Lietuvos bankas

Lietuvos ekonomikos raida ir perspektyvos

2025 m. birželio 12 d.

Vis dar didelis netikrumas ir didėjantys muitų tarifai tarptautinėje prekyboje veikia pasaulio ekonomikos raidą. Tebesitęsiantys prekybos politikos nesutarimai reikšmingai tebeveikia pasaulio ekonomikų netikrumo rodiklius. Jie, nors ir yra nusileidę nuo istorinių aukštumų, tebėra reikšmingai didesni, nei buvo prieš prasidedant prekybos politikos nesutarimams. Nuo kovo mėn. priimti JAV sprendimai dėl muitų tarifų lėmė, kad efektyvusis muitų tarifas į didžiausią pasaulio ekonomiką importuojamoms prekėms ir paslaugoms jau padidėjo daugiau nei tris kartus – nuo 3,5 iki beveik 13 proc. Toks tarifų padidėjimas turėtų branginti į JAV įvežamas prekes tiek gyventojams, tiek verslui, o tai didintų gamybos sąnaudas verslui ir mažintų namų ūkių perkamąją galią dėl pakilusių kainų, ribotų tarptautinę prekybą. Mažiau palanki JAV ekonomikos raida slopintų ir jos prekybos partnerių ekonomikų raidą, kuri galėtų dar labiau sulėtėti, jei šalys imtųsi reikšmingų atsakomųjų veiksmų. Vis dėlto šių metų pradžioje verslas, bandydamas sumažinti potencialų muitų tarifų poveikį, aktyviai kaupė prekių atsargas. Tai pakylėjo tarptautinę prekybą ir gamybą daugelyje pasaulio ekonomikų, o prekybos vadybininkų indeksai rodė gana nemenką ekonomikos augimą. Tačiau tai neturėtų užsitęsti – daugelio pasaulio ekonomikų augimas pradės slopti. Tokia pasaulio ekonomikos ir pagrindinių Lietuvos prekybos partnerių raida lems pastebimai mažesnę Lietuvoje gaminamų prekių ir paslaugų paklausą tiek šiais, tiek kitais metais. Ir nors ji turėtų augti visu prognozuojamu laikotarpiu, plėtros tempas tebebus pastebimai lėtesnis už ilgalaikį vidurkį.

Prekybos politikos nesutarimų ir įsivyravusio sąmyšio nulemti pokyčiai pasaulio ekonomikoje kol kas nesustabdė Lietuvos ekonomikos plėtros. Šių metų pirmąjį ketvirtį per metus ji paaugo 3,0 proc. – tai tik šiek tiek lėčiau, nei buvo stebėta praėjusių metų antrąjį pusmetį. Prie ekonomikos plėtros prisidėjo daugelis ekonominių veiklų, ypač sparčiai augo apdirbamosios gamybos, informacijos ir ryšių veiklose sukuriama pridėtinė vertė. Nors apdirbamosios gamybos veiklos suaktyvėjimą šių metų pirmąjį ketvirtį veikė verslo bandymai sumažinti potencialų muitų tarifų poveikį, apdirbamosios gamybos veikla taip pat išlaikė konkurencingumą, kuris sudaro sąlygas tvariai tebeaugti virš ilgalaikės tendencijos, stebėtos prieš COVID-19 pandemiją. Tai ypač pasakytina apie didesnę pridėtinę vertę kuriančius apdirbamosios gamybos veiklos sektorius, tokius kaip kompiuterių ir optiniai gaminių, chemijos produktų gamyba. Palankios apdirbamosios gamybos tendencijos taip pat lėmė ir vėl reikšmingiau paaugusią lietuviškos kilmės prekių eksporto apimtį. Informacijos ir ryšių veikla taip pat išlaikė jau ne vienus metus stebimą sparčios plėtros tendenciją. Tai lėmė, kad per pastarąjį dešimtmetį informacijos ir ryšių veikloje sukuriamos pridėtinės vertės dalis Lietuvos ekonomikoje beveik padvigubėjo, kartu palengva transformuodama ir visą Lietuvos ekonomiką aukštesnės pridėtinės vertės kūrimo link. Prie šios transformacijos prisideda ir po COVID-19 pandemijos reikšmingai padidėjęs polinkis investuoti: palyginamosiomis kainomis įvertintas investicijų ir bendrojo vidaus produkto (BVP) santykis pastaraisiais metais yra artimas 25, o anksčiau svyravo ties 20 proc. Lietuvos ekonomikai dar sparčiau augti sutrukdė trumpam paūmėjusi infliacija, slopinusi tiek namų ūkių perkamosios galios, tiek vartojimo augimą.

