Patvirtintas naujas Nacionalinis euro įvedimo planas ir informavimo strategija
Šiandien Vyriausybės posėdyje apsvarstyti ir patvirtinti atnaujintas Nacionalinis euro įvedimo planas bei Lietuvos visuomenės informavimo apie euro įvedimą ir komunikacijos strategija.
Nacionaliniame euro įvedimo plane numatyti pagrindiniai euro įvedimo (lito pakeitimo euru) Lietuvos Respublikoje elementai ir priemonės, kurios užtikrins vartotojų interesų apsaugą, sklandų lito pakeitimą euru ir visuomenės informavimą. Planas parengtas atsižvelgiant į Europos Sąjungos šalių patirtį įvedant eurą, taip pat įvertinant patirtį, įgytą 1993 metais Lietuvoje įvedant litą.
Naujoji Lietuvos visuomenės informavimo apie euro įvedimą ir komunikacijos strategija parengta remiantis dabartinės situacijos analize, taip pat atsižvelgiant į specialiai tam tikslui atliktus viešosios nuomonės tyrimus. Įgyvendinant strategiją numatoma susieti euro įvedimo procesą su bendra integracijos į Europos Sąjungą idėja.
Dabartiniais vertinimais, palankiausias laikotarpis Lietuvai prisijungti prie euro zonos valstybių gali prasidėti 2010 metais. Konkrečią euro įvedimo datą Vyriausybė planuoja aptarti šių metų rudenį.
Plane numatoma euro įvedimo Lietuvos Respublikoje diena - atitinkamų (konkrečiai apspręstų) metų sausio 1-oji. Nuo pat įvedimo dienos euras taps vienintele valiuta, kurią privaloma priimti atsiskaitant, išskyrus apibrėžtą 15 kalendorinių dienų dviejų valiutų apyvartos laikotarpį, kurio metu bus galima atsiskaityti ir litų banknotais bei monetomis.
Pagal planą 2 mėnesius komerciniai bankai litus į eurus keis nemokamai. 120 dienų iki euro įvedimo ir 120 dienų po euro įvedimo kainos privalės būti rodomos dviem valiutomis. Darbo užmokestis, pensijos ir socialinės išmokų 120 dienų iki euro įvedimo bus nurodomos ir eurais. Keleivių vežimo vandens, geležinkelių ir kelių transportu bilietai, kuriuose nurodyta bilieto nominali vertė litais, galios 4 mėnesius po euro įvedimo dienos. Oro transporto bilietai, kuriuose nurodyta bilieto nominali vertė litais, galios 6 mėn. po euro įvedimo. Pašto ženklai, kurių vertė nurodyta litais, galios 4 mėnesius po euro įvedimo.
Plane taip pat numatyta, kad valstybės institucijos, nuo 2007 m. vykdydamos informacinių sistemų viešuosius pirkimus, privalo užtikrinti perkamų informacinių sistemų tinkamumą dirbti įvedus eurą. Visi investicijų projektai turi būti suderinti su Informacinės visuomenės plėtros komitetu.
Verslo organizacijos bus skatinamos priimti Geros verslo praktikos (valios) kodeksą, pagal kurį jos įsipareigotų teisingai perskaičiuoti kainas, nenaudoti euro įvedimo kaip preteksto didinti kainas, ir kitaip nepažeisti vartotojų interesų.
Nacionalinio euro įvedimo plano ir informavimo strategijos pirmosios versijos buvo patvirtintos 2005 metų rugsėjo mėn.
Atnaujintame plane numatytas ilgesnis kainų nurodymo dviem valiutom laikotarpis iki ir po euro įvedimo (buvo 60 dienų), ankstesnė išankstinio banknotų paskirstymo bankams data - 1 mėnuo iki euro įvedimo (buvo 10 dienų); numatyta išankstinį monetų paskirstymą pradėti ne vėliau, kaip likus 3 mėnesiams iki euro įvedimo (buvo 10 dienų); plačiau išdėstyta visuomenei, verslininkams institucijoms aktuali informacija apie informacinių technologijų, apskaitos pritaikymą, mokesčius, apvalinimo taisykles, statistikos suderinimą, nurodyti išankstinio apmokėjimo ženklų (transporto bilietų, pašto ženklų) galiojimo terminai, pensijų ir kitų socialinės apsaugos išmokų nustatymas, aptartas savivaldybių dalyvavimas, kiti viešojo sektoriaus ir Lietuvos banko praktinio pasirengimo aspektai.
Informavimo strategijoje akcentuojamas įvairių visuomenės grupių įtraukimas į euro įvedimo procesą. Bus siekiama efektyviau išnaudoti įvairių visuomenės grupių galimybes dalyvauti praktinės informacijos sklaidos procese bei atlikti kontrolės bei priežiūros funkcijas iškart po euro įvedimo. Ypač svarbiais suinteresuotų institucijų informaciniais partneriais galėtų tapti politinės, vartotojų ir kitos visuomeninės organizacijos, asocijuotos verslo struktūros.
Kitas svarbus informavimo strategijos akcentas - tai ekonominio raštingumo didinimas. Esminių ekonomikos veikimo principų suvokimas padės visuomenei geriau suvokti euro įvedimo reikalingumą.
Strategijai įgyvendinti numatytos įvairios visuomenės informavimo ir komunikacijos priemonės, aktualios skirtingais informacinės veiklos etapais: darbas su žiniasklaida, leidiniai, tiesioginis informacijos teikimas gyventojams, interneto svetainėse ir pan.
Nacionalinį euro įvedimo planą ir Lietuvos visuomenės informavimo apie euro įvedimą ir komunikacijos strategiją parengė Koordinuojančioji ir Visuomenės informavimo darbo grupės, kurias yra sudariusi Euro įvedimo Lietuvos Respublikoje koordinavimo komisija. Tose darbo grupėse dirba Lietuvos banko, Finansų ministerijos, Ūkio ministerijos, Teisingumo ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Žemės ūkio ministerijos, Užsienio reikalų ministerijos, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Vidaus reikalų ministerijos, Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, taip pat verslininkų, vartotojų organizacijų ir Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai.