Lietuvos ekonomikos raida ir perspektyvos
2022 m. rugsėjo 26 d.
Rusijos karas prieš Ukrainą, atsinaujinusi pandemija Kinijoje ir dėl itin didelio infliacinio spaudimo daugelyje svarbiausių ekonomikų griežtinama pinigų politika slopina pasaulio ekonomikos plėtrą. Vasario pabaigoje prasidėję aktyvūs Rusijos karo prieš Ukrainą veiksmai reikšmingai padidino pagrindinių energijos ir maisto žaliavų kainas. Nors dalis jų grįžo iki lygių, artimų buvusiems prieš karo pradžią, kai kurių žaliavų, ypač gamtinių dujų, kainos ir toliau yra reikšmingai didesnės ir itin nepalankiai veikia Europos valstybių ekonomikos raidą. Dėl energijos generacijos trūkumo ir Nord Pool elektros biržoje taikomo algoritmo daugelyje Europos valstybių didelę galutinę elektros kainą lemia gamtines dujas naudojančios elektrinės, o tai kelia riziką konkurencingumui tarptautinėse rinkose. Kinijos nulinės tolerancijos politiką COVID-19 atžvilgiu lemia lėta populiacijos vakcinacija. Ji neigiamai veikia Kinijos vartojimą ir gamybos apimtį, todėl lėtėja šalies ekonomikos augimas, taip pat tai prisideda ir prie vis dar esančių trikdžių tiekimo grandinėse. Šie veiksniai nemenkai prisidėjo ir prie susiformavusio globalaus infliacinio šoko. Jis privertė didžiąją dalį išsivysčiusių ir besivystančių šalių centrinių bankų pradėti normalizuoti pinigų politiką. Tokie centrinių bankų veiksmai siunčia signalus, kad infliacijos lūkesčiams nebus leidžiama atitrūkti nuo kainų stabilumą atitinkančio infliacijos lygio net ir tuo atveju, jei jie turės slopinantį poveikį ekonominiam aktyvumui.
Rusijos karo prieš Ukrainą padariniai ir itin aukšta infliacija slopina Lietuvos ekonomikos aktyvumą. Lietuvos BVP 2022 m. antrąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, sumažėjo 0,5 proc. Labiausiai prie tokios ekonomikos raidos prisidėjo reikšmingai sumažėjęs realusis prekių ir paslaugų eksportas – beveik 5 proc. mažesnis nei ankstesnį ketvirtį. Eksporto kryčiui didžiausią įtaką darė transporto paslaugų eksportą apribojusios sankcijos prekybai su Rusija ir Baltarusija, planiniam remontui uždaryta AB „ORLEN Lietuva“ ir dėl sankcijų laikinai uždaryta AB „LIFOSA“. Dėl itin didelės infliacijos reikšmingai sumenko ir namų ūkių vartojimas. Jis, net ir esant gana palankiai namų ūkių disponuojamųjų pajamų raidai, buvo daugiau nei 2,5 proc. mažesnis nei ankstesnį ketvirtį. Karas ir spartėjantis kainų augimas blogino namų ūkių nuotaikas ir lūkesčius, o tai dar labiau mažino namų ūkių norą vartoti. Pavyzdžiui, vartotojų pasitikėjimo rodiklis šių metų rugpjūčio mėn. buvo artimas žemiausiam lygiui per pastarąjį dešimtmetį. Tolesnius Lietuvos ekonomikos raidos sunkumus rodo ir kiti naujausi didesnio dažnio rodikliai. Verslo nuotaikos po reikšmingo pablogėjimo kovo mėn. jau bene pusmetį tebėra reikšmingai nepakitusios. O iš kas mėnesį skelbiamų didžiausių ekonomikos sektorių – pramonės, statybos, prekybos ir paslaugų – įmonių apyvartų duomenų birželio–liepos mėn. matyti aktyvumo mažėjimo ženklų. Šiuos nepalankius veiksnius tik iš dalies gali atsverti prognozuojamas dešimtadaliu didesnis šių metų žemės ūkio derlius.
2022 m. antrąjį ketvirtį įtampa darbo rinkoje nesumažėjo. Šiuo laikotarpiu užimtųjų skaičius reikšmingai didėjo. Ypač daugėjo samdomųjų darbuotojų, tačiau taip pat reikšmingai padidėjo savarankiškai dirbančiųjų dalis. Užimtųjų šuolį šalyje lėmė stipriai išaugusi darbo jėga, ypač moterų. Tai sietina su itin palankiu grynosios migracijos balansu. Šių metų sausio–rugpjūčio mėn. į Lietuvą atvyko apie 43 tūkst. daugiau gyventojų, nei iš jos išvyko. Tikėtina, kad didžiąją dalį imigrantų sudaro karo pabėgėliai iš Ukrainos, kurie sėkmingai integruojasi į Lietuvos darbo rinką. Spartus darbo jėgos augimas nepadidino nedarbo lygio, jis šių metų antrąjį ketvirtį sumažėjo iki 5,2 proc. – paskutinį kartą toks mažas nedarbo lygio rodiklis Lietuvoje fiksuotas prieš pasaulinę finansų krizę 2008 m. Mažėjant nedirbančių asmenų ir didėjant darbuotojų samdai, šalyje neblėsta darbuotojų stygiaus problemos. 2022 m. antrojo ketvirčio laisvų darbo vietų statistika rodo, kad darbuotojų pasiūla ir toliau nepasiveja didėjančios paklausos, tad situacija šalies darbo rinkoje vis dar yra itin įtempta: laisvų darbo vietų lygis (laisvų ir visų darbo vietų santykis) sudarė 1,9 proc. ir beveik nenusileido 2008 m. trečiąjį ketvirtį ir 2022 m. pirmąjį ketvirtį registruotam 2 proc. rekordui. Nepakankama darbuotojų pasiūla ir didelė jų paklausa turi reikšmingą poveikį sparčiam, beveik 14 proc. metiniam atlyginimų augimui. Vis dėlto augančios energijos sąnaudos greičiausiai pradeda riboti įmonių galimybes itin sparčiai kelti atlyginimus. Remiantis Sodros kas mėnesį skelbiamais darbo pajamų duomenimis (pagal sezoniškumą pakoreguoti), gegužės–liepos mėn. darbo pajamų augimas reikšmingai sulėtėjo.
Lietuvos ekonomikos raidai artimiausiais metais didžiausią įtaką darys Rusijos karo prieš Ukrainą padariniai ir tolesnė jo eiga. Šio veiksnio pobūdis lemia, kad šiuo metu šalies ekonomikos prognozes gaubia itin didelis neapibrėžtumas. Itin dideli energijos žaliavų kainų, ypač gamtinių dujų, svyravimai nepalankiai veikia tiek namų ūkių, tiek verslo nuotaikas ir lūkesčius, o tai lemia atsargesnį namų ūkių vartojimą ir riboja įmonių norą investuoti. Tai slopins tiek Lietuvos, tiek pagrindinių prekybos partnerių ekonomikos augimą. Numatoma, kad lietuviškų prekių ir paslaugų paklausa užsienio rinkose 2022 m. mažės ir, nors tikimasi, kad nuo 2023 m. pradžios ji pradės atsigauti, tačiau prieš Rusijos invaziją į Ukrainą buvusio lygio 2023 m. nepasieks. Tokia išorės paklausos raida kartu su neigiamu didelių energijos kainų poveikiu konkurencingumui labiausiai prisidės prie vangesnės eksporto plėtros. Mažiau palanki eksportuojančiojo sektoriaus raida yra vienas svarbiausių veiksnių, lemsiančių menkesnę, nei anksčiau buvo tikimasi, investicijų raidą, ypač 2022 m. Vis dėlto numatomas reikšmingas valdžios investicijų padidinimas ir įmonių poreikis mažinti su elektra ir iškastiniu kuru susijusias sąnaudas sudarys sąlygas investicijoms augti tiek šiais, tiek ir kitais metais. Ilgiau, nei anksčiau manyta, užsibūsiantis infliacinis spaudimas ribos vidaus vartojimą ne tik pagrindinėse prekybos partnerėse, bet ir Lietuvoje. Nors nominalusis darbo užmokestis ir toliau kils, tačiau dėl padidėjusios infliacijos realusis darbo užmokestis tiek 2022 m., tiek 2023 m. mažės. Tai kartu su numatomu pinigų politikos normalizavimu, lemsiančiu palūkanų normų padidėjimą, bus pagrindiniai veiksniai, ribosiantys Lietuvos namų ūkių vartojimo augimą 2022 m. ir jo sumažėjimą 2023 m. Pažymėtina, kad į tokį namų ūkių vartojimo raidos vertinimą yra įtrauktos tik iki šių metų rugpjūčio 31 d. Vyriausybės priimtos infliacijos ir aukštų energijos kainų pasekmių mažinimo priemonės. Vyriausybei apsisprendus dėl papildomų priemonių, namų ūkių vartojimo raida būtų palankesnė.
Prognozuojama, kad Lietuvos realusis BVP 2022 m. padidės 2,1, o 2023 m. – 0,9 proc. Kartu pažymėtina, kad tokią Lietuvos ekonomikos raidos prognozę lydi itin didelis neapibrėžtumas, o šiuo metu stebimų rizikų balansas yra dar labiau neigiamas, nei buvo birželio mėn. paskelbtų prognozių metu, t. y. yra reikšmingai didesnė tikimybė, kad ateityje ekonomikos raidos prognozės gali būti sumažintos, nei padidintos. Išsipildžius itin nepalankioms rizikoms, šalies ekonomikos augimas 2023 m. galėtų būti iki 3,8 proc. punkto lėtesnis, o infliacija – iki 5,1 proc. punkto didesnė, nei numatoma pagal pagrindinį scenarijų.