Tebeaugant ekonomikai, padėtis darbo rinkoje ir toliau yra palanki darbuotojams. Praėjusių metų paskutinį ketvirtį nedarbo lygis sumažėjo iki žemiausio lygio per pastaruosius kelerius metus ir panašaus lygio tebebuvo šių metų pradžioje. Prie tokių nedarbo lygio tendencijų labiausiai prisidėjo augantis užimtųjų skaičius ir dėl slopstančios grynosios migracijos ne taip sparčiai kaip keletą pastarųjų metų padidėjęs darbingo amžiaus gyventojų skaičius bei sumenkęs šių gyventojų įsitraukimas į darbo rinką. Jau daugiau nei metus labiausiai prie užimtųjų augimo prisideda valdžios sektoriaus veiklos[1]
[1] Viešasis valdymas ir gynyba; švietimas; žmonių sveikatos priežiūra ir socialinis darbas (EVRK O, P, Q veiklos).
, šių veiklų paklausa darbo jėgai turėtų tebebūti ir artimiausioje ateityje, nes laisvų darbo vietų lygis jose vis dar yra aukštas. Darbo jėgos paklausa nemažėja ir visoje Lietuvos ekonomikoje – šių metų pradžioje laisvų darbo vietų lygis buvo didžiausias nuo duomenų skelbimo pradžios. Nemenka darbo jėgos paklausa ir ribota jos pasiūla anksčiau skatino spartų darbo užmokesčio augimą, tačiau įmonių galimybės ir toliau taip sparčiai didinti darbo užmokestį pradeda išsekti. Darbo užmokesčio dalis šalies ekonomikos sukuriamoje pridėtinėje vertėje sudaro vis didesnę dalį ir šiuo metu yra didžiausia nuo duomenų skelbimo pradžios. Tai lemia, kad darbo užmokesčio augimas palengva slopsta. Šių metų pirmąjį ketvirtį jis paaugo 8,2 proc. – lėčiausiu tempu per pastaruosius penkerius metus. Vis dėlto svarbu pastebėti, kad, net ir sulėtėjus darbo užmokesčio augimui, namų ūkių perkamoji galia nenustojo didėti, nes darbo užmokesčio augimo tempas tebeviršija infliacijos tempą.
Tebesantis didelis netikrumas ir didėjantys muitų tarifai tarptautinėje prekyboje slopins Lietuvos ekonomikos augimą. Šiais metais šalies ekonomika turėtų augti 2,8 proc. ir panašiu tempu kilti vėlesniais metais. Lėtesnei, nei anksčiau prognozuota, ekonomikos plėtrai didžiausią poveikį daro padidėję muitų tarifai tarptautinėje prekyboje. Lietuvos banko vertinimu, 2025–2027 m. jie Lietuvos ekonomikos augimą turėtų sumažinti 0,2 proc. punkto, o stipriausias poveikis turėtų būti juntamas 2026 m.[2]
[2] Atnaujintose makroekonominių rodiklių prognozėse daroma prielaida, kad visu prognozuojamu laikotarpiu JAV muitų tarifai bus tokie, kokie galiojo prognozių rengimo metu. Taip pat tariama, kad nebus papildomų ES atsakomųjų veiksmų. Pagal šį scenarijų, pasikeitusi prekybos politika Lietuvos realiojo BVP augimą per ateinančius trejus metus (2025–2027 m.) iš viso gali sumažinti apie 0,2 proc. punkto, o poveikis infliacijai, tikėtina, bus artimas neutraliam. Lietuvos ekonomika didesnį poveikį pajus ne per prekybą su JAV, o per prekybą su ES šalimis, nes JAV rinka Lietuvos eksportuotojams nėra pagrindinė rinka (tik apie 5 % viso Lietuvos eksporto yra nukreipta į JAV). Didžiosioms ES šalims JAV rinka yra gerokai svarbesnė, tad jos bus paveiktos labiau, o tai turės nepalankų poveikį ir Lietuvos gamintojams.
Įvesti muitai labiausiai paveiks prekių ir paslaugų eksportą, jis prognozuojamu laikotarpiu turėtų augti beveik dvigubai lėčiau nei pastarąjį dešimtmetį. Silpnesnę prekių ir paslaugų eksporto raidą turėtų atsverti gana stipri vidaus paklausa, numatoma, kad prognozuojamu laikotarpiu augs tiek investicijos, tiek namų ūkių vartojimas. Investicijų raidą palankiai veiks Europos Sąjungos (ES) paramos fondų srautai, jie turėtų skatinti tiek valdžios sektoriaus, tiek privačias ne būsto investicijas. Investicijas, ypač būsto, taip pat paskatinti turėtų ir menkstantis anksčiau griežtintos pinigų politikos poveikis. Namų ūkiai taip pat turės nemenkų galimybių didinti vartojimą dėl jau netrumpą laiką gana sparčiai didėjančios perkamosios galios ir geros finansinės padėties. Numatoma, kad namų ūkių perkamoji galia tebeaugs visu prognozuojamu laikotarpiu – darbo užmokestis tebekils gana sparčiai, nors ir šiek tiek lėčiau nei pastaraisiais metais, o nedarbas palengva mažės. Vis dėlto šiuo metu tebėra reikšmingų rizikų, kurios gali lemti pastebimai kitokią ekonomikos raidą. Blogesnės, nei tikimasi, migracijos tendencijos ar didesni, nei šiuo metu numatoma, JAV ir ES prekybos suvaržymai gali neigiamai paveikti Lietuvos ekonomiką. Šalies ekonomikos raidai reikšmingą įtaką gali daryti ir Lietuvos Vyriausybės sprendimai. Numatoma mokestinė reforma, tikėtina, slopins ekonomikos aktyvumą, tačiau šį poveikį greičiausiai atsvers didinamos išlaidos gynybai. O antrosios pensijų pakopos reforma, nors ilgainiui reikšmingesnio poveikio ekonomikos raidai neturėtų, tačiau trumpuoju laikotarpiu, tikėtina, sukeltų nemenkų ekonomikos raidos netolygumų.

