalių rinkos dalyvių; pinigų pervedimas; elektroninių pinigų išleidimas ir tvarkymas; kitas finansines paslaugas, išskyrus tauriųjų metalų prekybą.
AB bankas ,,FINASTA“ jau atliko visas teisės aktuose nustatytas banko steigimo procedūras: gautas Lietuvos banko sutikimas AB ,,Finasta įmonių finansai“ įsigyti steigiamos AB banko ,,FINASTA“ kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį ir leidimas AB ,,Finasta įmonių finansai“ įsteigti AB banką ,,FINASTA“. Visas AB banko ,,FINASTA“ akcijas yra įsigijusi AB ,,Finasta įmonių finansai“.
AB bankas ,,FINASTA“ juridinių asmenų registre įregistruotas 2008 m sausio 2 d.
4. Dėl sutikimo su kredito unijos „Savas rūpestis“ įstatų pakeitimais
Lietuvos banko valdyba sutiko su kredito unijos ,,Savas rūpestis“ (Šiauliai) įstatų nuostatų, susijusių su kredito unijos visuotinio narių susirinkimo ir valdybos kompetencija, pakeitimais, patvirtintais 2008 m. vasario 27 d. įvykusiame visuotiniame kredito unijos narių susirinkime.
5. Dėl Kredito įstaigoms skirtų nurodymų, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui
Lietuvos banko valdyba patvirtino naujus Kredito įstaigoms skirtus nurodymus, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui. Nurodymai skirti bankams ir kitoms kredito įstaigoms, turinčioms Lietuvos banko išduotą licenciją, bei Lietuvos Respublikoje veikiantiems užsienio bankų filialams.
Šiame dokumente atsispindi 2008 m. sausio 24 d. įsigaliojusio Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo nuostatos, reglamentuojančios ne tik pinigų plovimo, bet ir teroristų finansavimo prevenciją, rizika paremto metodo įgyvendinimą, supaprastinto ir sugriežtinto klientų tapatybės nustatymo tvarką, ypatingas dėmesys kreipiamas į įtartinas, neįprastas ir sudėtingas operacijas su pinigais.
Rengiant Nurodymus kredito įstaigoms atsižvelgta į tarptautinės kovos su pinigų plovimu institucijos FATF (angl. pavadinimo Financial Action Task Force trumpinys) 40 Rekomendacijų ir 9 specialiųjų rekomendacijų nuostatas bei Europos Tarybos pinigų plovimo prevencijos ekspertų komiteto Lietuvos Respublikos 3-jo pinigų plovimo prevencijos priemonių įgyvendinimo vertinimo etapo ataskaitoje nurodytas rekomendacijas.
Akcentuojami atvejai, kai kredito įstaigos privalo imtis priemonių ir nustatyti bei patikrinti kliento ir naudos gavėjo tapatybę, tarp jų: prieš atliekant vienkartines ar kelias tarpusavyje susijusias pinigines operacijas arba sudarant sandorius, kurių suma viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta, nesvarbu, ar sandoris atliekamas vienos ar kelių susijusių operacijų metu; prieš keičiant grynuosius pinigus, jeigu keičiamų grynųjų pinigų suma viršija 6 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta.
Kredito įstaigos privalo skirstyti klientus į rizikos grupes pagal savo vidaus dokumentuose nustatytus klientų priskyrimo rizikos grupėms kriterijus ir procedūras. Pasak Nurodymų, išsamus kliento „portreto“ sukūrimas yra vienas iš pagrindinių elementų, užtikrinančių veiksmingą pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizikos valdymą.
Iš kredito įstaigų reikalaujama ypatingą dėmesį atkreipti, be kitų dalykų, ir į tai, ar jų klientas nėra įtrauktas į konsoliduotą sąrašą asmenų, jų grupių bei įmonių ir įstaigų, kurioms taikomos Europos Sąjungos finansinės sankcijos (atnaujinamas konsoliduotas sąrašas skelbiamas oficialiame Europos Komisijos tinklapyje).
Kredito įstaigoms draudžiama pradėti ir tęsti korespondentinės bankininkystės ar kitokius santykius su fiktyviais bankais (tokių bankų požymiai nurodyti tinklapyje).
Nustatyta, kokiais atvejais kredito įstaigos privalo sustabdyti įtartinas bei neįprastas piniginių operacijų ir apie tai informuoti Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą (FNTT) prie Vidaus reikalų ministerijos.
Pirmąsias metodines rekomendacijas kredito įstaigoms dėl pinigų plovimo prevencijos Lietuvos bankas patvirtino 1999 m.
Patvirtinus naujus Kredito įstaigoms skirtus nurodymus, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui, pripažintas netekusiu galios tiems klausimams skirtas 2004 m. lapkričio 25 d. Lietuvos banko valdybos nutarimas.
6. Dėl 50 litų proginės monetos, skirtos Kauno piliai (iš serijos „Lietuvos istorijos ir architektūros paminklai“), paskelbimo mokėjimo ir atsiskaitymo priemone ir jos išleidimo į apyvartą
Lietuvos banko valdyba paskelbė 50 litų proginę monetą, skirtą Kauno piliai, mokėjimo ir atsiskaitymo priemone ir nutarė ją išleisti į apyvartą 2008 m. gegužės 23 d.
Šios monetos grafinį projektą ir gipsinį modelį sukūrė dailininkas Giedrius Paulauskis.
Kauno piliai skirtų proginių sidabro monetų tiražas – 10 tūkst. vienetų. Jas kaldina UAB „Lietuvos monetų kalykla“.
Tai bus septintoji proginė moneta iš serijos „Lietuvos istorijos ir architektūros paminklai“. Ši serija pradėta 2002 m.