Išsipildžius rizikoms, susijusioms su dujų tiekimu, padidėjo spaudimas infliacijai. Rusijai apribojus dujų tiekimą Europai, rugpjūčio mėn. dujų kainos rinkoje buvo daugiau nei penkis kartus didesnės nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. Kadangi dujos yra naudojamos elektrai ir šilumos energijai gaminti, tai labai padidino elektros ir šilumos energijos kainas. Be to, pabrangus dujoms, labai išaugo kietojo kuro, kurį daugiausia sudaro malkos, kaip alternatyvaus energijos šaltinio, paklausa. Tai dar labiau paskatino jau ir anksčiau sparčiai kilusių kietojo kuro kainų augimą – rugpjūčio mėn. kietojo kuro kainos per metus pakilo 166 proc. Prognozuojama, kad šiemet energijos kainos vartotojams kils vidutiniu 56 proc. metiniu tempu. Kitais metais energijos kainų augimas sumažės, tačiau jis ir toliau bus vienas iš pagrindinių infliaciją lemiančių veiksnių. Apskritai, energijos kainų prognozių peržiūra tiek 2022 m., tiek 2023 m. turėjo didžiausią įtaką infliacijos prognozių peržiūrai. Kalbant apie maisto kainas, kurių augimas pastaraisiais mėnesiais reikšmingai prisidėjo prie infliacijos, pažymėtina, kad jas taip pat veiks pasikeitusi situacija energijos išteklių rinkose. Nors rugpjūčio mėn. maisto žaliavų kainos pasaulyje sumažėjo ir buvo jau tik 8 proc. didesnės nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, tačiau, įvertinus tai, kad žaliavų kainų pokyčiai vartotojus pasiekia ne iš karto, ir tai, kad maisto prekių savikainą reikšmingai veikia itin padidėjusios energijos išteklių kainos, prognozuojama, kad šiemet maisto kainos kils vidutiniu 21 proc. metiniu tempu, o kitais metais maisto kainų augimas sumažės, tačiau vis dar bus pakankamai spartus ir sudarys 10 proc. O grynosios infliacijos komponenčių – pramonės prekių ir paslaugų – augimas rugpjūčio mėn. stabilizavosi. Prislopęs ekonomikos augimas mažins spaudimą grynajai infliacijai, tačiau konkrečiai pramonės prekių atveju augimą palaikys reikšmingai padidėjusios gamintojų produkcijos kainos – rugpjūčio mėn. apdirbamosios gamybos, išskyrus rafinuotus energijos produktus, gamintojų kainos buvo 30 proc. didesnės nei prieš metus. Taigi, nors šiuo metu kai kurių žaliavų, pavyzdžiui, naftos, maisto ir metalų, kainos pasaulinėse rinkose yra sumažėjusios, palyginti su piku, pasiektu prasidėjus karui, tačiau į rekordines aukštumas pakilusios energijos išteklių kainos sparčiau didins tiek energijos kainas vartotojams, tiek kitų vartojimo prekių ir paslaugų savikainą. Atsižvelgiant į tai, prognozuojama, kad vidutinė metinė infliacija 2022 m. sudarys 18,3, o 2023 m. – 8,4 proc.
Numatoma Lietuvos ekonomikos raida
2022 m. rugsėjo mėn. prognozėa |
2022 m. birželio mėn. prognozė |
|||||
2021 |
2022b |
2023b |
2021 |
2022b |
2023b |
|
Kainų ir sąnaudų kaita (%, pokytis per metus) |
||||||
Vidutinė metinė infliacija pagal SVKI |
4,6 |
18,3 |
8,4 |
4,6 |
15,2 |
4,6 |
Bendrojo vidaus produkto defliatoriusc |
6,6 |
16,6 |
6,8 |
6,6 |
15,2 |
5,0 |
Darbo užmokestis |
10,6 |
12,7 |
6,3 |
10,6 |
11,9 |
8,1 |
Importo defliatoriusc |
11,6 |
22,2 |
4,4 |
11,6 |
19,9 |
4,5 |
Eksporto defliatoriusc |
5,7 |
15,4 |
6,8 |
5,7 |
13,7 |
5,6 |
Ekonominis aktyvumas (palyginamosiomis kainomis; %, pokytis per metus) |
||||||
Bendrasis vidaus produktasc |
4,9 |
2,1 |
0,9 |
4,9 |
2,1 |
3,4 |
Privačiojo vartojimo išlaidosc |
7,3 |
1,0 |
–0,8 |
7,3 |
5,4 |
3,8 |
Valdžios sektoriaus vartojimo išlaidosc |
0,6 |
0,3 |
0,0 |
0,6 |
1,5 |
–1,3 |
Bendrojo pagrindinio kapitalo formavimasc |
7,0 |
3,0 |
3,4 |
7,0 |
4,1 |
3,5 |
Prekių ir paslaugų eksportasc |
15,9 |
6,4 |
1,6 |
15,9 |
7,4 |
2,9 |
Prekių ir paslaugų importasc |
19,4 |
7,5 |
1,3 |
19,4 |
9,8 |
2,8 |
Darbo rinka |
||||||
Nedarbo lygis (vidutinis metinis; %, palyginti su darbo jėga) |
7,1 |
6,3 |
7,1 |
7,1 |
7,3 |
7,2 |
Užimtųjų skaičius (%, pokytis per metus)d |
1,2 |
4,0 |
–0,6 |
1,2 |
0,6 |
0,3 |
Išorės sektorius (%, palyginti su BVP) |
||||||
Prekių ir paslaugų balansas |
4,2 |
–1,3 |
0,9 |
4,2 |
–1,9 |
–0,9 |
Einamosios sąskaitos balansas |
1,3 |
–6,6 |
–2,1 |
1,2 |
–4,5 |
–3,8 |
Einamosios ir kapitalo sąskaitų balansas |
2,7 |
–4,7 |
–0,2 |
2,7 |
–2,5 |
–1,8 |
a Makroekonominių rodiklių prognozės parengtos remiantis tarptautinės aplinkos prielaidomis, sudarytomis pagal informaciją, paskelbtą iki 2022 m. rugpjūčio 22 d., ir kitais duomenimis bei informacija, paskelbta iki 2022 m. rugpjūčio 31 d.
b Prognozė.
c Pašalinus sezono ir darbo dienų skaičiaus įtaką.
d Nacionalinių sąskaitų duomenys; užimtųjų skaičius apibrėžiamas pagal vidaus koncepciją
1.Tarptautinė aplinka
Žaliavų kainos stabilizavosi, nors tebėra pakilusios.
Šaltiniai: Yahoo Finance ir Lietuvos bankas.
Pinigų politika pradėjo griežtėti daugumoje pasaulio ekonomikų.
2 pav. Pinigų politikos sprendimai išsivysčiusiose ir besivystančiose pasaulio ekonomikose
Šaltiniai: Lietuvos bankas ir TVF.
Pastabos: neigiamas skaičius grafike vaizduoja palūkanas mažinusių bankų skaičių, juoda linija – skirtumą tarp palūkanas didinusių ir mažinusių bankų. Duomenų eilutė baigiasi 2022 m. birželio mėn.
2.Eurosistemos pinigų politika
Per pastarąjį pusmetį ECB valdančioji taryba priėmė reikšmingus sprendimus, siekdama paspartinti pinigų politikos normalizavimą. Vis didėjanti infliacija euro zonoje ir perspektyvos dėl aukštesnės infliacijos ateityje paskatino toliau normalizuoti pinigų politiką tam, kad infliacija vidutiniu laikotarpiu grįžtų į 2 proc. lygį. Per birželio mėn. posėdį nuspręsta nuo liepos 1 d. sustabdyti grynuosius turto pirkimus pagal turto pirkimo programą. Taip pat nuspręsta, kad sąlygos, norint pradėti didinti pagrindines ECB palūkanų normas, yra tenkinamos.
2022 m. liepos 21 d. ECB valdančioji taryba pakėlė palūkanų normas pirmą kartą per daugiau nei dešimtmetį ir patvirtino naują pinigų politikos poveikio perdavimo apsaugos priemonę. Pagrindinės palūkanų normos buvo padidintos po 0,5 proc. punkto, o tai reiškia, kad buvo išeita iš neigiamų palūkanų aplinkos (plačiau apie palūkanų normų didinimo priežastis ir poveikį žr. 1 intarpe). Be to, siekiant užtikrinti pinigų politikos perdavimo veiksmingumą, patvirtinta nauja politikos poveikio perdavimo apsaugos priemonė. Su šios priemonės pagalba Eurosistema galės vykdyti euro zonos valstybių, kurios patiria fundamentaliaisiais veiksniais nepagrįstą finansavimo sąlygų pablogėjimą, vertybinių popierių pirkimus antrinėje rinkoje – tai padės užtikrinti sklandesnį pinigų politikos sprendimų perdavimą visoms euro zonos šalims.
2022 m. rugsėjo 8 d. palūkanų normos buvo dar kartą padidintos dėl ir toliau sparčiai kylančios infliacijos. Kainų spaudimas pastaraisiais mėnesiais tebestiprėjo ir apėmė daugiau sektorių, o rugsėjo mėn. ECB prognozės rodo, kad infliacija 2023–2024 m. vis dar viršys 2 proc. lygį (žr. 3 pav.). Dėl šių priežasčių pagrindinės palūkanų normos buvo padidintos po 0,75 proc. punkto, siekiant paspartinti perėjimą prie palūkanų normų lygio, kuris padės užtikrinti, kad infliacija vidutiniu laikotarpiu grįžtų į 2 proc. lygį. Valdančioji taryba taip pat numatė, kad per kelis artimiausius posėdžius ji toliau didins palūkanų normas, siekdama slopinti paklausą ir neleisti susiformuoti didėjančios infliacijos lūkesčiams. Taip pat buvo pabrėžta, kad sprendimai dėl palūkanų normų ir toliau priklausys nuo turimų duomenų ir bus priimami kiekvieno posėdžio metu.
Finansų rinkose įkainotas laipsniškas palūkanų normų didėjimas artimiausiais metais (žr. 3 pav.). ECB valdančiajai tarybai pradėjus kelti palūkanų normas ir vis dar esant dideliam neapibrėžtumui dėl infliacijos perspektyvos ateityje, finansų rinkų dalyviai tikisi tolesnio nuoseklaus palūkanų normų didėjimo. Finansų rinkų ateities sandoriai rodo, kad palūkanų normos po 1–2 metų galėtų pasiekti 2,0–2,5 proc. lygį.
Pagrindinės ECB palūkanų normos pradėjo didėti.
3 pav. Faktiniai palūkanų normų ir infliacijos euro zonoje duomenys bei rinkų lūkesčiai
Šaltiniai: ECB ir Refinitiv.
Pastaba: paveiksle naudojami rugsėjo 8 d. duomenys.
Prasidėjus pinigų politikos normalizavimui ir išaugus neužtikrintumui dėl ekonomikos perspektyvų, euro zonos bankai pradėjo didinti paskolų palūkanų normas. Euro zonoje paskolų palūkanų normos nuosekliai mažėjo nuo 2015 m., tačiau ši tendencija pasikeitė šių metų pradžioje, kai paskolų palūkanų normos pradėjo kilti (žr. 4 pav.). Lietuvoje nuo 2022 m. pradžios vidutinės naujų būsto paskolų ir paskolų ne finansų bendrovėms palūkanų normos taip pat šiek tiek pakilo. Nors vidutinės palūkanų normos Lietuvoje ir toliau yra didesnės nei vidutiniškai euro zonoje, šis atotrūkis šiais metais gerokai sumažėjo. Paskolų palūkanų normų dinamika ateityje priklausys nuo pinigų politikos normalizavimo tempo ir ekonomikos bei bankų finansinės situacijos.
Finansavimosi sąlygos euro zonoje pradėjo griežtėti.
4 pav. PFĮ naujų būsto paskolų ir paskolų ne finansų bendrovėms vidutinė palūkanų norma
Šaltiniai: ECB ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastabos: 3 mėn. slenkamasis vidurkis. Neįtraukti esamų paskolų sutarčių sąlygų persvarstymai. Naujausi duomenys - 2022 m. liepos mėn.
A pav. Aktualios palūkanų normos euro zonoje bei finansų rinkų lūkesčiai dėl jų dinamikos ateityje
Šaltiniai: Refinitiv ir Chatham.
