Poveikio priemonės taikymo finansų rinkos dalyviui ar kitam asmeniui svarstymas gali būti baigtas jiems ir Lietuvos bankui sudarius administracinį susitarimą.
Administracinio susitarimo sudarymo procesas įtvirtintas Lietuvos banko įstatymo 434 straipsnyje.
Administraciniu susitarimu galima pasiekti keletą tikslų:
- Bendras susitarimas. Pasiekiamas bendras Lietuvos banko ir finansų rinkos dalyvio ar kito asmens susitarimas dėl nustatytų faktinių duomenų, kurie sudaro poveikio priemonės taikymo pagrindus, juos patvirtinančių įrodymų ir taikytinos atsakomybės, taip pat išsprendžiamas klausimas dėl poveikio priemonės taikymo.
- Operatyvumas. Siekiama, kad poveikio priemonių taikymo procesai būtų užbaigiami per objektyviai įmanomą trumpiausią laiką, mažėtų šiems procesams skiriami Lietuvos banko ir prižiūrimų asmenų žmogiškieji bei finansiniai ištekliai.
Savo prigimtimi administracinis susitarimas laikytinas taikiu susitarimu. Tačiau dėl finansų rinkos reguliavime vyraujančio viešojo intereso šio susitarimo šalių laisvė tartis ir sudaryti tokį susitarimą yra apribota.
Administracinio susitarimo sudarymo procese visos šalys įsipareigoja laikytis konfidencialumo principo (išskyrus atvejus, kai Lietuvos bankas sužino apie naujus galimus teisės aktų pažeidimus, į kuriuos turi reaguoti vykdydamas jam pavestas funkcijas).
Jei administracinio susitarimo sudarymo procese finansų rinkos dalyvis ar kitas asmuo pateiktų prisipažinimą padaręs teisės aktų pažeidimus, jo išsakytas prisipažinimas negali būti ir nebus naudojamas kaip jo kaltės įrodymas, jeigu administracinis susitarimas nebūtų sudarytas arba nagrinėjant kitus įtariamus to paties asmens pažeidimus.
Administracinio susitarimo sudarymo procesas
[[#ex]]
Pasiūlymo sudaryti administracinį susitarimą pateikimas
Pasiūlymo pateikimo esminiai principai
Labai svarbu, kad finansų rinkos dalyvio ar kito asmens (toliau kartu – asmuo), teikiančio pasiūlymą sudaryti administracinį susitarimą, ketinimai būtų tikri – jie neturi būti grindžiami vien deklaratyviais pareiškimais ir užslėptu tikslu gauti Lietuvos banko pasiūlymą, siekiant gauti informacijos apie asmeniui gresiančią poveikio priemonę.
Asmens ketinimai taip pat turi būti realūs – netoleruotini nerealūs pasiūlymai, kurie neatitinka nustatytų galimų teisės aktų pažeidimų pobūdžio, teisės aktuose nustatytų atsakomybę reguliuojančių nuostatų, Lietuvos banko ir teismų suformuotos praktikos ir (arba) kurių užslėptas siekis gali būti vilkinti procesą.
Taip pat asmens ketinimai turi būti konstruktyvūs – administracinio susitarimo sudarymo procesas nėra skirtas pakartoti tam tikrus Lietuvos banko ir asmens jau atliktus bei užbaigtus veiksmus, pavyzdžiui, patikrinimo stadijoje, todėl prie jų neturėtų būti grįžtama svarstyti iš naujo ir asmuo neturėtų turėti tokių nepagrįstų lūkesčių.
Savo pasiūlyme asmuo turi išdėstyti ketinimą poveikio priemonės taikymo procesą užbaigti taikiai, o šio ketinimo rimtumą patvirtinti konkrečia pozicija ir siūlymais. Argumentuotas pasiūlymas sudaryti administracinį susitarimą leistų abiem šalims tinkamai įvertinti administracinio susitarimo sudarymo realumą ir pasirengti administracinio susitarimo sudarymo procesui bei konstruktyviai jį vykdyti.
Kas gali pasiūlyti?
Pagal Lietuvos banko įstatymą pasiūlyti sudaryti administracinį susitarimą turi teisę finansų rinkos dalyvis ar kitas asmuo (toliau kartu – asmuo), dėl kurio Lietuvos bankas pradėjo poveikio priemonės taikymo procesą.