Palyginti su metų pradžia, spaudimas kainoms susilpnėjo. Tai daugiausia lėmė sumažėjusios energijos išteklių kainos, kurių raidą reikšmingai paveikė išaugęs neapibrėžtumas ir rizikos, susijusios su pasaulio ekonomikos augimu ir galimu paklausos sumažėjimu. Esant tokiai energijos išteklių kainų raidai, metinė infliacija Lietuvoje sumažėjo – kovo mėn. sudariusi 3,7, gegužės mėn. ji nukrito iki 3 proc. Paslaugų kainos, jau daugiau nei metus kylančios artimu 6 proc. metiniu tempu, ir toliau lėmė didžiausią dalį infliacijos. Jų kainų augimą ir toliau palaikė nors ir lėtesniu, tačiau palyginti vis dar sparčiu tempu tebekylantis darbo užmokestis. Vis dėlto paminėtina, kad reikšmingai išaugusi ir tik šiek tiek mažesnę dalį lemianti yra ir maisto, įskaitant alkoholinius gėrimus ir tabaką, kainų įtaka metinei infliacijai. Dėl pabrangusių maisto žaliavų bei padidintų akcizų alkoholiniams gėrimams ir tabakui, maisto, įskaitant alkoholinius gėrimus ir tabaką, metinis kainų augimas nuo praėjusių metų pabaigos reikšmingai išaugo ir gegužės mėn. sudarė 5,1 proc. Dėl susilpnėjusio spaudimo kainoms, nulemto nuo metų pradžios atpigusių energijos išteklių, išaugusios euro vertės ir prognozuojamo lėtesnio importuotų prekių kainų augimo, bendrasis kainų lygis kitais šių metų mėnesiais reikšmingiau nesikeis ir vidutinė metinė infliacija 2025 m. sudarys 3,3 proc. Nors ir lėčiau, tačiau vis dar sparčiai kylant darbo užmokesčiui, paslaugos tebus pagrindinis infliaciją lemiantis veiksnys, tačiau reikšmingai prisidės ir maisto, įskaitant alkoholinius gėrimus ir tabaką, kainų augimas. O 2026 ir 2027 m., toliau pingant energijos ištekliams ir lėčiau kylant maisto žaliavų kainoms, vidutinė metinė infliacija sumažės ir sudarys atitinkamai 2,5 ir 2,6 proc.