Pastaba: duomenys atnaujinti pagal rugsėjo 8 d. sprendimus.
ECB valdančioji taryba šiuos sprendimus priėmė atsižvelgusi į reikšmingai padidėjusią infliaciją euro zonoje ir perspektyvas dėl aukštesnės infliacijos ateityje. Didelę dalį kainų augimo lemia itin stipriai pabrangę energijos ištekliai, tačiau, net ir atmetus tiesioginę jų brangimo įtaką, vadinamoji grynoji infliacija viršija ECB siekiamą 2 proc. lygį. Tai rodo, kad infliacinis spaudimas plinta ir palaipsniui persiduoda į įvairių vartojimo prekių ir paslaugų kainas ir kad didesnę infliaciją lemia ne tik trumpalaikiai, bet ir daugiau inercijos turintys veiksniai ir procesai. Ilgesnį laikotarpį užsitęsęs toks kainų augimas galėtų lemti atitrūkstančius nuo tikslo infliacijos lūkesčius. Tai savo ruožtu apsunkintų infliacijos sugrąžinimą prie ECB infliacijos tikslo.
Kylančios palūkanų normos paveiks daugelį sektorių. Dėl ECB palūkanų normų didinimo ir rinkų lūkesčių dėl tolesnio jų didinimo pakilo Lietuvos Vyriausybės skolinimosi kaina (10 m. trukmės Lietuvos VP pajamingumas nuo metų pradžios paaugo apie 3 proc. p.). Būsto paskolų turėtojams yra aktuali EURIBOR palūkanų normos dinamika (paprastai 3 arba 6 mėn.), o ji glaudžiai susijusi su pagrindinėmis ECB palūkanų normomis (žr. A pav.). Tai lems pamažu didėsiančias paskolų įmokas, kurios didins gyventojų išlaidas jų turimoms paskoloms grąžinti (žr. A lentelę), taip pat mažins norą imti naujas paskolas. Didesnę dalį pajamų skiriant paskolų įmokoms, sumažėtų gyventojų galimybės gaunamas pajamas skirti vartojimui. Tikėtina, kad augančios palūkanos prisidės prie mažesnių įmonių investicijų. Didėjant palūkanų normoms, dalis mažiausiai pelningų projektų nebūtų plėtojami, nes jie taptų mažiau patrauklūs. Dėl to galėtų sumažėti investicijos ir verslo plėtra, tačiau per ilgesnį laiką tai padėtų subalansuoti ekonomikos augimą ir pagerinti ekonomikos bei finansų sistemos būklę. Kylančios palūkanos taip pat gali lemti didesnes nominaliąsias pajamas iš sudaromų naujų indėlių sutarčių ar investicijų į fiksuoto pajamingumo priemones (pvz., vyriausybių ar įmonių leidžiamų obligacijų).
A lentelė. Vidutinės lietuvių negrąžintos būsto paskolos* mėnesinės įmokos esant skirtingoms EURIBOR reikšmėms
EURIBOR, proc. |
Bendra būsto paskolų palūkanų norma, proc. |
Paskolos įmoka, Eur |
Įmokos padidėjimas, Eur |
0 |
2 |
234 |
– |
1 |
3 |
259 |
25 |
1,5 |
3,5 |
272 |
38 |
2 |
4 |
285 |
51 |
2,5 |
4,5 |
299 |
65 |
*50 tūkst. Eur, 22 metų likutinė trukmė, 2 proc. marža. |
Nors didesnės palūkanų normos turės slopinantį poveikį ekonomikos aktyvumui, infliacijos tikslo ignoravimas galėtų turėti gerokai reikšmingesnių neigiamų padarinių, ypač ilgesniu laikotarpiu. Jeigu sumažėtų pasitikėjimas, kad Eurosistema vidutiniu laikotarpiu vykdys 2 proc. kainų stabilumo tikslą, tai galėtų sukelti sunkiai valdomą infliacijos spiralę. Gyventojai ir įmonės manytų, kad kainos ir ateityje kils, todėl tikėtųsi ir tolesnio kainų augimo, todėl įmonės ir toliau keltų kainas, o gyventojai skubėtų vartoti prieš pabrangstant prekėms ir paslaugoms. Esant padidėjusiai paklausai, įmonės daugiau skolintųsi ir ieškotų vis daugiau darbuotojų, todėl labiau keltų atlyginimus. Visa tai lemtų dar didesnes prekių ir paslaugų kainas ir ateities lūkesčius dėl jų. Tokiu atveju galėtų būti prarastas pasitikėjimas centrinio banko galimybėmis grąžinti infliaciją prie siekiamo lygio, todėl kainų stabilumo tektų siekti tik labai sparčiai keliant palūkanų normas. Dėl šios priežasties svarbu tokiam scenarijui užbėgti už akių: palūkanų normas kelti anksčiau ir palaipsniui negu pavėluotai ir labai sparčiai.
Kiti centriniai bankai pradėjo palūkanų didinimo ciklą anksčiau, tačiau tam buvo reikšmingų priežasčių. Tiek Anglijos bankas, tiek JAV federalinio rezervo sistema griežtinti pinigų politiką – stabdyti kiekybinį skatinimą ir didinti palūkanų normas – pradėjo anksčiau. Toks jų elgesys dėsningas, nes šiose ekonomikose, palyginti su nei euro zona, pastebima gerokai daugiau ekonomikos „įkaitimo“ ženklų. Pavyzdžiui, atlyginimai jose didėja sparčiau, nedarbo lygis – gerokai mažesnis, o grynoji infliacija – dažnu atveju didesnė. Kita vertus, pernelyg agresyvus palūkanų didinimas galėtų pabloginti finansavimosi sąlygas ir pernelyg stipriai slopinti ekonomikos augimą. Todėl svarbu atrasti tinkamą balansą, priimant pinigų politikos sprendimus, atsižvelgti į konkrečios ekonomikos situaciją. Svarbu ir tai, kad, centriniam bankui taikant pinigų politikos priemones, infliacija paveikiama tik po tam tikro laiko: tyrimai rodo, kad paprastai poveikis yra stipriausias po 12–18 mėn.
3.Realusis sektorius[28]
Lietuvos ekonomikos raida 2022 m. pirmąjį pusmetį buvo spartesnė, nei tikėtasi. Pirmąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, padidėjusi 1,2 proc., ekonomikos plėtra antrąjį ketvirtį sumažėjo 0,5 proc. Tokia ekonomikos raida lėmė, kad 2022 m. pirmąjį pusmetį Lietuvos BVP buvo 3,5 proc. didesnis nei prieš metus. Pridėtinė vertė didėjo daugelyje ekonominių veiklų. Sparčiausiai ji augo apdirbamojoje gamyboje, meninėje, pramoginėje ir poilsio organizavimo veikloje, informacijoje ir ryšiuose, profesinėje, mokslinėje ir techninėje, administracinėje ir aptarnavimo veiklose. O daugiausia plėtros sunkumų patyrė prekybos, transporto ir nekilnojamojo turto operacijų veiklos. Transporto sektoriaus aktyvumą labiausiai veikė sankcijos Rusijai bei Baltarusijai ir ES mobilumo paketas, taip pat sunkumai įsigyjant vilkikus. NT operacijų veiklos aktyvumo plėtrą ribojo mažėjantis NT rinkos aktyvumas. Pastebėtina, kad sukurtos apdirbamosios gamybos pridėtinės vertės augimą šių metų antrąjį ketvirtį ribojo kelių įmonių rezultatai, t. y. AB „ORLEN Lietuva“ gamyba buvo sustabdyta dėl planinio remonto, o AB „LIFOSA“ laikinai uždaryta. 2022 m. pirmąjį pusmetį Lietuvos ekonomikos aktyvumas tebeviršijo savo potencialą, todėl gamybos atotrūkis ir toliau buvo teigiamas. Tą rodo tiek nemažėjanti įtampa darbo rinkoje, tiek vienas aukščiausių infliacijos tempų ES, kurį iš dalies nulemia lengvesnės nei kitose ES narėse verslo galimybės padidėjusias sąnaudas perkelti klientams. Tokia ekonomikos raida lemia, kad šių metų ekonomikos augimo prognozės nėra peržiūrima, tačiau 2023 m. ekonomikos augimas reikšmingai sulėtės. Prognozuojama, kad realusis BVP šiais metais bus 2,1 proc. didesnis nei 2021 m., o kitais metais augs 0,9 proc. Tokį šalies ekonomikos raidos scenarijų gaubia, palyginti su birželio mėn. prognozėmis, dar labiau pablogėjęs neigiamas rizikų balansas. Jį labiausiai blogina ypač didelis neaiškumas dėl artimiausio pusmečio energijos kainų. Kitos išskirtinos nepalankios rizikos yra labai spartus kainų augimas ir ryžtingi pinigų politikos formuotojų veiksmai norint jį stabdyti, tolesnė Rusijos karo prieš Ukrainą raida, įvedinėjamos sankcijos agresoriui ir atsakas į jas, nesibaigianti COVID-19 pandemija ir kova su ja, taip pat vis stipriau eskaluojama ir dėlto verslo bei vartotojų lūkesčius bloginanti pasaulinės recesijos tema.
Lietuvos ekonomikos raida 2022 m. pirmąjį pusmetį buvo spartesnė, nei tikėtasi.
5 pav. BVP kaitos veiksniai (gamybos metodu)
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Spartus prekių ir paslaugų kainų augimas 2022 m. pirmąjį pusmetį apribojo namų ūkių vartojimą. Per 2022 m. pirmąjį ketvirtį jis padidėjo tik 0,1, o per antrąjį ketvirtį sumenko 2,6 proc. Nepalankų augančių kainų poveikį namų ūkių vartojimui apribojo sparčiai kylančios namų ūkių pajamos. Lietuvos banko įverčiai rodo, kad namų ūkių nominaliosios disponuojamosios pajamos 2022 m. pirmąjį ketvirtį buvo maždaug šeštadaliu didesnės nei prieš metus. Kadangi šiuo laikotarpiu jų augimas viršijo infliacijos tempą, namų ūkių realiosios disponuojamosios pajamos taip pat didėjo. Labiausiai prie namų ūkių disponuojamųjų pajamų augimo prisidėjo didėjantis darbo užmokesčio fondas, jį didino tiek augęs užimtumas, tiek didėjęs darbo užmokestis (plačiau apie tai žr. 4 skyriuje). Reikšmingai prie namų ūkių pajamų augimo prisidėjo ir didėjusios nuosavybės pajamos, jų augimui įtakos turėjo ir dėl palankios Lietuvos ekonomikos verslo ciklo padėties lengvesnės nei kitose ES narėse verslo galimybės padidėjusias sąnaudas perkelti klientams, taip išlaikant gana gerus įmonių pelningumo rodiklius. Spartus namų ūkių disponuojamųjų pajamų augimas turėtų būti juntamas visus šiuos metus. Vis dėlto, netgi augant pajamoms, namų ūkių nuotaikos ir lūkesčiai prastėja. Vartotojų pasitikėjimo rodiklis šių metų rugpjūčio mėn. buvo artimas žemiausiam lygiui per pastarąjį dešimtmetį. Itin nepalankūs yra namų ūkių lūkesčiai dėl ekonomikos raidos per artimiausius metus, jie yra blogiausi nuo pasaulinės finansų krizės laikų. Tai iš dalies lems ir atsargesnį namų ūkių norą vartoti šių metų antrąjį pusmetį, pavyzdžiui, reikšmingai sumažėjo namų ūkių noras artimiausiu metu įsigyti didesnių pirkinių. Vis dėlto pastebėtina, kad, nors namų ūkių lūkesčiai yra labai pablogėję, dabartinės finansinės padėties vertinimas vis dar yra gana palankus ir reikšmingai viršija istorinį vidurkį. Dėl šių veiksnių 2022 m. namų ūkių vartojimas turėtų padidėti 1,0, o 2023 m. sumažės 0,8 proc.