Lietuvos bankas, siekdamas vienodo asmenų informuotumo, pateikdamas asmeniui esminę informaciją apie teisės aktų nuostatas ir nustatytus faktinius duomenis, kurie sudaro poveikio priemonės taikymo pagrindus, kartu primins asmeniui apie jo teisę pasiūlyti Lietuvos bankui sudaryti administracinį susitarimą konkrečiame poveikio priemonių taikymo procese. Toks priminimas bus bendro pobūdžio, todėl negali sukurti asmeniui lūkesčio, kad administracinis susitarimas bus sudarytas.
Galimybę sudaryti administracinį susitarimą konkrečiame poveikio priemonių taikymo procese Lietuvos bankas vertins pagal Lietuvos banko įstatyme nustatytus kriterijus, gavęs konkretų asmens pasiūlymą.
Kada galima pasiūlyti?
Finansų rinkos dalyvis ar kitas asmuo (toliau kartu – asmuo) pasiūlyti sudaryti administracinį susitarimą galės per Lietuvos banko rašte nurodytą terminą, skirtą paaiškinimams dėl ketinamo svarstyti poveikio priemonės taikymo klausimo pateikti.
Lietuvos bankas, pateikdamas esminę informaciją apie teisės aktų nuostatas ir nustatytus faktinius duomenis, kurie sudaro poveikio priemonės taikymo pagrindus, nustato ne trumpesnį kaip 14 dienų terminą paaiškinimams pateikti. Per šį terminą asmuo galės pateikti paaiškinimus dėl ketinamo svarstyti poveikio priemonės taikymo klausimo ir (arba) pateikti pasiūlymą sudaryti administracinį susitarimą.
Pagal Lietuvos banko įstatymą asmuo pasiūlymą sudaryti administracinį susitarimą taip pat gali pateikti vėliau, iki priimant sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo, tačiau tokiu atveju Lietuvos bankas, spręsdamas dėl galimybės sudaryti administracinį susitarimą, papildomai atsižvelgs į tai, ar dėl vėlesnio pasiūlymo pateikimo nebus uždelsiamas poveikio priemonės taikymo klausimo svarstymas.
Kaip galima pasiūlyti?
Siekdamas aiškaus, konstruktyvaus ir operatyvaus proceso, Lietuvos bankas parengė standartinę pasiūlymo sudaryti administracinį susitarimą formą (28.1 KB download icon).
Šiame pasiūlyme finansų rinkos dalyvis ar kitas asmuo (toliau kartu – asmuo) turi aiškiai ir glaustai nurodyti savo poziciją dėl galimą administracinio susitarimo objektą sudarančių elementų – nustatytų faktinių duomenų ir teisės aktų nuostatų, kurie sudaro poveikio priemonės taikymo pagrindą, ir asmeniui taikytinos atsakomybės, taip pat suformuluoti konkretų siūlymą kaip pagrindą administracinio susitarimo sudarymo procesui pradėti. Pasiūlyme asmuo neturi dubliuoti paaiškinimų, bet pateikti poziciją, kuri orientuota į bendro asmens ir Lietuvos banko sutarimo dėl nustatytų poveikio priemonės taikymo pagrindų ir taikytinos atsakomybės siekimą. Pasiūlymo apimtis neturėtų viršyti 5 psl.
Pasiūlymo forma turi būti atsiųsta el. paštu tl.bl@aruizeirp
Pasiūlymo pasekmės
Pasiūlymo sudaryti administracinį susitarimą pateikimas neįpareigoja Lietuvos banko. Gavęs finansų rinkos dalyvio ar kito asmens (toliau kartu – asmuo) pasiūlymą Lietuvos bankas vertins galimybę sudaryti administracinį susitarimą pagal Lietuvos banko įstatyme nustatytus kriterijus ir kiekvieno atvejo individualias aplinkybes.
Atlikęs šį vertinimą Lietuvos bankas priims vieną iš šių sprendimų – pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą (tokiu atveju pereinama į kitą administracinio susitarimo sudarymo proceso etapą) arba atsisakyti pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą (tokiu atveju poveikio priemonės taikymo klausimo svarstymas vyks įprasta tvarka).