Numatoma Lietuvos ekonomikos raida

2025 m. birželio mėn. prognozėa

2025 m. kovo mėn. prognozė

2025b

2026b

2027b

2025b

2026b

2027b

Kainų ir sąnaudų kaita (%, pokytis per metus)

Vidutinė metinė infliacija pagal SVKIe

3,3

2,5

2,6

3,3

2,6

2,6

BVP defliatoriusc

3,3

3,2

3,1

3,7

3,0

3,0

Darbo užmokestis

8,7

8,3

7,7

9,2

8,3

7,7

Importo defliatoriusc

0,6

1,8

2,5

2,3

2,3

2,1

Eksporto defliatoriusc

0,2

2,1

2,5

2,9

2,3

2,1

Ekonominis aktyvumas (palyginamosiomis kainomis; %, pokytis per metus)

BVPc

2,8

2,8

2,9

2,9

3,0

3,0

   Privačiojo vartojimo išlaidosc

3,8

4,0

3,7

4,1

3,7

3,7

   Valdžios sektoriaus vartojimo išlaidosc

0,5

0,1

0,1

0,4

0,1

0,1

   Bendrojo pagrindinio kapitalo formavimasc

6,9

5,2

3,5

6,6

5,5

3,1

   Prekių ir paslaugų eksportasc

3,3

2,7

3,5

1,6

3,6

3,6

   Prekių ir paslaugų importasc

6,9

2,8

3,5

3,0

4,5

4,1

Darbo rinka

Nedarbo lygis (vidutinis metinis; %, palyginti su darbo jėga)

6,7

6,6

6,5

6,8

6,7

6,6

Užimtųjų skaičius (%, pokytis per metus)d

0,3

–0,3

–0,2

0,3

–0,3

–0,2

Išorės sektorius (%, palyginti su BVP)

Prekių ir paslaugų balansas

2,5

2,6

2,6

4,5

3,9

3,6

Einamosios sąskaitos balansas

–0,4

–0,5

–0,8

1,3

1,1

0,5

Einamosios ir kapitalo sąskaitų balansas

1,9

1,3

0,0

3,6

2,8

1,3

a Makroekonominių rodiklių prognozės parengtos remiantis tarptautinės aplinkos prielaidomis, sudarytomis pagal informaciją, paskelbtą iki 2025 m. gegužės 14 d., ir kitais duomenimis bei informacija, paskelbta iki 2025 m. gegužės 21 d.

b Prognozė.

c Pašalinus sezono ir darbo dienų skaičiaus įtaką.

d Nacionalinių sąskaitų duomenys; užimtųjų skaičius apibrėžiamas pagal vidaus koncepciją.

e Suderintas vartotojų kainų indeksas


© Lietuvos bankas

Gedimino pr. 6, LT-01103 Vilnius

www.lb.lt

Leidžiama perspausdinti švietimo ir nekomerciniais tikslais, jei nurodomas šaltinis.

ISSN 2783-5561 (online)