2022 m. namų ūkių disponuojamosios pajamos tebeauga ypač sparčiai.
6 pav. Realiojo namų ūkių vartojimo kaitos veiksniai
Šaltiniai: Eurostatas, Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastaba: dėl duomenų trūkumo 2022 m. antrąjį ketvirtį nėra įvertinti vartojimo finansavimo santaupomis ir paskolomis bei vartojimo finansavimo disponuojamosiomis pajamomis kaitos veiksniai.
Eksporto raida ir toliau yra santykinai sparti, tačiau vangios investicijos gali riboti jo plėtrą ateityje. Šių metų pirmąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, eksportas padidėjo 2,8, o antrąjį ketvirtį sumažėjo 4,8 proc. Tokį antrojo ketvirčio krytį daugiausia lėmė AB „ORLEN Lietuva“ gamybos sustabdymas dėl planinio remonto, AB „LIFOSA“ laikinas uždarymas ir stipriai apribotas transporto paslaugų eksportas dėl įvestų sankcijų prekybai su Rusija ir Baltarusija (plačiau apie užsienio prekybą žr. 5 skyriuje). Kitų didesnę pridėtinę vertę kuriančių prekių ir paslaugų eksporto tendencijos tebebuvo gana palankios. Tai lėmė, kad 2022 m. pirmąjį pusmetį prekių ir paslaugų eksportas buvo 13,6 proc. didesnis nei prieš metus. Vis dėlto, nors eksporto raida buvo gana palanki, didelis neapibrėžtumas dėl tolesnės pagrindinių prekybos partnerių ekonomikų raidos ir nežinomybė dėl Rusijos karo prieš Ukrainą eigos mažino įmonių paskatas investuoti. Šių metų pirmąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, investicijoms padidėjus 2,8, antrąjį ketvirtį jos sumenko –1,5 proc. Investicijos labiausiai mažėjo į inžinerinius pastatus ir statinius, kurių apimtį iš dalies ribojo tebedidėjusios projektų sąmatos, ir į transporto priemones. Pastarųjų krytis sietinas su ES mobilumo paketo įsigaliojimu nuo šių metų pradžios ir vis dar esančiais sunkumais įsigyti reikiamą transporto priemonių kiekį. Investicijos taip pat mažėjo, nors ir pastebimai mažiau, į informacijos ir ryšių technologijų (IRT) įrangą. Tik investicijos į būstą ir kitas gamybos priemones augo. Pirmosios didėjo dėl vis dar didelės paklausos, kuriai įtaką darė ir namų ūkių nuogąstavimai dėl turimų santaupų nuvertėjimo. O didesnėms investicijoms į kitas gamybos priemones įtaką darė dėl išaugusių elektros kainų padidėjusios paskatos verslui efektyviau naudoti energiją. Nors verslo nuotaikos po reikšmingo pablogėjimo kovo mėn. jau bene pusmetį tebėra reikšmingai nepakitusios, didėjantis neigiamų veiksnių ekonomikos ir verslo plėtrai skaičius, pavyzdžiui, nežinomybė dėl energijos kainų ar eskaluojama pasaulinės recesijos tema, ribos įmonių norą investuoti, išskyrus projektus, nukreiptus į efektyvesnį energijos vartojimą ir gamybą. Šie veiksniai leidžia tikėtis tik gana vangios investicijų raidos: 2022 m. – 3,0, o 2023 m. – 3,4 proc.
Didelis neapibrėžtumas dėl tolesnės pagrindinių prekybos partnerių ekonomikų raidos ir nežinomybė dėl Rusijos karo prieš Ukrainą eigos mažino įmonių paskatas investuoti.
7 pav. Realiųjų investicijų kaitos veiksniai
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
A lentelė. ECB nepalankiojo scenarijaus prielaidos
(metinis procentinis nuokrypis nuo pagrindinio scenarijaus, nebent nurodyta kitaip)
2022 |
2023 |
|
Gamtinių dujų kaina |
|
|
(Eur/Mwh) |
202,3 |
360,6 |
(Nuokrypis nuo pagrindinio scenarijaus, proc.) |
20,5 |
53,2 |
Naftos kaina |
|
|
(JAV. dol./barelis) |
119,7 |
138,2 |
(Nuokrypis nuo pagrindinio scenarijaus, proc.) |
13,5 |
54,0 |
Maisto kainos |
4,3 |
29,5 |
Sustabdytas Rusijos energijos eksportas į euro zonos valstybes neigiamai paveiktų tiek euro zonos, tiek viso pasaulio ekonomiką. Dėl gana riboto gamtinių dujų importo iš Rusijos pakeičiamumo didėtų energijos žaliavų kainos, taip pat gamtinių dujų tiekimo sutrikimai verstų euro zonos šalis riboti gamtinių dujų vartojimą, o tai kai kurias ekonomines veiklas, ypač imlias energijai, tikėtina, privers sumažinti gamybos apimtį. Ši padėtis vėl padidintų trikdžius pasaulinėse tiekimo grandinėse ir neigiamai paveiktų tarptautinę prekybą. Tai kartu su anksčiau aptartomis prielaidomis lemtų, kad užsienio paklausa euro zonoje pagamintoms prekėms ir paslaugoms 2022 m. būtų 0,7, o 2023 m. – 4,6 proc. mažesnė nei pagal pagrindinį scenarijų. O euro zonos ekonomika 2022 m. augtų 0,3, o 2023 m. - 1,8 proc. punkto lėčiau, nei numatyta pagal pagrindinį scenarijų.
Tokia pagrindinės Lietuvos prekybos partnerės ekonomikos raida reikšmingai neigiamai paveiktų ir Lietuvos ekonomiką. Dėl lėčiau augsiančių Lietuvos pagrindinių prekybos partnerių ekonomikų šiose valstybėse sumažėtų Lietuvoje pagamintų prekių ir paslaugų paklausa. Blogėjanti ekonominė situacija tiek užsienyje, tiek Lietuvoje taip pat didintų neapibrėžtumą dėl ateities ekonominių perspektyvų, taip pat blogintų finansines sąlygas – dėl augančių rizikos priedų didėtų palūkanų normos. Pastarieji veiksniai neigiamai paveiktų tiek namų ūkių, tiek verslo nuotaikas bei lūkesčius ir mažintų namų ūkių polinkį vartoti, o verslo – norą investuoti į verslo plėtrą. Šių veiksnių visuma lemtų, kad 2022 m. Lietuvos ekonomika augtų 0,4, o 2023 m. – 3,8 proc. punkto lėčiau, nei numatoma 2022 m. rugsėjo mėn. prognozėse. Ilgesniu laikotarpiu sustabdyto Rusijos energijos eksporto į euro zonos valstybes neigiamas poveikis turėtų mažėti – tai daugiausia siejama su pasaulinės energijos rinkos prisitaikymu prie susidariusios padėties ir euro zonos valstybių sėkmingu alternatyvių energijos importo ar pakeitimo šaltinių radimu.
Dėl reikšmingai padidėsiančių žaliavų kainų infliacija Lietuvoje ilgesnį laiką tebebūtų aukšta. Sustabdytas Rusijos energijos eksportas į euro zonos valstybes reikšmingai padidintų energijos ir maisto žaliavų kainas tiek Lietuvoje, tiek visoje ES. Taip pat dėl energijos trūkumo galimai susidarysiantys gamybos sutrikimai padidintų tiekimo grandinių sutrikimus ir prisidėtų prie kitų prekių brangimo. Šie veiksniai nusvertų dėl mažiau palankios ekonomikos raidos mažėjančios prekių ir paslaugų paklausos mažinantį poveikį infliacijai tiek 2022, tiek 2023 m. Šie veiksniai lemtų, kad 2022 m. infliacija Lietuvoje būtų 0,8, o 2023 m. – 5,1 proc. punkto didesnė, nei numatoma 2022 m. rugsėjo mėn. prognozėse. Vis dėlto svarbu pažymėti, kad ilgesniu laikotarpiu mažiau palankios ekonomikos raidos nulemtas paklausos mažėjimas darys vis didesnį poveikį kainų raidai, nulemsiantį mažėsiančią infliaciją.
Didelės energijos kainos gali itin nepalankiai paveikti Lietuvos ekonomiką.
A pav. Sustabdyto Rusijos energijos eksporto į euro zonos valstybes poveikis Lietuvos ekonomikos ir kainų raidai
Šaltiniai: ECB ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Atliktame vertinime neatsižvelgiama į dalį veiksnių, kurie galėtų lemti kitokią, nei numatoma vertinime, ekonomikos raidą. Jame daroma prielaida, kad pinigų ir fiskalinė politika nereaguos į vertinamo nepalankiojo šoko neigiamą poveikį. Vis dėlto, jei politikos formuotojai paveiktose šalyse imsis veiksmų sušvelninti neigiamus Rusijos energijos eksporto nutraukimo padarinius, tai lems palankesnę Lietuvos ekonomikos ir kainų raidą. Taip pat itin sunku įvertinti ir galimą sustabdytos gamybos mastą, kuris priklausys nuo tuo metu būsiančio gamtinių dujų tiekimo ir atsargų lygio, taip pat nuo oro sąlygų šildymo sezono metu, kurios gali lemti pastebimai kitokį gamtinių dujų poreikį, nei dabar tikimasi. Šie veiksniai per gamtinių dujų kainas turės poveikį ir elektros kainoms Lietuvoje, kurių pokyčiai veikia Lietuvos įmonių konkurencingumą ir sprendimus dėl veiklos.