Jeigu asmuo po to, kai Lietuvos bankas priėmė sprendimą atsisakyti pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą arba šis procesas buvo nutrauktas vienos iš šalių iniciatyva, pateiks pakartotinį pasiūlymą, Lietuvos bankas pakartotinumą tiek turinio, tiek sąžiningumo aspektais vertins kaip vieną iš pasiūlymo sudaryti administracinį susitarimą vertinimo kriterijų. Vien asmens valios pasikeitimas (persigalvojimas) nebus vertinamas kaip pateisinama priežastis pakartotiniam pasiūlymui pateikti.
Pasiūlymo sudaryti administracinį susitarimą nagrinėjimas ir sprendimo dėl administracinio susitarimo sudarymo proceso pradėjimo priėmimas
Pasiūlymo nagrinėjimo terminas
Finansų rinkos dalyvio ar kito asmens (toliau kartu – asmuo) pasiūlymo sudaryti administracinį susitarimą nagrinėjimui taikomos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme ir Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo Lietuvos banke taisyklėse nustatytas 20 darbo dienų terminas.
Pasiūlymo nagrinėjimo tikslas ir kriterijai
Finansų rinkos dalyvio ar kito asmens (toliau kartu – asmuo) pasiūlymo nagrinėjimo tikslas – priimti sprendimą pradėti arba atsisakyti pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą.
Lietuvos banko įstatyme nustatyti kriterijai, į kuriuos Lietuvos bankas atsižvelgs, spręsdamas dėl galimybės konkretų poveikio priemonės taikymo procesą užbaigti administraciniu susitarimu:
- įtariamų finansų rinką reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų pobūdis;
- asmens ankstesni pažeidimai ir jam taikytos poveikio priemonės;
- tai, ar asmuo elgiasi sąžiningai, atskleidžia reikšmingas su įtariamais pažeidimais susijusias faktines aplinkybes ir jas patvirtinančius įrodymus;
- tai, ar administracinio susitarimo sudarymas užtikrins, kad būtų veiksmingai pasiektas priežiūros ir (arba) poveikio priemonės taikymo tikslas;
- tikimybė per įstatyme nustatytą terminą (2 mėn.) pasiekti bendrą susitarimą, įvertinant faktinių aplinkybių ginčijimo pobūdį ir mastą, iš anksto numatomus priešingus ir nesuderinamus požiūrius dėl atsakomybės taikymo bei kitas susitarimui per nustatytą terminą pasiekti reikšmingas aplinkybes.
Šie kriterijai yra vertinamojo pobūdžio, todėl Lietuvos bankas neturi išankstinio apibrėžto jų turinio vertinimo ir vertins juos kiekvienu poveikio priemonės taikymo proceso atveju individualiai.
Sprendimas dėl pasiūlymo
Sprendimą pradėti arba atsisakyti pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą Lietuvos banke priims kolegialus organas – Finansų rinkos priežiūros komitetas.
Finansų rinkos dalyvį ar kitą asmenį (toliau kartu – asmuo) apie sprendimą pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą informuoja Lietuvos bankas. Lietuvos bankas taip pat pateiks informaciją apie tolesnį administracinio susitarimo sudarymo procesą ir eigą.
2 mėn. terminas, per kurį gali būti sudarytas administracinis susitarimas, pradedamas skaičiuoti nuo Finansų rinkos priežiūros komiteto sprendimo priėmimo.
Lietuvos bankas taip pat informuoja asmenį apie sprendimą atsisakyti pradėti administracinio susitarimo sudarymo procesą ir tokio sprendimo motyvus. Toks sprendimas pagal Lietuvos banko įstatymą yra neskundžiamas, o jį priėmus poveikio priemonės taikymo asmeniui klausimas toliau svarstomas įprasta tvarka.
Pasirengimas sudaryti administracinį susitarimą
Pasirengimo sudaryti administracinį susitarimą etape šalys, vesdamos dialogą, turės galimybę aptarti įtariamų finansų rinkos dalyvio ar kito asmens (toliau kartu – asmuo) padarytų pažeidimų pagrindą, pažeidimų šalinimo veiksmus, galimą padarytos žalos atlyginimą, už pažeidimus taikytiną atsakomybę ir kitus su pažeidimais susijusius aspektus.
Dialogas turės būti orientuotas į rezultatą, atviras, konstruktyvus ir sąžiningas. Šio etapo svarbus principas yra operatyvumas, atsižvelgiant į tai, kad administraciniam susitarimui sudaryti Lietuvos banko įstatyme nustatytas 2 mėn. terminas – per jį šalims nepasiekus sutarimo, poveikio priemonės taikymo klausimo svarstymas tęsiamas įprasta tvarka.