4.Darbo rinka
Prie rekordinio užimtųjų skaičiaus augimo labiausiai prisidėjo didžiausias pagal užimtumą – paslaugų – sektorius, ypač prekybos, transporto, apgyvendinimo ir maitinimo paslaugų veiklos (žr. 8 pav.). Šiose veiklose išaugusią darbuotojų samdą galima sieti ir su žemos palyginamosios bazės efektu. Būtent paslaugų sektoriaus įmonėms antrasis karantinas smogė labiausiai. Nuo praėjusių metų antrojo pusmečio pradžios, kai šalyje buvo panaikintas karantinas ir sušvelnėjo kontaktinės veiklos ribojimai, pandemijos labiausiai paveiktų veiklų padėtis ėmė gerėti. Šiuo metu atsigaunant paslaugų paklausai, kartu vis labiau didėja ir darbuotojų poreikis, o tai lemia taip sparčiai augantį užimtumą daugelyje paslaugų sektoriaus ekonominių veiklų. Tą patvirtina ir administraciniai Sodros apdraustųjų skaičiaus duomenys. Pavyzdžiui, nuo šių metų kovo mėn. po gana ilgo laiko pradėjo atsigauti dirbančiųjų skaičius apgyvendinimo ir maitinimo bei pramogų ir poilsio veiklose. Rugsėjo mėn. duomenimis, transporto sektoriuje užimtųjų skaičius buvo apie 14 proc. didesnis nei per pandemiją. Itin didelę transporto sektoriaus darbuotojų paklausą šiais metais rodo padidintas kvotų šio sektoriaus darbuotojams skaičius ir greitas visų jų panaudojimas. Pavyzdžiui, šiais metais paslaugų sektoriui (pastarajam priklauso ir transporto veikla, įdarbinanti vairuotojus iš trečiųjų šalių) skirta apie 38 proc. daugiau kvotų nei praėjusiais metais. Migracijos departamento duomenimis, kvotos, skirtos palengvintam užsieniečių įdarbinimui paslaugų sektoriuje, baigėsi jau rugpjūčio pabaigoje.
Šių metų pirmąjį pusmetį dirbančiųjų ypač pagausėjo paslaugų sektoriuje.
8 pav. Užimtieji pagal ekonominės veiklos rūšis (kaitos veiksniai)
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Reikšmingai išaugus užimtumui, nedarbas pastebimai sumažėjo. 2022 m. antrąjį ketvirtį nedarbo lygis šalyje sumažėjo net iki 5,2 proc. ir buvo apie 2,2 proc. punkto mažesnis nei prieš metus (žr. 9 pav.). Nors bedarbių skaičius nuosekliai mažėja jau nuo pandeminių metų pabaigos, paskutinį kartą toks mažas nedarbo lygio rodiklis Lietuvoje fiksuotas prieš pasaulinę finansų krizę 2008 m. Itin didelį darbuotojų poreikį rodo ir mažėjantis ilgalaikio nedarbo lygis. Per metus šis rodiklis sumažėjo daugiau nei 0,5 proc. punkto ir pasiekė prieš pandemiją buvusį lygį. Apie labai panašią darbo rinkos būklę signalizuoja ir registruoto nedarbo duomenys. Užimtumo tarnybos duomenimis, registruotas nedarbo lygis Lietuvoje mažėjo nuo praėjusių metų pradžios, tačiau šių metų liepos mėn. dėl sezoninių veiksnių (studijas baigę 16–24 m. jaunuoliai įsitraukė į darbo paieškas, todėl šioje amžiaus grupėje labiausiai išaugo bedarbių skaičius) darbo neturinčių asmenų buvo apie 8 tūkst. daugiau nei prieš mėnesį. Pašalinus sezoninių veiksnių poveikį, liepos mėn., palyginti su birželio mėn., registruotų bedarbių skaičius beveik nepakito. Šiuo laikotarpiu registruotas nedarbas sudarė 9,1 proc., arba 159 tūkst. žmonių, iš kurių – apie 6 tūkst. nuo karo Ukrainoje pabėgusių ir darbo Lietuvoje ieškančių ukrainiečių.
Nedarbas sumažėjo iki daugiau nei prieš 14 metų fiksuoto lygio, prie to prisidėjo smarkiai padidėjęs užimtųjų skaičius.
9 pav. Užimtųjų skaičiaus kaita ir nedarbo lygis
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastaba: naujausi duomenys - 2022 m. antrojo ketvirčio.
Mažėjant nedirbančiųjų asmenų ir didėjant darbuotojų samdai, šalyje neblėsta darbuotojų stygiaus problemos. 2022 m. antrojo ketvirčio laisvų darbo vietų statistika rodo, kad darbuotojų pasiūla ir toliau nepasiveja didėjančios paklausos, tad situacija šalies darbo rinkoje vis dar yra itin įtempta: laisvų darbo vietų lygis (laisvų ir visų darbo vietų santykis) sudarė 1,9 proc. ir beveik nenusileido 2008 m. trečiąjį ketvirtį ir 2022 m. pirmąjį ketvirtį registruotam 2 proc. rekordui. Šiuo laikotarpiu šalyje buvo fiksuota apie 27 tūkst. laisvų pozicijų samdomiesiems darbuotojams, o tai yra maždaug dešimtadaliu daugiau nei prieš metus. Tiesa, darbuotojų trūkumo mastas įvairiose ekonominėse veiklose skiriasi – daug laisvų darbo vietų yra aukštos kvalifikacijos veiklose. Aukščiausias laisvų darbo vietų lygis 2022 m. antrąjį ketvirtį nustatytas viešojo valdymo ir gynybos, privalomojo socialinio draudimo (4,4 %), finansinės ir draudimo veiklos (3,2 %) bei informacijos ir ryšių (3,1 %) įmonėse. Didelis laisvų darbo vietų skaičius aukštos kvalifikacijos veiklose rodo, kad darbdaviams sunku rasti darbuotojų, turinčių reikiamų įgūdžių, kadangi dirbančiųjų kvalifikacija, įgūdžiai ar patirtis neatitinka darbdavių poreikių siūlomoms laisvoms darbo vietoms užimti arba tokios kvalifikacijos žmonių nedomina siūlomos darbo sąlygos ir atlygis.
Nepakankama darbuotojų pasiūla ir didelė jų paklausa turi reikšmingą poveikį sparčiam atlyginimų kilimui šalyje. Nuo pat pandeminio laikotarpio pradžios atlyginimų spurtas daugelyje ekonominių veiklų tebesitęsia (žr. 10 pav.). Pavyzdžiui, liepos mėn. užimtieji transporto sektoriuje uždirbo beveik pusantro karto daugiau nei vidutiniškai 2019 m. Neatsiliko informacijos ir ryšių sektorius – čia atlyginimai buvo apie 39 proc. didesni nei tuo pačiu laikotarpiu prieš trejus metus. Nors antrąjį ketvirtį gyventojų darbo pajamos per metus didėjo didesniu nei dviženkliu tempu daugelyje ekonominių veiklų, balandžio–birželio mėn. didžiausi metiniai atlyginimų pokyčiai fiksuoti apgyvendinimo ir maitinimo paslaugų (20 %), pramogų ir poilsio (16 %) veiklose. Tai galima sieti su stipriu bazės efektu, dėl kurio darbo užmokestis šiose veiklose kyla daug sparčiau. Be to, laisvų darbo vietų duomenys rodo, kad darbuotojų trūkumas intensyvią kontaktinę veiklą vykdančiuose sektoriuose vis dar yra pakankamai didelis. Statistikos departamento duomenimis, šių metų antrąjį ketvirtį atlyginimai per metus pakilo 13,7 proc. Privačiajame sektoriuje darbo užmokestis augo reikšmingai sparčiau nei viešajame, atitinkamai – 15,2 ir 10,7 proc. Naujausi administraciniai liepos mėn. Sodros duomenys taip pat rodo dviženklį 12,3 proc. atlyginimų augimą šalyje. Tiesa, gegužės–liepos mėn. darbo pajamų augimas nustojo spartėti (žr. 10 pav.).
Gegužės–liepos mėn. atlyginimų augimo sparta mažėjo.
10 pav. Darbo užmokesčio pokyčiai ekonominėse veiklose
Šaltiniai: Sodra ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastabos: pagal sezoniškumą pakoreguoti duomenys, naujausi duomenys - liepos mėn.
Dėl teigiamų grynosios migracijos tendencijų ir atsargesnio ekonomikos perspektyvų vertinimo įtampa darbo rinkoje turėtų nustoti didėti, tačiau reikšmingo darbo rinkos būklės pablogėjimo nesitikima. Dėl itin didelių energijos kainų nepalankaus poveikio numatomas lėtesnis ekonomikos augimas paskatins įmones būti atsargesnes priimant samdos sprendimus, o tai neigiamai paveiks darbuotojų paklausą. Rugpjūčio mėn. įmonių įdarbinimo lūkesčiai šiek tiek pablogėjo, tiesa, jie vis dar viršija ilgalaikį vidurkį. Jei padėtis elektros energijos rinkoje ir toliau bus įtempta, tikėtina, kad netolimoje ateityje įmonių, susiduriančių su darbuotojų trūkumo problemomis, turėtų mažėti. Be to, prie laisvų darbo vietų lygio stabilizacijos šiais metais taip pat turėtų prisidėti ir gausūs užsieniečių imigrantų srautai. Nepaisant to, kad Lietuvos piliečių išvyksta šiek tiek daugiau, nei atvyksta, užsieniečių grynosios migracijos balansas yra teigiamas (žr. 11 pav.). Pastarąjį veikia dėl karo Ukrainoje išaugusi užsienio piliečių, ypač ukrainiečių ir baltarusių, imigracija. Prie dirbančiųjų paklausos mažėjimo ateityje prisidės ir mažėjanti išorės paklausa, ribosianti eksportuojančių įmonių veiklą. O tai turės neigiamą poveikį ir darbo rinkai. Lėtėjantis ekonomikos augimas, padidėję energijos išteklių sąnaudos vers Lietuvos verslą iš naujo įsivertinti darbuotojų poreikį, riboti darbo užmokesčio augimą.
Užsieniečių migracijos balansas yra rekordiškai aukštas ir nusveria neigiamą Lietuvos piliečių grynosios migracijos rodiklį.
11 pav. Migracijos balansas pagal pilietybę
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
* 2022 m. sausio–rugpjūčio mėn. suma.
A pav. Vidutinio darbo užmokesčio pokyčiai Lietuvoje pagal devyniolika ekonominių veiklų (keturių ketvirčių slenkamieji vidurkiai)
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastaba: pavaizduotos ne visos ekonominės veiklos, o tik tos, kuriose atlyginimai kilo daugiausia. Šviesiausio atspalvio fone parodyta visų ekonominių veiklų VDU sklaida, tamsiausiame – dvidešimtadalio ekonominių veiklų VDU sklaida.
Vienas iš įtampą darbo rinkoje rodančių rodiklių – laisvų darbo vietų ir nedarbo lygio santykis – šiuo metu yra pasiekęs aukščiausią lygį per pastaruosius penkiolika metų. Apie darbo rinkos būklę galima spręsti pagal Beveridžo kreivės pokyčius (žr. B pav.). Pastaruosius dvejus metus, kai bedarbių skaičius Lietuvoje stabiliai mažėjo, laisvų darbo vietų lygis buvo didesnis nei įprastai. Tai reiškia, kad darbo rinkoje jaučiama vis didesnė įtampa, susijusi su darbuotojų trūkumu. Vis dėlto, jeigu dabartinę darbo rinkos padėtį palygintume su 2007–2008 m., tikėtina, kad šiuo metu darbuotojų stygiaus problema dar nėra tokia didelė kaip tuo metu: prieš prasidedant Didžiajai finansų krizei, laisvų darbo vietų lygio keturių ketvirčių slenkamasis vidurkis Lietuvoje sudarė 2,08, o šiuo metu jis yra šiek tiek mažesnis ir siekia 1,93 proc. Tai reiškia, kad žmonių, kuriuos dabar galima būtų įdarbinti, kol kas yra daugiau negu 2008 m. Be to, palyginti su 2008 m., šiuo metu fiksuojamas didesnis nedarbo lygis, kuris kartu su aukštu laisvų darbo vietų lygiu galimai rodo struktūrines darbo rinkos problemas: švietimo sistema neparengia darbo rinkai tinkamus įgūdžius turinčių darbuotojų arba ekonomika nesukuria darbo vietų, atitinkančių darbuotojų įgūdžius, o esamų bedarbių įdarbinimas nepavyksta.
B pav. Lietuvos Beveridžo kreivė (keturių ketvirčių slenkamieji vidurkiai)
Šaltiniai: Eurostatas, Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
5.Išorės sektorius
2022 m. pirmąjį pusmetį Lietuvos eksporto ir importo apimtis toliau augo, tačiau užsienio prekybos apimtis didėjo lėčiau, o antrąjį pusmetį numatoma, kad ji sumažės. Pagal sezoniškumą pakoreguotais nacionalinių sąskaitų duomenimis, 2022 m. pirmąjį pusmetį, palyginti su 2021 m. antruoju pusmečiu, realusis prekių ir paslaugų eksportas padidėjo 4,2, o importas – 4,6 proc. Išorės paklausa Lietuvos eksportui pirmąjį pusmetį šiek tiek sumažėjo, tačiau dėl didėjančios rinkos dalies prekyboje prekėmis su ES eksporto augimas ir toliau buvo teigiamas. Prie eksporto augimo 2022 m. pirmąjį pusmetį daugiausia prisidėjo prekyba prekėmis, o prekyba paslaugomis – sumažėjo. Reikšmingai padidėjo žemės ūkio ir maisto produktų eksporto apimtis, geri rezultatai yra ir chemijos pramonės. Lietuvos užsienio prekybos prekėmis apimties didėjimą padėjo palaikyti mineralinių ir energijos produktų reeksportas į ES šalis sausio–balandžio mėn. – tai kompensavo didžiąją dalį sumažėjusios prekybos su Nepriklausomų valstybių sandraugos šalimis. Importas ir toliau augo panašiai kaip ir ankstesnį pusmetį, tačiau pagrindinis augimo veiksnys 2022 m. pirmąjį pusmetį buvo mineraliniai ir energijos produktai. Beveik visų kitų prekių grupių importas didėjo lėčiau, tarp jų ir investicinių prekių, kurios susijusios su ateities plėtra. Tolesnė išorės sektoriaus raida yra glaudžiai susijusi su pasaulio ekonomikos raida, kurią ir toliau gaubia padidėjęs neapibrėžtumas. Lėtėjantis pagrindinių Lietuvos prekybos partnerių augimas sumažins Lietuvos prekių ir paslaugų eksporto paklausą, o vis dar aukštesnio lygio žaliavų ir energijos produktų kainos neigiamai veiks importo raidą. Lietuvos bankas prognozuoja, kad 2022 m. eksportas augs 6,4, o importas – 7,5 proc.
Lėtėjantis pasaulio ekonomikos augimas neigiamai paveiks (mažins) Lietuvoje gaminamų prekių ir paslaugų paklausą. 2022 m. ekonominės prognozės daugelyje šalių yra bloginamos dėl neigiamo Rusijos karo prieš Ukrainą poveikio pasaulio ekonomikai, augančio infliacinio spaudimo ir rizikų, susijusių su centrinių bankų didinamomis palūkanų normomis. Lėtesnis pasaulio ekonomikos augimas lėtins ir pasaulio užsienio prekybos raidą, dėl to mažės ir užsienio valstybių paklausa Lietuvos prekėms ir paslaugoms (žr. 12 pav.). Lietuvos eksporto paklausa mažėja nuo antrojo ketvirčio, o grįžimo prie augimo galima tikėtis tik 2023 m. Atitinkamai antrąjį pusmetį numatoma, kad mažės ir eksportas, lėčiau jis didės ir 2023 m. pradžioje. Tai tiesiogiai paveiks importą dėl mažesnio žaliavų, tarpinės produkcijos ir investicinių prekių poreikio gaminant prekes eksportui ir didinant gamybos pajėgumus. Importo augimas lėtės, tačiau 2022 m. antrąją pusę jo augimą teigiamai veiks mineralinių ir energijos produktų paklausa šalyje.
Dėl prastėjančių pasaulio ekonomikos raidos perspektyvų 2022 m. antrąjį pusmetį mažėja išorės paklausa Lietuvos prekėms ir paslaugoms, o tai neigiamai veikia eksporto plėtrą.
12 pav. Lietuvos užsienio prekybos ir išorės paklausos raida
(palyginamosiomis kainomis, pagal sezoniškumą pakoreguoti duomenys)
Šaltiniai: ECB, Lietuvos statistikos departamentas, Lietuvos bankas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Dėl Rusijos karo prieš Ukrainą sumažėjus žemės ūkio bei maisto produktų pasiūlai ir pasaulinėse rinkose pakilus kainoms, Lietuva šių prekių eksportavo daugiau. 2022 m. pirmąją pusę palyginamosiomis kainomis didžiausią poveikį prekių eksporto augimui turėjo žemės ūkio ir maisto produktai (žr. 13 pav.). Antrąjį ketvirtį reikšmingai išaugo eksportuojamų maisto produktų (pvz., pieno ir jo produktų, maisto pramonės liekanų ir pašarų gyvūnams) kiekis.
Chemijos pramonė šiuo laikotarpiu patyrė įvairių sunkumų. Dėl prislopusios paklausos sumažėjo kovai su COVID-19 pandemija skirtų priemonių eksportas, o trąšų buvo eksportuojama mažiau dėl sustabdytos AB „LIFOSA“ gamybos ir reikšmingai padidėjusios gamtinių dujų, kurios naudojamos trąšų gamybai, kainos. Nepaisant to, šio sektoriaus eksportas augo tik šiek tiek mažiau nei praėjusį pusmetį. Tai lėmė padidėjęs guminių ir plastikinių gaminių, farmacijos produktų ir fermentų eksportas. Stabdoma AB „ACHEMA“ veikla dėl padidėjusių sąnaudų antrąjį pusmetį, tikėtina, lems tolesnį trąšų eksporto apimties mažėjimą. Prie šio mažėjimo prisidės ir sustabdyta AB „LIFOSA“ gamyba.
2022 m. pirmąjį pusmetį didėjo visų, išskyrus mašinų, įrenginių ir transporto priemonių, prekių grupių eksportas.
13 pav. Realiojo prekių eksporto augimo veiksniai
(pagal sezoniškumą pakoreguoto eksporto lygio pokytis, palyginti su praėjusiu laikotarpiu)
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Net ir susidūrus su žaliavų tiekimo iš Rusijos, Ukrainos ir Baltarusijos trikdžiais, Lietuvos prekių eksporto rinkos dalis didėjo. 2021 m. trečiąjį ir ketvirtąjį ketvirčiais Lietuvos prekių eksporto rinkos dalis pasaulyje mažėjo, o 2022 m. pirmąjį ketvirtį vėl didėjo. Blėstant pandemijos poveikiui, rinkos dalis, susijusi su prekyba priemonėmis, skirtomis COVID-19 pandemijai suvaldyti, buvo prarasta, tačiau 2022 m. pradžioje reikšmingai padidėjo Lietuvos prekybos mineraliniais ir energijos produktais vaidmuo. Tai sietina su reeksportuojamomis dujomis, importuojamomis per Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų terminalą. Nepaisant Lietuvos eksporto mažėjimo 2022 m. antrąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniu ketvirčiu (žr. 14 pav.), Lietuvos rinkos dalis pasaulyje nedaug, tačiau didėjo. Tai lemia didesnis Lietuvos prekių ir paslaugų paklausos kritimas. Dėl stipriai padidėjusių energijos kainų prarastas konkurencingumas trumpuoju laikotarpiu reikšmingai apribos eksporto rinkos dalių augimą.
Lietuvos eksportas istoriškai didėjo sparčiau nei išorės paklausa, tačiau 2022 antrąjį ketvirtį skirtumas tarp jų sumažėjo, o tai rodo rinkos dalių augimo stagnaciją.
14 pav. Lietuvos eksporto, išorės paklausos ir rinkos dalių pokytis
(palyginamosiomis kainomis, pagal sezoniškumą pakoreguoti duomenys, ketvirtinis pokytis)
Šaltiniai: ECB, Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastaba: paryškinimai grafike žymi stebėjimus per COVID-19 pandemiją ir karo Ukrainoje metu.
Prekyba paslaugomis 2022 m. pirmąjį pusmetį krito, tačiau nedaug. Paslaugų eksporto lygis 2021 m. ketvirtąjį ketvirtį reikšmingai padidėjo, tačiau 2022 m. pradžioje vėl sumažėjo. Šie svyravimai susiję su transporto paslaugų eksporto raida. Krovinių krovos kiekis rodo, kad 2022 m. pirmąją pusę galima tikėtis geležinkelių ir jūrų transporto paslaugų eksporto sumažėjimo, o krovininio kelių transporto paslaugų eksporto lygis turėtų kristi mažiau. Šie pasikeitimai susiję su prekybos su Rusija ir Baltarusija ribojimais. O paslaugų importas, nors ir lėčiau, toliau didėjo, didžiąją šio augimo dalį lemia transporto paslaugos. Jų dalis importuojamų paslaugų struktūroje ir toliau didėja, o tai galima sieti su įsigaliojusiais mobilumo paketo reikalavimais dėl reguliaraus vilkikų grįžimo į kilmės šalį.
Išaugusį einamosios sąskaitos deficitą daugiausia lėmė vienkartiniai veiksniai.
15 pav. Lietuvos einamosios sąskaitos balanso struktūra
(nominalieji, pagal sezoniškumą nekoreguoti duomenys)
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas, Lietuvos bankas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pastaba: 2022 m. antrojo ketvirčio duomenys apskaičiuoti pagal mėnesinius mokėjimų balanso duomenis.