Paprastai organizuojamas vienas susitikimas, kuris vyksta Lietuvos banko patalpose iš anksto suderintu laiku. Į susitikimą kviečiami atvykti asmens atstovai, turintys valdingus įgalinimus, t. y. ne tik įgalinimus pristatyti ir svarstyti poziciją, bet ir įgalinimus priimti asmenį įpareigojančius sprendimus. Kviečiamų atstovų skaičius yra 2–3 asmenys.
Iš šalių susitikimo tikimasi atviro dialogo apie įtariamus pažeidimus ir (arba) veiklos trūkumus, jų vertinimą ir taikytiną atsakomybę. Dialogo motyvacija negali būti asmens siekis išvengti atsakomybės arba ją ženkliai sumažinti, grindžiamas rašytiniuose dokumentuose (patikrinimo ataskaitoje ir paaiškinimuose) pateiktos informacijos pakartojimu. Iš kiekvienos šalies tikimasi atviros komunikacijos apie jai svarbius aspektus, esminį nesutikimą lemiančius argumentus ir konstruktyvaus bendradarbiavimo, siekiant bendro požiūrio į nustatytas aplinkybes ir jų vertinimą.
Dialogas negali išeiti už nustatytų pažeidimų (jų pagrindo) nagrinėjimo ir atsakomybės už juos taikymo ribų. Taip pat dialogo metu asmuo negali turėti lūkesčio ieškoti sutarimo dėl imperatyviai įstatymų reguliuojamų aspektų, tokių kaip paskelbimo apie pritaikytą poveikio priemonę ir pažeidimą padariusį asmenį ir taikomos baudos išdėstymo sąlygos. Šiuos klausimus Lietuvos bankas sprendžia vadovaudamasis Lietuvos banko įstatyme nustatytomis sąlygomis, asmeniui pateikus šias sąlygas pagrindžiančius duomenis.
Šalims pasiekus sutarimą, rengiamas administracinio susitarimo projektas, jį svarsto Lietuvos banko kolegialus organas, sprendžiantis dėl poveikio priemonės asmeniui taikymo.
Administracinio susitarimo sudarymas
Administracinio susitarimo projektas
Lietuvos bankui ir finansų rinkos dalyviui ar kitam asmeniui (toliau kartu – asmuo) pasiekus sutarimą dėl įtariamų pažeidimų pagrindo bei taikytinos poveikio priemonės rūšies bei dydžio, Lietuvos bankas parengia administracinio susitarimo projektą, jį pateikia asmeniui suderinti.
Projekto suderinimo su asmeniu tikslas yra patvirtinti, kad administracinio susitarimo projekto nuostatos teisingai atspindi per dialogą šalių aptartas sąlygas ir sutarimą dėl jų.
Šiame etape Lietuvos bankas tikisi, kad nebus keliami nauji siūlymai ir grįžtama prie dialogo, kuris įvyko prieš tai.
Lietuvos banko valdybai arba Finansų rinkos priežiūros komitetui teikiamas svarstyti tik toks administracinio susitarimo projektas, dėl kurio asmuo yra išreiškęs aiškų pritarimą.
Administraciniame susitarime turi būti aptartos šios nuostatos:
- administracinio susitarimo sudarymo data;
- šalių tapatybę apibūdinantys duomenys: juridinio asmens pavadinimas ir kodas, fizinio asmens vardas ir pavardė, asmens kodas, taip pat šalims atstovaujančių įgaliotų atstovų vardai ir pavardės;
- informacija apie padarytų pažeidimų esmę, šių pažeidimų padarymo aplinkybes ir poveikio priemonės taikymo pagrindą;
- asmeniui taikoma poveikio priemonė ir informacija apie Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnio 7–9 dalyse nustatytas aplinkybes, į kurias atsižvelgiama parenkant konkrečią poveikio priemonę ir jos dydį, ir baudos dydžio nustatymą pagal 434 straipsnio 8 dalį, jeigu poveikio priemonė taikoma.