Lietuvos einamosios sąskaitos balanso deficitas 2022 m. antrąjį ketvirtį nukrito į istorines žemumas, tačiau tai daugiausia lėmė vienkartiniai veiksniai. 2022 m. pirmąjį ketvirtį einamosios sąskaitos deficitas padidėjo, o tai daugiausia susiję su prekyba prekėmis (žr. 15 pav.). Pakilusios energijos išteklių kainos ir karo Ukrainoje nulemtas poreikis pakeisti jų tiekimo šaltinius reikšmingai padidino nominaliojo importo vertę. Eksporto apimčiai toliau didėjant lėčiau nei importo, o kylančioms kainoms stipriau veikiant importuojamos produkcijos kainas, grynasis eksportas sumažėjo. 2022 m. antrąjį ketvirtį grynasis eksportas dėl tų pačių veiksnių truputį sumažėjo, tačiau labai padidėjo pirminių pajamų deficitas. Jį daugiausia padidino Lietuvoje veikiančių verslo subjektų užsienio investuotojams išmokėti dividendai (išankstiniais duomenimis, 1,6 mlrd. Eur). Lietuvos ekonomika pastaruosius kelerius metus augo gana sparčiai ir, netgi užklupus pandemijai, ekonominis aktyvumas nesumažėjo. Šio augimo užtikrintas pelno augimas leido didinti gamybos pajėgumus, aktyviai įgyvendinti automatizacijos procesus bei tyrimus ir plėsti siūlomus produktus ar paslaugas. Birželio mėn. rinkos dalyviai užsienio investuotojams paskirstė dalį uždirbto pelno – dėl to reikšmingai padidėjo mokėjimų balanso pirminių pajamų deficitas. Šių metų artimiausiais mėnesiais ir prognozuojamu laikotarpiu einamosios sąskaitos balansas ir toliau bus deficitinis. Tam didžiausią poveikį turės užsienio prekybos balansas ir mažėjantys einamieji pervedimai iš užsienio.
6.Kainos
Rusijos pradėtas karas prieš Ukrainą dar labiau sustiprino spaudimą infliacijai, kuri jau ir iki karo buvo reikšmingai padidėjusi. Vasario mėn. metinė infliacija Lietuvoje sudarė 14, o rugpjūčio mėn. ji jau siekė 21,1 proc. (žr. 16 pav.). Metinės infliacijos padidėjimui didžiausią įtaką turėjo sparčiau kilusios energijos ir maisto prekių kainos. Nors šiuo metu kai kurių žaliavų, pavyzdžiui, naftos, maisto ir metalų, kainos pasaulinėse rinkose yra sumažėjusios, palyginti su piku, pasiektu prasidėjus karui, tačiau į rekordines aukštumas pakilusios energijos išteklių kainos sparčiau didins tiek energijos kainas vartotojams, tiek kitų vartojimo prekių ir paslaugų savikainą. Atsižvelgiant į tai, prognozuojama, kad vidutinė metinė infliacija 2022 m. sudarys 18,3, o 2023 m. – 8,4 proc.
Infliaciją Lietuvoje daugiausia didina brangstantys energijos produktai.
16 pav. Infliacija pagal SVKI ir jos kaitos veiksniai
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Pakilusios energijos kainos ir toliau yra pagrindinis infliaciją lemiantis veiksnys. Jos tiesiogiai atspindi Rusijos karo prieš Ukrainą sukeltus neramumus energijos išteklių rinkose. Rusijai apribojus dujų tiekimą Europai ir tvyrant grėsmėms dėl galimo dujų trūkumo žiemos laikotarpiu, dujų kainos Europoje rugpjūčio mėn. vidutiniškai sudarė apie 236 Eur/MWh ir buvo daugiau nei penkis kartus didesnės nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. Pakilus gamtinių dujų kainoms rinkoje, buvo padidintos ir vartotojams dujų kainos, kurios rugpjūčio mėn. buvo 74 proc. didesnės nei prieš metus. Kadangi dujos kaip žaliava yra naudojamos elektros energijai gaminti, tai reikšmingai prisidėjo ir prie elektros kainų rinkoje augimo – rugpjūčio mėn. elektros kainos Nord Pool biržoje buvo daugiau nei penkis kartus didesnės nei praėjusių metų rugpjūčio mėn. Tai lemia ir elektros kainų vartotojams augimą – rugpjūčio mėn. elektros kainos vartotojams per metus pakilo 63 proc. Šilumos energijos kainas taip pat veikia dujų kainų pokyčiai rinkoje, kadangi dujos yra naudojamos ir šilumos energijai gaminti. Įvertinus pirkto biokuro ir dujų kainas, šilumos energijos kainos rugpjūčio mėn. per metus pakilo 89 proc. ir lėmė 1,9 proc. punkto bendrosios infliacijos. Iš visų administruojamųjų kainų šilumos energijos įtaka bendrajai metinei infliacijai buvo didžiausia (žr. 17 pav.). Pakilus dujų kainoms rinkoje, itin išaugo kietojo kuro, kurį daugiausia sudaro malkos, kaip alternatyvaus energijos šaltinio paklausa. Tai dar labiau paskatino jau ir anksčiau sparčiai kilusių kietojo kuro kainų augimą – rugpjūčio mėn. kietojo kuro kainos per metus pakilo 166 proc. Tiesa, ne visų energijos išteklių kainos rinkose pastaruoju metu kilo. Baiminantis recesijos ir dėl jos galimai mažėsiančios paklausos, naftos kainos sumažėjo nuo 118 (birželio mėn.) iki 98 (rugpjūčio mėn.) JAV dol. už barelį. Krintant naftos kainoms, sumažėjo ir metinis degalų kainų augimas, rugpjūčio mėn. sudaręs 38 proc.
Iš administruojamųjų kainų šilumos energijos kainų įtaka bendrajai metinei infliacijai yra didžiausia.
17 pav. Administruojamųjų kainų įtaka bendrajai metinei infliacijai
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Prie infliacijos padidėjimo pastaraisiais mėnesiais itin prisidėjo sparčiau kilusios maisto kainos. Rugpjūčio mėn. maisto kainos buvo beveik trečdaliu didesnės nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, o kadangi maistas sudaro apie penktadalį vartotojų krepšelio, maisto kainų pokytis turi didelę įtaką bendram infliacijos rodikliui. Iš itin sparčiai brangusių maisto prekių grupių galima išskirti pieno produktus ir aliejų bei kitus riebalus – jie rugpjūčio mėn. buvo atitinkamai 47 ir 40 proc. brangesni nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. Vien pieno produktų kainų augimas, kurį daugiausia lėmė 76 proc. per metus išaugusios pieno supirkimo kainos, rugpjūčio mėn. lėmė 1,7 proc. punkto bendrosios infliacijos (žr. 18 pav.). Apskritai paėmus, maisto kainų augimui įtaką daro jau praėjusiais metais sparčiau pradėjusios kilti maisto žaliavų kainos pasaulyje, kurios prasidėjus karui dar labiau šoktelėjo aukštyn. Be išaugusių maisto žaliavų kainų, maisto kainas kelia ir kiti maisto prekių savikainą didinantys veiksniai – tokie kaip padidėjusios energijos, trąšų ir pašarų kainos, kylantis darbo užmokestis. Tiesa, rugpjūčio mėn. maisto žaliavų kainos pasaulyje sumažėjo ir buvo jau tik 8 proc. didesnės nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus (birželio mėn. – 23 %). Vis dėlto žaliavų kainų pokyčiai vartotojus pasiekia ne iš karto. Be to, nors maisto žaliavų kainos pasaulyje, palyginti su piku, pasiektu prasidėjus karui, sumažėjo, tačiau maisto prekių savikainą reikšmingai veiks itin padidėjusios energijos išteklių kainos, tad numatoma, kad maisto kainos dar kils.
Prie maisto kainų augimo daugiausia prisideda pakilusios pieno produktų kainos.
18 pav. Maisto kainų įtaka bendrajai metinei infliacijai
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Grynosios infliacijos komponenčių raida skiriasi – spaudimas pramonės prekių kainų augimui yra didesnis nei paslaugų. Prasidėjus karui pakilusios energijos bei metalų kainos, 2021 m. trečiąjį ketvirtį į rekordines aukštumas pašokusios krovinių gabenimo jūriniais konteineriais kainos didina prekių gamybos savikainą. Rugpjūčio mėn. apdirbamosios gamybos, išskyrus rafinuotus naftos produktus, gamintojų produkcijos kainos buvo apie 30 proc. didesnės nei prieš metus. Tai persiduoda ir į galutinio vartojimo prekių kainas – metinis pramonės prekių, išskyrus energijos produktus, kainų augimas rugpjūčio mėn. sudarė 9,5 proc. Pakilusios gamintojų kainos veiks pramonės prekių kainų raidą ir ateityje, kadangi šiuo metu sumažėjusios metalų ir krovinių gabenimo jūriniais konteineriais kainos gamintojų kainose atsispindės tik po kurio laiko. Be to, jų įtaką slopins išaugusios energijos išteklių kainos. Kitos grynosios infliacijos komponentės – paslaugų, kurios itin susijusios su vidaus ekonomine raida – kainos rugpjūčio mėn. kilo 12,8 proc. metiniu tempu, t. y. panašiai kaip ir liepos mėn. (12,7 %). Tam reikšmingą įtaką darė didėjantis aukštesnės palyginamosios bazės efektas. Šiek tiek prislopus Lietuvos ekonomikos aktyvumui ir veikiant bazės efektui, metinis paslaugų kainų augimas turėtų pradėti slopti.
4 intarpas. Kokie yra infliaciją lemiantys veiksniai ir ką jie sako apie infliacijos ir jos poveikio mažinimo priemonių tinkamumą?
Šiuo metu, kai Lietuvoje vis dar fiksuojama itin reikšmingai išaugusi infliacija, o situacija dujų ir elektros rinkose kelia naujų iššūkių, labai svarbu suprasti infliaciją lemiančius veiksnius. Šių veiksnių identifikavimas ir jų poveikio masto įvertinimas gali duoti vertingų įžvalgų priimant sprendimus dėl infliacijos ir jos poveikio mažinimo priemonių.
.
Pastaruosius pora metų didžiausią įtaką infliacijai daro importuotos energijos kainos.
A pav. Bendrosios ketvirtinės infliacijos išskaidymas
Šaltiniai: Eurostatas, Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Grynąją infliaciją reikšmingai veikia vidaus veiksniai. Atsižvelgus į modelio patikimumo kriterijus, kaip ciklinį paklausos veiksnį reprezentuojantis kintamasis į modelį buvo įtraukta įtampa darbo rinkoje (įtampa), o išorės veiksnių įtaka vertinta pasitelkus ES elektros ir dujų kainų indeksą (el.duj.ES, COICOP kodas – CP045), importuotų ilgalaikio (imp.ilg.pr.) ir trumpalaikio vartojimo prekių kainų indeksus. Į grynosios infliacijos (gr.infliacija) modelį buvo įtrauktas ir maisto, įskaitant alkoholinius gėrimus ir tabaką, kainų indeksas, tačiau Lietuvos (ne ES, kaip bendrosios infliacijos atveju). Taip pat į modelį buvo įtrauktas lūkesčių kintamasis ir infliacijos vėlavimai. Pašalinus nereikšmingus kintamuosius, nustatyta, kad grynąją infliaciją aprašo ši modelio lygtis:
.
Kaip ir buvo galima tikėtis, nustatyta, kad įtampos darbo rinkoje pokyčiai stipriai veikia infliaciją – įtampos darbo rinkoje rodikliui padidėjus 0,01, ketvirtinė grynoji infliacija padidėja 0,09 proc. Atsižvelgiant į faktinę modelyje esančių nepriklausomų kintamųjų raidą, įtampos darbo rinkoje rodiklis beveik visu analizuojamu laikotarpiu buvo pagrindinis grynąją infliaciją lėmęs veiksnys (žr. B pav.). Kitaip tariant, šis rezultatas rodo, kad grynosios infliacijos dinamikai reikšmingą įtaką daro šalies padėtis verslo ciklo fazės atžvilgiu, ypač situacijos darbo rinkoje požiūriu. Į kitų nustatytų reikšmingų kintamųjų pokyčius grynoji infliacija reaguoja panašiai – 1 proc. padidėjus elektros ir dujų kainų augimo tempui ES, grynoji infliacija padidėja 0,09 proc., o 1 proc. padidėjus importuojamų ilgalaikio vartojimo prekių kainų augimo tempui, grynoji infliacija padidėja per 0,1 proc. Tiesa, būtent šių metų pirmąjį ketvirtį, sparčiai brangstant energijai, elektros ir dujų kainų įtaka grynajai infliacijai buvo didžiausia.
Grynąją infliaciją daugiausia lemia vidaus veiksniai – ciklinį paklausos veiksnį reprezentuojanti įtampa darbo rinkoje.
B pav. Grynosios ketvirtinės infliacijos išskaidymas
Šaltiniai: Eurostatas, Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Svarstant šiuo metu susidariusios aukštos infliacijos ir jos poveikio mažinimo priemones, trumpuoju laikotarpiu siūloma laikytis tokių principų: 1) vykdyti fokusuotą socialinę politiką, išteklius nukreipiant tikslinei pagalbai pažeidžiamiausiems gyventojams; 2) tobulinti sisteminius ir automatinius socialinės paramos mechanizmus, pagal kuriuos parama gyventojus pasiektų tik tada, kai jų gyvenimo sąlygos atitiks iš anksto numatytus kriterijus; 3) energijos kainų didėjimas didina paskatas mažiau ir (arba) efektyviau naudoti energiją, todėl taikomos priemonės neturėtų šių paskatų panaikinti; 4) fiskalinės priemonės neturėtų lemti perteklinės paklausos ekonomikoje susidarymo, nes tai skatina infliaciją; 5) siūlyti tobulinti Nord Pool biržos algoritmą; 6) energetinis šokas skirtingas verslo šakas veikia nevienodai, todėl, svarstant paramą verslui, pirmiausia reiktų koncentruotis į labiausiai nuo energijos priklausomus ir paveiktus sektorius; svarbus yra laiko veiksnys – esminis šokas prasidėjo šių metų liepos mėn. Ilgesnėje perspektyvoje siūloma: 1) investuoti į elektros energijos generaciją, kuri leistų elektros kainas Lietuvoje atsieti nuo iškastinio kuro; 2) skatinti mažesnį energijos vartojimą didinant šalies energetinį efektyvumą.
7.Ekonomikos finansavimas
Įmonių finansavimas reikšmingai didėjo, ypač nebankiniame sektoriuje.
19 pav. Ne finansų įmonių įsipareigojimų struktūra
Šaltinis: Lietuvos bankas.
Augant būsto, vartojimo ir kitų paskolų srautams, PFĮ namų ūkiams suteiktų paskolų portfelis 2022 m. antrąjį ketvirtį taip pat didėjo. Naujų PFĮ suteiktų paskolų namų ūkiams srautas 2022 m. antrąjį ketvirtį buvo 15,0 proc. didesnis nei ankstesnį ketvirtį ir 24,0 proc. didesnis nei vidutinis ketvirtinis srautas 2021 m. Prie paskolų srauto augimo daugiausia prisidėjo vartojimo ir kitos paskolos, kurių srautas, vyraujant istoriškai didelei infliacijai, taip pat į vartojimo paskolų rinką ateinant naujiems dalyviams, per 2022 m. antrąjį ketvirtį paaugo 40,0 proc. Naujų būsto paskolų srautas minimu laikotarpiu buvo 7,0 proc. didesnis nei 2022 m. pirmąjį ketvirtį, šių paskolų srautas pastaraisiais mėnesiais daugiausia didėjo dėl spartaus būsto kainų augimo ir poreikio skolintis didesnę sumą. Didėjant paskolų namų ūkiams srautui, sparčiau augo ir PFĮ namų ūkiams suteiktų paskolų portfelis, kuris 2022 m. birželio mėn. buvo 11,5 proc. didesnis nei prieš metus (0,2 proc. p. daugiau nei kovo mėn.) (žr. 20 pav.). Prie portfelio augimo labiausiai prisidėjo būsto paskolos, kurių portfelio metinis augimo tempas sudarė 12,2 proc. ir buvo 0,1 proc. punkto mažesnis nei kovo mėn., tačiau ir toliau buvo vienas sparčiausių nuo 2009 m. Metinis vartojimo ir kitų paskolų portfelio augimo tempas atitinkamu laikotarpiu sudarė 8,5 proc. (2,1 proc. p. daugiau nei kovo mėn.). Per minimą laikotarpį suteiktų būsto bei vartojimo ir kitų paskolų skaičius sudarė atitinkamai 7,3 ir 123,9 tūkst., o jų vidutinė suma sudarė atitinkamai 81,2 ir 4,0 tūkst. Eur. Palyginti su atitinkamu laikotarpiu prieš metus, būsto paskolų skaičius sumažėjo 10,1 proc., o jų vidutinė suma padidėjo 18,0 proc. Vartojimo ir kitų paskolų skaičius ir vidutinė suma padidėjo atitinkamai 19,1 ir 2,7 proc.
Vis dar sparčiai didėjantis būsto kreditavimas lemia aukštą namų ūkių finansavimo tempą, o įmonių paskolų portfelis 2022 m. antrąjį ketvirtį toliau sparčiai augo.
20 pav. Ne finansų įmonėms ir namų ūkiams suteiktų PFĮ paskolų portfelio metinis pokytis
Šaltiniai: Lietuvos bankas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
8.Valdžios sektoriaus finansai
Valdžios sektoriaus pajamų augimą lėmė didelė vidaus paklausa, pandemijos ribojimų atlaisvinimas ir grąžinama mokesčių nepriemoka.
21 pav. Valdžios sektoriaus pajamų metiniai pokyčiai ir jų kaitos veiksniai
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Valdžios sektoriaus išlaidos 2022 m. pirmąjį ketvirtį buvo maždaug 5 proc. didesnės nei prieš metus daugiausia dėl didesnių išlaidų atlygiui valdžios sektoriaus darbuotojams, investicijoms ir kapitalo pervedimams, tarpinio vartojimo prekėms ir paslaugoms pirkti (žr. 22 pav.). Valdžios sektoriaus investicijos, kurios 2021 m. buvo sumažėjusios maždaug penktadaliu, 2022 m. pirmąjį ketvirtį atsigavo ir buvo apie 20 proc. didesnės. Šį padidėjimą daugiausia lėmė valstybės biudžeto lėšų pervedimas už sienos su Baltarusija statybą. Taip pat neatmestina, kad prie gausesnių investicijų prisidėjo ir ūgtelėjusios gautos ES lėšos: iš valstybės biudžeto vykdymo ataskaitos matyti, kad per 2022 m. pirmąjį pusmetį iš ES ir kitos tarptautinės paramos lėšų apmokėtų išlaidų suma buvo maždaug dešimtadaliu didesnė nei prieš metus, taip pat šiek tiek pagerėjo ir metinio ES lėšų plano vykdymas (įvykdytas 52 %). Pirmąjį ketvirtį reikšmingai sumažėjus su pandemija susijusios paramos teikimui, mažėjo valdžios sektoriaus parama šeimoms. Kartu su mažesnėmis nedarbo išmokų sumomis tai buvo pagrindinis visas socialines išmokas sumažinęs veiksnys, palyginti su prieš metus išleista suma. Nedarbo išmokų mažėjimui daro įtaką vis dar gera darbo rinkos padėtis: didėja darbo jėga ir užimtumas, o nedarbo lygis 2022 m. antrąjį ketvirtį sumažėjo iki beveik 5 proc.
Valdžios sektoriaus išlaidų augimą lėmė padidėjęs atlygis darbuotojams ir gausesnės investicijos.
22 pav. Valdžios sektoriaus išlaidų metiniai pokyčiai ir jų kaitos veiksniai
Šaltiniai: Lietuvos statistikos departamentas ir Lietuvos banko skaičiavimai.
Valdžios sektoriaus skolos ir BVP
santykis pirmąjį ketvirtį buvo gerokai mažesnis nei prieš metus ir sudarė 40
proc. Skolos santykio sumažėjimą maždaug 5 proc.
punktais lėmė vasario mėn. išpirkta daugiau nei 1 mlrd. Eur vertės obligacijų
emisija, taip pat dėl susidariusio pertekliaus galimai šiek tiek mažesnis
poreikis skolintis. Jeigu 2022 m. antrąją pusę neįvyks ekonominių sukrėtimų, kurių
poveikio švelninimui prireiktų reikšmingų biudžeto lėšų, tikėtina, kad artimas
40 proc. skolos ir BVP santykis turėtų būti iki 2022 m. pabaigos.
Santrumpos
BVP bendrasis vidaus produktas
ECB Europos Centrinis Bankas
EK Europos Komisija
ES Europos Sąjunga
EURIBOR Europos vidutinė tarpbankinės rinkos palūkanų norma (angl. euro interbank offered rate)
Eurosistema Europos Centrinis Bankas ir euro zonos centriniai bankai
Eurostatas Europos Sąjungos statistikos tarnyba
GPM gyventojų pajamų mokestis
JAV Jungtinės Amerikos Valstijos
JK Jungtinė Karalystė
MMA minimalioji mėnesinė alga
NT nekilnojamasis turtas
PFĮ pinigų finansų įstaigos
PVI pirkimo vadybininkų indeksas
PVM pridėtinės vertės indeksas
SVKI suderintasis vartotojų kainų indeksas
TVF Tarptautinis valiutos fondas
VDU vidutinis darbo užmokestis
VMI Valstybinė mokesčių inspekcija
© Lietuvos bankas Gedimino pr. 6, LT-01103 Vilnius Lietuvos ekonomikos apžvalgoje nagrinėjama realiojo sektoriaus, kainų, viešųjų finansų ir kredito kaita Lietuvoje, taip pat numatoma šalies ekonomikos raida. Apžvalgoje pateikiama medžiaga yra statistinių duomenų analizės, modeliavimo ir ekspertų vertinimo rezultatas. Apžvalgą rengia Lietuvos bankas. Apžvalga pagrįsta informacija, paskelbta iki 2022 m. rugsėjo 9 d. Leidžiama perspausdinti švietimo ir nekomerciniais tikslais, jei nurodomas šaltinis. ISSN 2029-8358 (online) |