Jeigu administraciniu susitarimu taikoma poveikio priemonė yra bauda, baudos dydis nustatomas Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarka ir mažinamas nuo 20 iki 40 procentų. Dydis, kuriuo mažinama bauda, nustatomas atsižvelgiant į tai, ar asmuo nutraukė įtariamus pažeidimus arba įsipareigojo nutraukti šiuos pažeidimus per pagrįstą administraciniame susitarime nustatytą laiką, kiek ir kokios reikšmės aplinkybių bei jas patvirtinančių įrodymų, susijusių su šiais pažeidimais, atskleidė, kokių priemonių ir per kokį laiką ėmėsi arba ketina imtis, kad šie pažeidimai nepasikartotų ateityje ir (arba) kad būtų pašalintos kilusios neigiamos pasekmės, taip pat bendradarbiavimo apimtį.
Sprendimas dėl administracinio susitarimo sudarymo
Sprendimą dėl administracinio susitarimo sudarymo pagal kompetenciją priims vienas iš kolegialių Lietuvos banko organų – Valdyba arba Finansų rinkos priežiūros komitetas. Kompetencija spręsti dėl administracinio susitarimo sudarymo (kaip vieno iš būdų užbaigti poveikio priemonės taikymo procesą) yra tapati kompetencijai spręsti dėl poveikio priemonės taikymo įprasta tvarka, kaip tai apibrėžta Lietuvos banko valdybos 2012 m. kovo 15 d. nutarime Nr. 03-67 „Dėl pavedimo vykdyti tam tikras su finansų rinkos priežiūra susijusias Lietuvos banko valdybos funkcijas“.
Sprendimas dėl administracinio susitarimo sudarymo priimamas finansų rinkos dalyviui ar kitam asmeniui nedalyvaujant.
Administracinio susitarimo pasirašymas
Lietuvos banko valdybai arba Finansų rinkos priežiūros komitetui priėmus sprendimą pritarti administracinio susitarimo projektui, jis siunčiamas pasirašyti finansų rinkos dalyviui ar kitam asmeniui, o vėliau pasirašomas įgalioto Lietuvos banko atstovo.
Administracinio susitarimo pasirašymui paprastai ketinama naudoti elektroninių dokumentų pasirašymo ir mainų sistemas.
Kolegialiam Lietuvos banko organui priėmus sprendimą nepritarti administracinio susitarimo projektui, dėl tolesnės poveikio priemonės taikymo proceso eigos sprendžiama pagal kiekvieno atvejo aplinkybes: poveikio priemonės taikymo klausimo svarstymas gali būti tęsiamas įprasta tvarka arba, jei tai tikslinga ir leistina pagal administracinio susitarimo sudarymo procesui nustatytą terminą, sprendimą priėmusio kolegialaus organo motyvus, siekiamus finansų rinkos priežiūros tikslus, toliau sprendžiamas vykdant administracinio susitarimo sudarymo procesą.
Administracinio susitarimo sudarymo proceso nutraukimas
Nepavykus sutarti arba nesudarius administracinio susitarimo per Lietuvos banko įstatyme 434 straipsnio 9 dalyje nustatytą terminą, administracinio susitarimo sudarymo procesas nutraukiamas ir grįžtama į įprastą poveikio priemonės taikymo procesą.
Administracinio susitarimo vykdymas
Sudarius administracinį susitarimą, kuriame nustatyta poveikio priemonė, taikytinos įprastos procedūros viešai skelbiant apie finansų rinkos dalyviui ar kitam asmeniui (toliau kartu – asmuo) pritaikytą poveikio priemonę.
Papildomai tokiame skelbime atskleidžiama informacija apie tai, kad buvo sudarytas administracinis susitarimas. Susitarimo tekstas viešai neskelbiamas ir nėra prieinamas.
Pagal Lietuvos banko įstatymą administracinis susitarimas neskundžiamas, todėl jis vykdytinas nuo įsigaliojimo, t. y. nuo administracinio susitarimo pasirašymo dienos.
Administracinis susitarimas (jame nustatytos poveikio priemonės) turi būti įvykdomas įstatyme ir susitarime nustatytais terminais bei tvarka.
Tikimasi, kad šalys, laisva valia sudariusios ir pasirašiusios administracinį susitarimą, tinkamai vykdys jame įtvirtintas nuostatas. Jeigu asmuo elgtųsi priešingai, Lietuvos bankas pagal Lietuvos banko įstatymą yra įgaliotas imtis priverstinio vykdymo priemonių. Administracinis susitarimas dėl baudos skyrimo ir (arba) kitų išieškotinų sumų yra vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka.
[[#ex]]